شناسهٔ خبر: 49860500 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدرسه تاریخی ظفر همدان تخریب شد/ دستکند سامن آماده بازدید گردشگران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان گفت: مدرسه تاریخی ظفر که یکی از نقاط پرونده ثبت جهانی

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی مالمیر ظهر امروز در حاشیه افتتاح سفره‌خانه سنتی سنگی ورکانه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سفره‌خانه با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد تومان و تسهیلات ۶۵۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: سفره‌خانه سنتی ورکانه در مساحت ۵۶۲ مترمربع ساخته شده که به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای هفت نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: دو سال سخت گردشگری را با شیوع کرونا پشت سر گذاشتیم و هنرمندان صنایع‌دستی نیز از وضعیت کنونی گله‌مند هستند اما امیدواریم این صنعت به زودی به مسیر اصلی خود برگردد و آسیب وارد شده را جبران کند.

وی با بیان اینکه ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به فعالان صنعت گردشگری ارائه شده است گفت: ستاد کرونا در راستای استمهال در پرداخت مالیات و بازپرداخت تسهیلات مهلتی را برای صنعت گردشگری ایجاد کرد تا خسارات آنها جبران شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: با یک بازنگری اساسی می‌شد، محدودیت‌های کمتری را در ایام کرونا برای گردشگری قائل شد، بنابراین باید سفر و گردشگری را نه در قالب کالای لوکس بدانیم بلکه باور داشته باشیم که سفر در خانواده ضروری است و باید دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری استان باوجود همه مشکلات سرپاست و با آماده نگه داشتن خود تلاش کرد کمترین تعدیل نیرو را داشته باشد گفت: تاسیسات گردشگری همدان بنا دارد تا با شروع فعالیت گردشگری با تمام توان وارد عمل شود.

مالمیر خاطرنشان کرد: امیدواریم در نوروز پیش‌رو شروع پر جنب و جوش گردشگری را داشته باشیم، هرچند ایام پیک سال گردشگری را پشت سر گذاشتیم و چشم امید ما به نوروز است که بعد از سه نوروز بتوانیم خدمات رسانی به مسافران را داشته باشیم.

وی در خصوص ساخت و سازهای خارج از بافت در روستای ورکانه عنوان کرد: در غالب طرحی که در بنیاد مسکن برای روستاهای هدف گردشگری مصوب شده، اگر ساخت و سازها متناسب با فرهنگ روستا بود، این میزان آسیب را در بافت روستا شاهد نبودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان عنوان کرد: اگر امروز شاهد ساخت و ساز خارج از عرف و هویت روستا هستیم ناشی از این است که طرح گذشته درست نظارت و اجرا نشده است.

وی با تاکید بر اینکه مبنای ساخت و ساز و جداره‌ها بر مبنای طرحی است که در دست اقدام داریم افزود: اهالی روستای ورکانه باید در راستای ساخت و سازهای جدید، الگو را رعایت کنند و مالکان هم برای تغییر ساخت و ساز با مشارکت میراث فرهنگی و دهیار عمل کنند.

مالمیر با بیان اینکه در دو روستای ورکانه و سیمین میراث فرهنگی پایگاه داشته و مبنای حقوقی مداخله دارد گفت: در سایر روستاها چون ثبت ملی نیستند، نمی‌توان به لحاظ حقوقی ورود قانونی داشت، بنابراین ساخت و ساز بستگی به تشخیص و ارزش بافت روستا از نظر دهیار دارد و باید در جهت حفظ بافت روستا بکوشند.

وی در ادامه با اشاره به آماده شدن پرونده ثبت جهانی "منظر تاریخی از هگمتانه تا همدان" گفت: این نخستین پرونده‌ای است که ساخته و پرداخته شده است و منتظر این هستیم که وزارتخانه این پرونده را زودتر به یونسکو معرفی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان اضافه کرد: پرونده ثبت جهانی زنجیره‌ای کاروانسراهای کشور آماده شده که اکنون ارزیابان یونسکو ایران هستند و طبق مسیر تعریف شده بازدید دارند که پیش‌بینی می‌شود ۲۹ مهرماه به همدان آمده و از فرسفج و تاج‌آباد بازدید کنند.

وی با بیان اینکه فعلا ثبت جهانی روستای ورکانه مطرح نیست ولی پرونده‌ای را در چارچوب منظر طبیعی دره ارزانفود داریم افزود: باید مداخلات انسانی را در این منطقه نداشته باشیم که بکر بودن آن از بین نرود و معیارهای یونسکو را داشته باشد.

مالمیر در ادامه سخنانش به تخریب مدرسه ظفر یکی از بناهای تاریخی همدان اشاره کرد و گفت: این مدرسه یکی از نقاط منظر تاریخی از هگمتانه تا همدان است که برای جهانی شدن مطرح است و در محوطه ذوالریاستین قرار دارد که متاسفانه تخریب شده و گله ما از شهرداری است که چرا برای تخریب مجوز صادر کرده است

وی با تاکید بر اینکه ما لکه‌های با بافت واجد ارزش را به شهرداری ابلاغ کردیم و نباید اینگونه تخریب شود گفت: گویا این بنا مالک خصوصی دارد که اقدام به تخریب کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در خصوص اصطبل ورکانه نیز گفت: اصطبل قدیمی روستای ورکانه مرمت شد و قرار بود مورد بهره‌برداری قرار گیرد، بنابراین کسی که مرمت کرده باید اجاره نامه از دهیار روستا بگیرد تا بتواند بهره‌برداری داشته باشد چون به لحاظ حقوقی مالکیت آنجا مشخص نیست.

وی در مورد تعطیلی غار علیصدر نیز اظهار کرد: ما طبق مصوبات ستاد کرونا عمل کردیم لذا پذیرای مصوبات هستیم و موظف هستیم که طبق شرایط عمل کنیم.

مالمیر با اشاره به پشت سرگذاشتن پیک گردشگری که شهریورماه است گفت: همدان بیشترین گردشگر را در ۶ ماه نخست سال دارد که با اتمام پیک گردشگری، دیگر دخل و خرج غار علیصدر با یکدیگر نمی‌خواند و باز بودن آن هزینه زیادی را بر شرکت تحمیل می‌کرد.

وی با بیان اینکه چهار شهر استان و برخی از روستاهای ما بافت تاریخی دارند که سرمایه ما در حوزه میراث است افزود: در حال آماده‌سازی دستکند سامن هستیم و امیدواریم در سفر نوروزی دستکند سامن بتواند به مسافران خدمات ارائه دهد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان نیز گفت: میزان خسارت تاسیسات گردشگری از کرونا ۳۵۰ میلیارد تومان است که شامل مراکز اقامتی، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و... است.

علی خاکسار بیان کرد: ۱۷۲ پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده که بالغ  بر ۲۴ میلیارد تومان تسهیلات ۱۲ درصدی دریافت کنند اما تاکنون ۱۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

نظر شما