شناسهٔ خبر: 49848102 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آلودگی هوا عامل اصلی تولد میلیون ها نوزاد نارس

تهران- ایرنا- شبکه خبری "سی.بی.اس.نیوز" با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید نوشت: آلودگی هوا عامل تولد میلیون ها نوزاد نارس و مرگ ۵۰۰ هزار نوزاد در سال ۲۰۱۹ بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای این شبکه خبری آمریکایی، نتایج این پژوهش جدید که دیروز سه شنبه از سوی دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو و دانشگاه واشنگتن منتشر شد نشان می دهد، آلودگی هوا احتمالا دلیل اصلی تولد میلیون ها نوزاد نارس در سال ۲۰۱۹ بوده است. نوزادان نارس که اساسا با وزن کم هم متولد می شوند با پیامدهای خطرناکی در آینده از جمله بیماری های بسیاری روبرو می شوند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) تخمین زده است که نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت جهان در شرایطی بسر می برند که با آلودگی هوای محیط بیرون از خانه سر و کار دارند و ۵۰ درصد جمعیت جهان در شرایط داخل خانه هم با آلودگی هوای داخلی ناشی از سوزاندن هیزم، زغال سنگ و غیره بسر می برند.

این پژوهش که چگونگی تاثیر آلودگی هوا بر بخش های مختلف بارداری از جمله طول بارداری، وزن هنگام تولد، زایمان زودرس و کاهش وزن پس از تولد را مورد بررسی قرار داده، نخستین مطالعه ای است که آلودگی هوای داخل ساختمان را هم مورد بررسی قرار می دهد که دو سوم اثرات ثبت شده را تشکیل می دهد.

 بر اساس این پژوهش، در سال ۲۰۱۹  آلودگی هوا باعث نزدیک به ۶ میلیون زایمان زودرس و تولد سه میلیون نوزاد کم وزن در سراسر جهان شده است. تنها در آمریکا در سال ۲۰۱۹ آلودگی هوای محیط موجب ۱۲ هزار زایمان زودرس شده است.

«راکش گوش» متخصص پیشگیری و بهداشت عمومی و از نویسندگان ارشد این پژوهش در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «بار ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است، اما با تلاش کافی می توان آن را تا حد زیادی کاهش داد».

این تیم پیشتر و در یک تحقیق جداگانه هم دریافته بودند آلودگی هوا مسئول مستقیم مرگ ۵۰۰ هزار نوزاد در سال ۲۰۱۹ بوده است.

گوش تاکید کرد: «با این شواهد جدید و جهانی آلودگی هوا را باید عامل اصلی نه تنها مرگ و میر بزرگسالان، بلکه نوزادان هم دانست». وی خاطرنشان کرد: «این پژوهش نشان می دهد که اتخاذ تدابیری برای کاهش روند تغییرات آب و هوایی و سطح آلودگی هوا برای نوزادان تازه متولد شده مفید خواهد بود».

نظر شما