شناسهٔ خبر: 49779499 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لاوروف: آمریکا هرچه سریعتر به برجام بازگردد/ توافق تسلیحاتی استرالیا بر مذاکرات روسیه و اتحادیه اروپا تاثیرگذار است

وزیرخارجه روسیه در اظهاراتی به توافق اخیر تسلیحاتی استرالیا، خروج شتابزده آمریکا از افغانستان، و مذاکرات احیای برجام واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه، در جریان سخنرانی خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، نسبت به خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، مذاکرات احیای برجام و همچنین توافق تسلیحاتی برسر زیردریایی هسته‌ای میان آمریکا و انگلیس با استرالیا واکنش نشان داد.

لاوروف در جریان سخنرانی خود به خبرنگاران گفت: «واضح است که باید تمامی طرف‌های برجام با سرعت بیشتری عمل کنند و تمامی مسائل و مناقشات باقی‌مانده را حل و فصل کنند.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد که مذاکرات احیای برجام میان انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، چین و ایران هرچه سریعتر در وین، اتریش از سرگرفته شود. او همچنین به تحقق نتایج مثبت در زمینه از سرگیری توافق هسته ای ایران ابراز خوشبینی کرد.

لاوروف گفت: باید آمریکا و ایران به شکل کامل و بدون هیچ پیش شرطی به توافق هسته ای بازگردند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی اعلام کرد لاوروف در بخشی از سخنان خود با انتقاد از خروج شتابزده آمریکا و ناتو از افغانستان گفت: «خروج نیرو‌های آمریکا و ناتو از افغانستان بدون در نظرگرفتن عواقب آن انجام شد و در نتیجه آن، مقادیر بسیار زیادی تجهیزات جنگی در افغانستان باقی‌ماند.»

وزیرخارجه روسیه در ادامه افزود: «واضح است که همه ما باید مطمئن شویم که این تجهیزات باقی‌مانده برای موارد غیر سازنده به کار نخواهند رفت.»

این مقام ارشد روسیه همچنین اعلام کرد که روسیه از هیچ مذاکره‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان خبر ندارد. او افزود: «دولتی که به طور موقت از سوی طالبان مشخص شده، تمامی جنبه‌های تمامی مردم افغانستان را در بر ندارد.»

سرگئی لاوروف در بخشی دیگر از سخنان خود به توافق اخیر سه‌جانبه و تسلیحاتی بر سر فروش و همکاری در زمینه زیردریایی هسته‌ای نیز اشاره کرد و گفت که این توافق بر مذاکرات میان روسیه و اتحادیه اروپا تاثیر خواهد داشت.

او در این بخش از اظهاراتش گفت: «البته که عواقب آنچه اتفاق افتاد را می‌بینیم. این می‌تواند بر منافع اتحادیه اروپا برای همکاری با ما تاثیر داشته باشد.

لاوروف در ادامه افزود: «توافق اخیر میان آمریکا و انگلیس با استرالیا که به سرعت پس از خروج از افغانستان اتفاق افتاد، قطعا از سوی باقی متحدان این کشور‌ها با سوال مواجه خواهد شد. فرانسه علاوه‌ بر آنکه از این مسئله بسیار عصبانی شد، قطعا اعتماد خود نسبت به متحدانش را از دست می‌دهد و به اهمیت مذاکرات درباره اهمیت خودمختاری استراتژیک اروپا پی می‌برد.»

این خبر در حالی منتشر می‌شود که دو هفته پیش استرالیا اعلام کرد که قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری با گروه نیروی‌دریایی فرانسه را فسخ می‌کند و به جای آن، هشت زیردریایی هسته‌ای را با همکاری گروه فناوری آمریکا و انگلیس خواهد ساخت. فرانسه از قرارداد اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا برای فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به کانبرا به شدت عصبانی است.

انتهای پیام/

نظر شما