شناسهٔ خبر: 49995426 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم: مسئله اصلی کشور خام فروشی است

تهران-ایرنا- وزیر علوم خام فروشی در بخش‌های مختلف را یکی از مسائل جدی کشور دانست و گفت: ما بایستی به شرایطی برسیم که بجای فروش بشکه‌ای ۷۰ دلار نفت، با ایجاد ارزش افزوده، ۵۰ سی سی آن را ۵۰۰ دلار بفروشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و دانشگاه ایرنا محمدعلی زلفی گل عصر چهارشنبه در جلسه تکریم و معارفه رییس پیشین و رییس جدید دانشگاه امیر کبیر که در این دانشگاه برگزار شد، افزود: بهره وری از امکانات و منابع کشور بسیار مهم محسوب می شود. 
وی با بیان اینکه، خام فروشی تنها محدود به مواد اولیه نمی شود، گفت:اگر ما نتوانیم شرایط رشد دانش آموزان و دانشجویان و جوانان کشور را در حد مطلوب محقق کنیم، این خود یک نوع خام فروشی است.  
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه، ما بایستی در برابر نسل های آینده پاسخگو باشیم گفت:هنگامی که ما در کشورمان از این همه نور خورشید بهره مند هستیم بایستی با سیستم های جدید این ها را ذخیره کنیم و به سمت استفاده از انرژی تجدیدپذیر حرکت کنیم و این مسائل وظیفه وزارت علوم را بسیار سنگین کرده است.  
وی تاکید کرد: ما بایستی  کویر در کشور رایک فرصت بدانیم نه یک تهدید و در حال حاضر بسیاری از کشورها آرزو دارند که از این میزان نور خورشید بهره مند باشند. 
زلفی گل اضافه کرد: ما نبایستی تنها بر روی مزیت های مادی و نسبی برنامه ریزی کنیم بلکه بایستی به فکر مزیت های ایجابی باشیم و ضمن توجه به نسل های آینده، فرصت های جدیدی را ایجاد کنیم، مزیت سازی کنیم و این مهم نیز تنها در دانشگاه ها و مراکز علمی محقق خواهد شد.  
زلفی گل در بخش دیگری با اشاره به تغییر و تحولات مدیریتی در دانشگاه ها اظهارکرد: تغییر در مدیریت ها ضروری است اما ثبات در اهداف نیز مهم است. 
وی افزود:البته نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در کشور با همین هدف تاسیس شده است، به طوریکه با تغییر مدیریت ها سمت و سوی حرکات نیز مشخص است و ما باید قدر این شورا را برای هم افزایی و همگرایی در بخش های مختلف علم و فرهنگ بدانیم. 
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه، دانشگاه ها همواره به دنبال کشف فناوری های جدید هستند گفت:البته برای ایجاد علم نو نیز نیازمند تکنولوژی و فناوری های جدید هستیم. 
زلفی گل در ادامه توجه به همه بخش های علوم را ضروری دانست و گفت: همانگونه که علوم طبیعی، پزشکی و مهندسی و کشاورزی و دامپزشکی و علوم پایه مهم است، به همان اندازه نیز علوم انسانی برای رفاه و آسایش بشر ارزشمند محسوب می شود. 
وی افزود: در ارتباط با جسم و تامین سلامت نیز به همین شکل است، همانطور که سلامت بشر را رشته های پزشکی تامین می کنند، تغذیه بشر را رشته های کشاورزی  و علوم مهندسی نیز با طراحی  تجهیزات و سیستم ها مشکلات بسیاری از بخش های مختلف از جمله پزشکی را مرتفع کرده است و با استفاده از تجهیزات طراحی شده می توان به سهولت فرد بیمار را درمان کرد. 
وزیر علوم گفت: پس به همان میزان که علوم پزشکی مهم است سلامت روحی انسان نیز مهم است و این مهم را نیزعلوم انسانی تامین می کند، لذا هر یک از سایر رشته های مختلف علمی از جمله علوم انسانی، طبیعی و فنی و مهندسی به عنوان تکه ای از این پازل نقش آفرینی دارند. 
زلفی گل تاکید کرد:ما در وزارت علوم و وزارت بهداشت بایستی علوم را یکپارچه ببینیم و در عین کثرت بایستی به وحدت توجه کنیم درغیر اینصورت شخصیت علمی ما جامع نخواهد بود و کاریکاتوری خواهد بود. 
وی ضمن تاکید بر توزیع متوازن استعدادها در بین رشته های مختلف، گفت:به طور حتم وزارتخانه های متولی علم و آموزش بایستی شرایطی فراهم کنند که شرایطی را ایجاد کنند که هرکس بجای اینکه رشته خود را بر اساس وجود شغل در آینده انتخاب کند  براساس شرایط، علاقه و ژنتیک و توانمندی خود رشته تحصیلی خود را انتخاب کند. 
وزیر علوم اضافه کرد: در حال حاضر شرایطی بوجود آمده است که شغل آینده تعیین کننده نوع رشته تحصیلی است، درصورتی که برای انتخاب رشته بایستی به علاقه و توانمندی توجه شود. 
زلفی گل تاکید کرد: این مهم ماموریت بسیار خطیری است که بایستی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه های متولی حوزه علم و پژوهش در کشور به آن توجه کنند.چراکه در آینده شرایطی رقم خواهد خورد که علم کشورمان شخصیتی کاریکاتوری وغیرمتوازن نخواهد داشت. 
وی با اذعان به اینکه، یکی از مسائل واشتباهات رخ داده در بخش سیاست گذاری علمی کشورمان بحث واگرایی بوده است تاکید کرد: نباید رشته ای مختلف علوم وزارتخانه های مختلف از هم جدا و جزیره ای باشند، چرا که نمی توان رشته های پزشکی را از رشته های علوم مهندسی و علوم انسانی  و کشاورزی و دامپزشکی جدا کرد و در این صورت تحقیقات بین رشته ای معنادار نخواهد بود. 
زلفی گل می گوید:بهره وری سیستم هنگامی افزایش خواهد یافت که رشته های پزشکی در کنار رشته های کشاورزی و دامپزشکی و فنی مهندسی و علوم انسانی باشند. 
وزیر علوم اظهارکرد:در دنیای امروز تحقیقات بین رشته ای و چند رشته ای تعیین کننده است و ما این سیاست ها را در کشور فراموش کرده ایم. 
وی با بیان اینکه، جداسازی بخش های مختلف علم از یکدیگر کار صحیحی نیست و به طور حتما در بخش کلان نیازمند توجه است، افزود: خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا حدود زیادی این مشکل را مدیریت کرده است اما در کف جامعه و بصورت عملیاتی بدین شکل نیست و به همیم دلیل بایستی یک فکر جدیدی دراین رابطه داشته باشیم. 
به گزارش خبرنگار ایرنا، سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بعدازظهر امروز چهارشنبه میزبان آئین تودیع دکتر"سیداحمد معتمدی"رییس سابق و معارفه دکتر"سیدحسن قدسی پور" بعنوان سرپرست جدید این دانشگاه بود. 
در این آیین دکتر"سیدحسن قدسی پور" به عنوان سرپرست جدید دانشگاه صنعتی امیرکبیر معرفی و از خدمات بیش از هفت سال دکتر "سیداحمد معتمدی" ریاست پیشین این دانشگاه  در دوران مسوولیت قدردانی شد.

نظر شما