شناسهٔ خبر: 50011647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز امیدواری آمریکا برای از سرگیری هر چه زودتر مذاکرات وین

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مسیر دیپلماتیک بهترین روش است، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین هرچه زودتر از سر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

ند پرایس روز پنجشنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران درباره مذاکرات رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با مقامات کره جنوبی افزود که  نماینده ویژه آمریکا با همتای کره ای خود در مورد دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی صحبت کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد رابرت مالی به صورت دوره ای با همتایان خود در گروه ۱+۵  و دیگر نقاط جهان صحبت می کند.
وی با بیان اینکه کره یک متحد استوار برای آمریکا است، اظهار داشت در مورد بازگشت مشترک و متقابل به تعهدات برجامی هم نظر هستیم و همچنین از اجرای راسخ تحریم ها از کره تشکر می کنیم.
ند پرایس ادامه داد تا زمانی که بتوانیم به یک بازگشت متقابل و مشترک به تعهدات برجامی برسیم، این تحریم ها  همچنان پا برجا خواهند بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره از سرگیری مذاکرات وین اظهار داشت درمورد بازگشت به مذاکرات برجام در وین ما اظهاراتی را از سوی ایران شنیده ایم. ما از مقامات ایران شنیده ایم که آنها به زودی به مذاکرات باز می گردند. امیدواریم تعریف آنها از به زودی با  تعریف ما  مطابقت داشته باشد.
ند پرایس ادامه داد، مدت هاست گفته ایم خواستار این هستیم که مذاکرات وین هر چه زودتر از سر گرفته شود. چند ماه است این امر را تکرار می کنیم و امیدواریم همه طرفها دور هم جمع شوند تا دور هفتم مذاکرات را ادامه دهیم.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ما معتقدیم  مسیر دیپلماتیک بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.
وی درعین حال ادعا کرد مسیر دیپلماتیک باز است اما این روندی نیست که بدون محدودیت باشد و همچنان به تاخیر افتد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد که معتقدیم بازگشت فوری به مذاکرات ضروری است چرا که این روند نمی تواند نامحدود ادامه داشته باشد.
ند پرایس بار دیگر ادعای آمریکا مبنی بر آمادگی بازگشت به مذاکرات وین را تکرار کرد و گفت که بازگشت به مذاکرات به ایرانی ها بستگی دارد و اعلام کرده ایم آماده، علاقه مند و قادر به بازگشت به وین هستیم.
وی درباره مذاکرات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت که بلینکن با همتای روسی خود در مورد بازگشت مشترک متقابل به تعهدات برجامی گفتگو کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال اظهار داشت همانطور که واضح است ما اختلافات عمقیقی با روسیه داریم اما زمینه هایی وجود دارد که منافع ما مشترک است و برجام یکی از این زمینه ها است، روسیه یکی از اعضای فعال برجام است و در این زمینه سازنده عمل کرده است.
ند پرایس همچنین تصریح کرد ما با روسیه در مورد لزوم عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای توافق داریم به همین دلیل معتقدیم مذاکرات وین باید هرچه زودتر از سر گرفته شوند.

بلینکن و لاوروف روز گذشته در تماسی تلفنی، درخصوص ازسرگیری مذاکرات وین و احیای برجام گفتگو و تبادل نظر کردند.

این تماس تلفنی پیش از دیدار لاوروف با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در مسکو حضور داشت، انجام شد.

براساس بیانیه رسمی وزارت خارجه روسیه، این تماس تلفنی براساس درخواست طرف آمریکایی انجام شده است. طرفین در این گفت و گوی تلفنی در خصوص برجام، موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه و برخی دیگر مسائل مورد علاقه دوطرف گفت و گو کردند.
لاوروف امروز در کنفرانس خبری مشترک با امیرعبداللهیان ، در اظهارتی پیرامون مذاکرات برجام، با بیان این که ایران در آینده نزدیک درباره زمان از سرگیری مذاکرات برجامی وین تصمیم گیری می کند، گفت: مسیر حل اختلافات در باره برجام از طریق اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است. اصول من درآوردی غرب و آمریکا و تحمیل بر دیگران را نمی پذیریم.
لاوروف گفت : همتای ایران من در این ملاقات اعلام کرد که ایران آماده از سرگیری مذاکرات است.
این مقام روس تاکید کرد تلاش برخی طرف های خارجی برای مرتبط کردن حفظ برجام با امتیاز دادن ایران در دیگر مسائل چشم اندازی ندارد.
وزیر خارجه آمریکا درباره گفتگوی تلفنی خود با همتای روسی اش اظهار داشت بر اهمیت بازگشت سریع به پایبندی متقابل ایران و آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردیم.

وزیر خارجه آمریکا که برای دیدار با مقامات فرانسه به پاریس سفر کرده بود،  افزود: ما به تعامل با روسیه برای پیشبرد منافع آمریکا ادامه می دهیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اینکه با طرف روس در باره مسائل برجام با هم توافق داشتیم، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک طرف های مذاکرات وین در روی میزمذاکره به تعهدات خود پایبند باشند.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در پایان سفر خود به مسکو با بیان اینکه درباره نحوه بازگشت به مذاکرات وین و نحوه همکاری با آژانس انرژی بین المللی انرژی اتمی با طرف روس مذاکراتی داشتیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مرد عمل واقعی برای مذاکره است و امیدواریم در آینده نزدیک طرف های مقابل ما به همه تعهدات خود برگرددند و تردید نکنند.
وی گفت: چنانچه همه طرف ها به تعهداتشان پایبند باشند و برای ملت ایران قابل راستی آزمایی باشد ایران نیز پایبندی خود به تعهدات و مذاکرات را همانطور که در گذشته نشان داده است در آینده هم نشان خواهد داد.

نظر شما