شناسهٔ خبر: 49948519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش۴۰ درصدی صادرات کالا از استان سمنان

مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: کالا‌هایی به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار نیمه نخست سال ۱۴۰۰ از استان صادر شد که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی سعدالدین مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: ۱۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به همت ۵۰ واحد تولیدی به ۳۳ کشور دنیا صادر شد.

او بیان کرد: هیدروکربن‌های سبک و سنگین، مصالح ساختمانی مانند کاشی، سیمان و سرامیک، پودر‌های شوینده، شمس سرب، محصولات پلاستیکی و معدنی، عمده کالا‌های صادراتی استان سمنان بود.

او  با اشاره به اینکه صادرات محرک اقتصادی هر کشوری است، ادامه داد: اگر تولید مدیریت شود، به رونق صادرات کمک می‌شود و از سوی دیگر بدون صادرات پررونق برنامه‌های کلان تولید به نتیجه مطلوب نمی‌‍رسد و تحقق این ارتباط دوسویه نیازمند هماهنگی همه سازمان‌های متولی حوزه اقتصاد است.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه گمرک به صورت شبانه‌روزی در خدمت صادرکنندگان است، خاطرنشان کرد: «ارزیابی در محل» از خدمات جدید گمرک است که امسال افزایش یافت.

او درباره این خدمت توضیح داد: امسال امور صادراتی ۸۰ درصد از محصولات از طریق «ارزیابی در محل» انجام شد، یعنی کارشناسان گمرک کالا را مستقیم در محل تولید ارزیابی می‌کنند و کالای صادراتی از همان محل برای صادرات ارسال می‌شود.

سعدالدین افزود: کالا‌های وارداتی بیشتر مواد اولیه واحد‌های تولید است و در این زمینه نیز توسعه انبار‌های اختصاصی از رویکرد‌های گمرک برای تسهیل امور تولیدکنندگان است.

او ادامه داد: انبار‌های اختصاصی در محل واحد‌های تولیدی در حال توسعه است و هشت انبار اختصاصی در سال‌های اخیر ایجاد شد تا کالا به جای انتقال به گمرک، بدون ایجاد هزینه‌های حمل و نقل، تخلیه، بارگیری و انبارداری برای صادرکنندگان، مراحل صادرات را طی کند و این رویکرد کمک بزرگی به حفظ سرمایه در گردش کارخانه‌ها است.

مدیرکل گمرک استان سمنان یادآور شد: امسال ضمانت نامه‌های گمرکی مدت‌دار برای واردکنندگان استان نیز بیشتر شد تا نقدینگی آنان برای پیشبرد امور اقتصادی حفظ شود و این مساله نیز کمک بزرگ دیگری برای واردکنندگان است.

انتهای پیام / ن 

نظر شما