شناسهٔ خبر: 49993825 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

تغییر ذات پیشرفت است/ رشته‌های دانشگاهی نباید جزیره‌ای عمل کنند

وزیر علوم با بیان اینکه تغییر ذات پیشرفت است، گفت: رشته‌های دانشگاهی نباید جزیره‌ای عمل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین معارفه و تکریم سید احمد معتمدی، رییس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سیدحسن قدسی پور بعد از ظهر امروز با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا ما عزیزانی را در زمینه سلامت کشور از دست دادیم. مدافعان سلامت هر روز در حال جهاد هستند. بنابراین وظیفه ما قدردانی از آنهاست.

وی ادامه داد: تغییر ذات پیشرفت است، اینکه مدیری جایگزین مدیر دیگری بشود طبیعی است. مانند مشعل المپیک که یک دونده آن را تحویل یک دونده دیگر می‌دهد. بنابراین جایگزینی مدیران با روش منطقی را باید به فال نیک گرفت. آقای معتمدی در این سال‌ها با مدیریت "دانا محور" دانشگاه امیرکبیر را مدیریت کرده است. ما باید یاد بگیریم که بی‌انصاف نباشیم و قدر بزرگان را بدانیم و اخلاق مدار باشیم.

زلفی‌گل گفت: مخصوصا دانشجویان باید قدر اساتید خود را بدانند. همانقدر که موظفیم پدر و مادر را تکریم کنیم، باید اساتید را هم تکریم کنیم. تغییر در مدیریت‌ها بدیهی است، اما ثبات در اهداف خیلی مهم است. باید کاری کنیم تغییر مدیریت‌ها موجب تغییر اهداف نشود و جمهوری اسلامی راهکارهای خودش در این زمینه را تعبیه کرده است؛ در واقع شورای عالی انقلاب فرهنگی همین نقش را دارد.

وزیر علوم گفت: از جمله اهداف کلان ما این است که دوست داریم به مدینه فاضله برسیم. مدینه فاضله جایی است که شهروندانش عادل، عاقل، دین مدار هستند و رفاه، آسایش و آرامش دارند. اگر دنبال آرزوی خود هستیم، باید قدر بدانیم. دانشگاه‌ها دنبال علم هستند زیرا از طریق آن تکنولوژی و فناوری جدید حاصل می‌شود.

وی اظهار داشت: علم برای رفاه و سلامت بشر است، رفاه بشر با آسایش و آرامش تامین می‌شود، علم برای این است که انسان در کمال صحت و سلامت زندگی کند. از این رو رشته‌های مختلف علمی نقش مهمی در زندگی انسان دارند. ما باید علم را یک تکه از پازل ببنیم، آسایش بشر توسط رشته های علوم طبیعی محقق می‌شود، تکنولوژی و فناوری‌ها هم در ذیل آسایش قرار دارند. همچنین علوم انسانی و دینی آرامش بشر را تامین می‌کنند. بنابراین باید به همه بخش‌های علوم توجه کرد‌‌.

وزیر علوم گفت: علوم پایه و مهندسی با سیستم‌هایی که طراحی می‌کنند، می‌توان فرد بیمار را درمان کرد. البته ‌که همه علوم به همین اندازه مهم است‌. در عین حال علوم انسانی و اسلامی نیز بسیار مهم است و باید در وزارت علوم و تحقیقات تمام علوم را یکپارچه ببینیم. توزیع متوازن استعداد‌ها در رشته های مختلف باید جدی گرفته شود اما الان درست نیست. این برنامه حتما باید ایجاد شود که هر کسی بر اساس علاقه و توانمندی اش رشته خود را انتخاب کند. الان شرایطی ایجاد شده که شغل آینده، تعیین کننده رشته فرد است، در حالی که باید عکس این موضوع باشد‌.

وی گفت: یکی از اشتباهات بحث واگرایی است. نباید رشته ها از هم جدا باشند و به صورت جزیره ای عمل کنند. نباید رشته علوم پزشکی از علوم انسانی جدا باشد. خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مورد را تا حدی حل کرده است.

زلفی گل گفت: بحث خام فروشی بسیار جدی است که فقط در زمینه مادی مطرح نیست. اگر ما نتوانیم استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان را در حد شان آنها رشد دهیم این هم یک نوع خام فروشی است. ما باید به جایی برسیم که ۵۰ سی سی نفت را ۵۰۰ دلار بفروشیم نه هر بشکه ۷۰ دلار.

وی افزود: ما نباید روی مزیت های نسبی برنامه ریزی کنیم بلکه باید به فکر مزیت‌های ایجابی باشیم و آن را برای آینده سرمایه گذاری کنیم. اگر می‌خواهیم این کار را بکنیم کجا بهتر از دانشگاه است. بهترین نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در زمینه علم و پژوهش است، در شان جمهوری اسلامی نیست که کمتر از نیم درصد از در آمد خالص ملی اش را صرف تحقیق و پژوهش بشود.

وزیر علوم تاکید کرد: شفافیت باید سر لوحه کار دانشگاهیان باشد. همچنین نظارت عمومی و همگانی باید ایجاد شود.

برچسب‌ها:

نظر شما