شناسهٔ خبر: 49956841 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

روایت افغانستان/ 10

سید حسین هادی رییس کمیته استراتژی و ارتباطات افغانستان در گفت و گو با جماران: افغانستان در انتظار حکومت همه شمول/ طالبان بدون ارتباط دوام نمی‌آورد/ زمینه ورود افغان‌ها به افغانستان هموار است/ وضعیت تشیع در محرم نسبت به سال‌های بهتر است

طالبان این موضوع را درک کرده است که باید با جامعه جهانی، منطقه و اقوام ارتباط برقرار کنند زیرا این حکومت بدون ارتباط دوام نمی‌آورد. باید در داخل از طرف مردم و نهادهای سیاسی لابی صورت بگیرد و از جانب کشورهای جهانی و منطقه اقداماتی صورت بگیرد تا حکومت همه شمول تشکیل شود.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری جماران: طالبان در ابتدا بر حکومت همه شمول تاکید داشتند که تمام اقوام و مذاهب افغانستان در آنجا حضور داشته باشند اما تا امروز این امر تحقق پیدا نکرده است.

 ما برای کمک به ارائه روایت صحیح از آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد به سراغ زنان و مردان و اهالی فرهنگ و هنر و سیاست و علم این کشور رفته‌ایم.

در این‌باره سید حسین هادی رییس کمیته استراتژی و ارتباطات حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان به خبرنگار جماران از وضعیت اخیر افغانستان می‌گوید: اتفاقات افغانستان خیلی غیرمنتظره رخ داد، گرچه معتقدم شرایط فعلی قابل پیش‌بینی و اجرا بود حکومت شکل گرفته بر اساس توافق دوحه بین طالبان و آمریکایی‌ها صورت گرفت تا طالبان افغانستان را فتح کنند. امروز وضعیت اقتصادی مردم تعریفی ندارد؛ البته امنیت بر افغانستان و کابل حاکم است، مردم راحت‌تر رفت و آمد می‌کنند در حالی‌که در گذشته شهرها امنیت نداشتند، دزدی‌ها بسیاری بود و عده‌ای برای سرقت گوشی‌شان به قتل رسیدند و همچنین حملات انتحاری افزایش یافته بود. اما در مقابل وضعیت اقتصادی مردم ناگوار است، بانک‌ها مشکلات بسیار جدی دارند سرمایه مردم را اندک اندک پرداخت می‌کنند، قیمت‌ مواد خوراکی افزایش یافته است، اما این وضعیت تا حدودی قابل کنترل بوده و مردم انتظار دارند قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

افعانستان در انتظار حکومت همه شمول

سید حسین هادی از وضعیت سیاسی در افغانستان گفت: طالبان در ابتدا بر حکومت همه شمول تاکید داشتند که تمام اقوام و مذاهب افغانستان در آنجا حضور داشته باشند، اما تا امروز این امر تحقق پیدا نکرده است. اما انتظار می‌رود در امور سیاسی تغییراتی رخ دهد و اقوام مختلف در رأس قدرت قرار بگیرند. طالبان این موضوع را درک کرده است که باید با جامعه جهانی، منطقه و اقوام ارتباط برقرار کنند زیرا این حکومت بدون ارتباط دوام نمی‌آورد. باید در داخل از طرف مردم و نهادهای سیاسی لابی صورت بگیرد و از جانب کشورهای جهانی و منطقه اقداماتی صورت بگیرد تا حکومت همه شمول تشکیل شود.

آمریکا به دنبال منافع خود از طریق افعانستان در منطقه است

این استاد دانشگاه از رسمیت شناخته شدن طالبان گفت: طالبان پیش از به قدرت رسیدن لابی‌های بسیاری با کشورهای همسایه، آمریکا، ناتو و جامعه جهانی انجام دادند، با چین، روسیه به توافق رسیدند و مورد حمایت شدید پاکستان قرار گرفتند؛ حتی با ایران و هند توافقات محدود داشتند.

وی افزود: طالبان با توافقات صورت گرفته تلاش کردند تا امارت اسلامی در افغانستان به رسمیت شناخته شود ولی کشورهای همسایه و جامعه جهانی به دلیل اینکه بتوانند به افکار عمومی در فضای جهانی جهت داده و به خود جلب کنند، اما کماکان طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند. معتقدم توافق‌نامه‌ای بین طالبان و آمریکا به امضا رسید که در آن توافقنامه تمام دغدغه‌های ذهنی و به رسمیت شناختن مسائل مختلفی را مطرح کردند و با موافقت آمریکایی‌ها به امضا رسید، اما برای اینکه افکار عمومی را جلب کنند از این جهت تلاش می‌کنند این کار صورت نگیرد تا به عنوان یک ابزار سیاسی بتوانند با طالبان تعامل داشته باشند.

