شناسهٔ خبر: 67982939 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا کمک ۹۵ میلیون دلاری به گرجستان را متوقف کرد

تهران-ایرنا- دولت آمریکا روز چهارشنبه کمک ۹۵ میلیون دلاری آمریکا به گرجستان را پس از تصویب قانون «شفافیت نفوذ خارجی» توسط پارلمان این کشور به حالت تعلیق درآورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از "لس آنجلس تایمز", آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تصمیم گرفته است کمک های گرجستان را که مستقیماً به نفع دولت است، متوقف کند. او گفت که این اقدام را در پاسخ به اقدامات «ضد دمکراتیک» دولت گرجستان انجام داده است.

بلینکن در بیانیه ای که هنگام سفر از سنگاپور به مغولستان در پایان دیدار از شش کشور آسیایی منتشر کرد، گفت: اقدامات ضد دموکراتیک و اظهارات نادرست دولت گرجستان با هنجارهای عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو ناسازگار است.

علیرغم تعلیق این کمک ها، بلینکن گفت که واشنگتن به تأمین مالی برنامه هایی که در گرجستان دموکراسی، حاکمیت قانون، رسانه های مستقل و توسعه اقتصادی را ترویج می کند، ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا، تصویب قانون «شفافیت نفوذ خارجی» که با عنوان قانون «عوامل بیگانه» نیز شناخته می‌شود، موجب خشم آمریکا و اتحادیه اروپا از گرجستان شده است.

بر اساس قانون عوامل بیگانه، سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌هایی که بیش از ۲۰ درصد بودجه خود را از خارج از کشور دریافت می‌کنند، عامل یا عنصر بیگانه شناخته می‌شوند.

در هفته‌های گذشته معترضان، اعتراضات گسترده‌ای را علیه این طرح سازماندهی کردند که به درگیری‌هایی میان آنها و ماموران امنیتی منجر شد. مخالفان می‌گویند که این قانون تلاش گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.

سالومه زورابیشویلی رئیس جمهور گرجستان این قانون جنجالی را وتو کرد اما پارلمان گرجستان وتوی وی را لغو کرد.

آمریکا همچین رزمایش نظامی با گرجستان را که قرار بود اواخر ماه جاری آغاز شود، " تا اطلاع ثانوی" به تعویق انداخته است.

نظر شما