شناسهٔ خبر: 4982218 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تحلیل‌گر و استاد دانشگاه ملبورن در گفت‌وگو با فارس:

رابطه دولت آینده انگلیس با ایران، به نظر واشنگتن بستگی دارد/دولت بعدی انگلیس خدمات عمومی را کاهش خواهد داد

«بینوی کمپ‌مارک» در آستانه برگزاری انتخابات سراسری انگلستان گفت سیاست دولت آمریکا در قبال ایران نقشی اساسی برای تعیین نوع رابطه دولت بعدی انگلیس با ایران ایفا می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز (پنج‌شنبه) انگلستان شاهد برگزاری مهم‌ترین انتخابات سیاسی خود برای انتخاب نمایندگان مجلس عوام و به تبع آن انتخاب دولت بعدی خواهد بود.

این انتخابات از ساعت 7 صبح تا 7 شب به وقت محلی در انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی برگزار می‌شود و چند صد نامزد از همه احزاب سیاسی بریتانیا و ایرلند شمالی برای کسب 650 کرسی در پارلمان با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

این انتخابات درمقایسه با دوره‌های پیشین اهمیت خاصی دارد چراکه پیش‌بینی‌ها حاکی از این حقیقت است که به دلیل کاهش محبوبیت احزاب سیاسی بزرگ‌تر و افزایش محبوبیت دیگر احزاب، هیچ حزبی نمی‌تواند حداکثر مطلق یعنی نیمی از آراء به اضافه یک را برای تشکیل کابینه به دست آورد.

در چنین شرایطی روزهای بعد از انتخابات تب و تاب تشکیل کابینه جدید در انتظار انگلیس است و این شرایط تا تشکیل دولت جدید و انتخاب وزرا هم‌چنان ادامه خواهد داشت.  

بررسی تاریخ انتخاباتی انگلستان نشان می‌دهد قدرت همواره میان دو حزب محافظه‌کار و کارگر دست به دست شده است و در اکثر انتخابات یکی از این دو حزب موفق به کسب حداکثر مطلق آراء بودند.

در دوره قبل یعنی در سال 2010 این روال تغییر کرد و حزب محافظه‌کار توانست بیشترین کرسی‌ها را کسب اما به 326 کرسی نرسیده بود. در نتیجه دولتی ائتلافی با مشارکت محافظه‌کاران و لیبرال‌دموکرات‌ها تشکیل شد.

در واپسین روزهای پیش از برگزاری این رویداد سیاسی مهم انگلیس و برای بررسی ابعاد داخلی و خارجی تشکیل کابینه جدید در این کشور، گفت‌وگوهای متعددی داشتیم با تحلیل‌گران سیاسی بریتانیایی و نظرات آن‌ها را در این زمینه‌ها جویا شدیم.

دکتر «بینوی کمپ‌مارک» تحلیل‌گر مسایل بین‌الملل و استاد دانشگاه ملبورن در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامعلوم بودن نتیجه انتخابات گفت: همه چیز بعداز شمارش آراء و معلوم شدن تعداد رای‌ها مشخص خواهد شد.

وی بر این باور است این انتخابات چالش‌های متعددی برای انگلیس در پیش دارد و هر یک از احزاب کوچک‌تر نقش متفاوتی در سیاست بازی می‌کنند.

کمپ‌مارک تصریح کرد: کسب کرسی‌های بیشتر توسط ملی‌گرایان اسکاتلند می‌تواند منجر به برگزاری همه‌پرسی دیگری شود ولی برای اتحاد بریتانیا تهدید چندانی نیست.

این استاد استرالیایی ادامه داد: روی کار آمدن حزب استقلال بریتانیا (یوکیپ) نیز ممکن است بر سیاست خارجی انگلیس تاثیرگذار باشد.

وی افزود: حزب لیبرال دموکرا‌ت سعی دارد حد میانه‌ای را در پیش گرفته و به هر دو سوی یعنی به سوی محافظه‌کاران و کارگرها گرایش داشته باشد تا یکی از احزاب دولت ائتلافی احتمالی شود.

دکتر کمپ‌مارک ادامه داد احزاب بزرگ‌تر محافظه‌کار و کارگر نیز رویکردهای خود را دارند، محافظه‌کاران سیاست‌های ضد اتحادیه اروپا دارند و در این زمینه به یوکیپ‌ها نزدیک هستند؛ هم‌چنین محافظه‌کاران به دنبال ریاضت اقتصادی هستند و کارگرها با این سیاست مخالفند که محل اختلاف شدید این دو حزب است. کارگرها در موضوع نظامی خواستار همکاری‌های چندجانبه نظامی هستند.

وی افزود: اما هر دولتی روی کار بیاید در ارائه خدمات عمومی کاهش بودجه وجود خواهد داشت و تغییرات اقتصادی دیده خواهد شد.

 این استاد دانشگاه ملبورن در سیاست خارجی تصریح کرد: باید منتظر باشیم و ببینیم که آمار چگونه خواهد شد و چه کابینه‌ای تشکیل می‌شود اما در مسایل امنیتی بریتانیا همواره دنباله‌رو آمریکاست و نزدیک به سیاست‌های آمریکا عمل خواهد کرد.

دکتر کمپ‌مارک خاطرنشان کرد: در روابط با ایران نیز انگلیس فارغ از احزاب سیاسی که در قدرت هستند عمل می‌کند. در مساله رابطه با ایران بازیگر اصلی ضرورتا واشنگتن است. رابطه انگلیس با ایران به رای کنگره و اقدام اوباما بستگی دارد و هر دولتی در انگلیس روی کار بیاید از این رویکرد حمایت خواهد کرد.

گفت و گو از زهرا کریمی

انتهای پیام/ ق

نظر شما