هادی تصریح کرد: بعضی از کشورها مثل چین، پاکستان تا کنون اعلام نکرده‌اند که امارت اسلامی را به رسمیت شناخته‌اند، اما بر اساس اقدامات و تعاملاتی که دارند طالبان را بع صورت غیر رسمی می شناسند و احتمالا این کشورها از اولین کشورهایی باشند که طالبان را به رسمیت می‌شناسند. ولی بعضی از کشورها مثل اتحادیه اروپا، روسیه خیلی محتاطانه‌تر پیش می‌روند تا طالبان بتوانند رضایت داخل کشور را به دست بیاورند. 

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها از کمک‌های بین‌المللی که افغانستان به شدت به آن وابسته است به عنوان ابزار استفاده می‌کنند؛ گاهی با کمک‌های بشر دوستانه و یا به بهانه بهداشت در افعانستان تا بتوانند از این طریق منافع خود را در منطقه از طریق افغانستان را حفظ کنند.

در پنجشیر می‌خواستند طالبان را مشروعیت زدایی کنند

رئیس کمیته استراتژی و ارتباطات افعانستان از مقاومت پنجشیر گفت: پنحشیر، پنجشیر سال ۱۳۷۵ تا ۸۰ نیست، طالبان هم همان طالبان قدیم نیستند و امروز با ابزار قدرتمندتر وارد میدان شدند. آنها تمام افعانستان را تصرف کردند طالبان به راحتی توانستند با اقداماتی منجر به شکست مقاومت پنجشیر شوند؛ در حالی‌که این مسأله را خود پنجشیری‌ها هم می‌دانستند و از این طریق می‌خواستند از طریق سیاسی و جامعه بین‌المللی طالبان را مشروعیت‌زدایی کنند تا یک سری خواسته‌ها را مطرح کنند اما مقاومت آنان چند روزی طول نکشد.

زمینه برای برگشت مردم افغانستان فراهم است

وی در باب کوچ اجباری مردم افغانستان می‌گوید: در مناطق هزاره‌جات و قندهار مشکلاتی به وجود آمده است در اوایل ورود طالبان به افغانستان و سپس تسلط آنان و ختم پنجشیر تعدادی با اسلحه اقداماتی انجام دادند که این به مذاق این‌ها خوش نیامد و تلاش کردند مردم را متواری و دست به کوچ اجباری بزنند. طی صحبتی که با مسئول مهاجرین داشتم، باید افراد شناسایی شوند و زمینه برگشت‌شان هموار شود و سران امارت اسلام باید بتوانند جلوی این اقدام خودسرانه توسط حکومت محلی را بگیرد و مردم با حفظ آبرو و جان و مالشان دوباره به کشور برگردند، اعلامیه‌هایی توسط علمای شیعه و حزب حرکت اسلامی صادر شد تا بتوانند جلوی این کوچ اجباری را بگیرند و باید عفو عمومی صورت بگیرد. طالبان بعد از اینکه قبر احمد شاه مسعود تخریب شد شروع به بازسازی آن کردند تا رضایت عمومی را جلب کرده و کنترل گروه‌های خودسر را به دست بگیرند.

وضعیت تشیع در محرم نسبت به سال‌های قبل بهتر بود

وی در باب جامعه تشیع در افغانستان می‌گوید: عده‌ای که در رأس جامعه احزاب سیاسی حضور داشتند افغانستان را ترک کردند و بخشی از آنان در افغانستان مانده‌اند و تلاش‌ می‌کنند از طرف جامعه تشیع نماینده‌ای داشته باشند تا به نفع مردم، اقوام و مذاهب ختم شود. این گونه برنامه‌ها از سوی شورای علمای افغانستان، حزب حرکت اسلامی و سایر نهادهای اجتماعی سیاسی و فرهنگی برگزار شد که گاهی اوقات این جلسات در قالب یک صدای واحد منعکس می‌شود. در عین حال افراد و نهادها با اهداف مشترک به صورت پراکنده اقداماتی انجام دادند، ولی در کل وضعیت جامعه تشیع از ششم محرم که طالبان وارد کابل شدند نسبت به سال‌های قبل به مراتب بهتر بود. نذرهای بسیار بزرگی پهن شد و برادران اهل سنت در آن حضور پیدا کردند یک نمایش عاشورایی بسیار خوبی برگزار شد.

هادی در پایان گفت: طالبان این موضوع را متوجه هستند که امام حسین(ع) خط سرخ این جامعه است و نمی‌توان جلوی مراسم را گرفته و آن‌ها را نادیده بگیرند. شیعیان تلاش می‌کنند در قانون اساسی جدید فقه جعفری در کنار فقه حنفی و دیگر مذاهب اسلامی به رسمیت شناخته شود.

 

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما