شناسهٔ خبر: 4974255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر زارعت جهاد کشاورزی قم:

امسال 30 هزار تن گندم در قم برداشت می‌شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به شرایط امسال مزارع، حدود 30 هزار تن برداشت گندم داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به شرایط امسال مزارع، حدود 30 هزار تن برداشت گندم داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، مجید حمیدی امروز(چهارشنبه) در این زمینه افزود: مقداری از این گندم‌ها به عنوان بذور خود مصرفی برای کشاورزان در نظر گرفته خواهد شد و کشاورزان مازاد محصول خود را تحویل سیلو خواهند داد.

وی اضافه کرد: برخی از مزارع نیز جهت تولید بذر در نظر گرفته شده بود که امسال پیش‌بینی شده حدود 2000 تن تولید بذر در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده در استان قم داشته باشیم که بخشی از این بذور در خود استان مصرف شده و برخی دیگر به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

حمیدی با بیان اینکه اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد، فصل برداشت یک محصول استراتژیک در استان قم است، پیش‌بینی کرد: حدود 25 هزار تن گندم تحویل سیلوها و مراکز نگهداری گندم در استان قم شود.

پرداخت به موقع وجوه کشاورزان

حمیدی گفت: محصول گندم دسترنج یکساله کشاورزان است، لذا تلاش داریم با هماهنگی بانک کشاورزی، در کمترین زمان ممکن وجوه کشاورزان را پرداخت کنیم.

وی اظهار داشت: تلاش داریم با برنامه‌ریزی درست و ایجاد تسهیلات لازم برای کشاورزان، کل گندم تولیدی کشاورزان قمی تحویل سیلوهای ذخیره‌سازی گندم شود.

خرید هرکیلو گندم به قیمت 1150 تومان

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دستورالعمل خرید گندم توسط هیات وزیران مصوب و وزیر جهاد کشاوزی به سازمان‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی قم تاکید کرد: قیمت خرید برای گندم استاندارد که افت چهار درصد مفید و دو درصد غیر مفید دارد، 1150 تومان در نظر گرفته شده است که بر اساس کیفیت گندم، قیمت متفاوت است و هر چه گندم خلوص بیشتری داشته و پاک‌تر باشد، قیمت بالاتری دارد.

گندم تولیدی قم از کیفیت نسبتا بالایی برخوردار است

وی در ادامه سخنان خود گفت: طبق آزمایش‌های صورت گرفته بر روی گندم‌های استان قم مشخص شده است که گندم تولیدی قم از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است و به لحاظ درجه کیفی در بین گندم‌های با کیفیت قرار دارد.

وی گفت: در برخی مواقع این گونه تداعی می‌شود که گندم‌های وارداتی از کیفیت بالایی برخوردار است، بررسی‌ها نشان داده است که گندم‌های وارداتی از زمان برداشت و حمل به داخل کشور، بیش از یکسال از زمان تولید آن می‌گذرد که این زمان برای گندم تولید داخل بسیار کمتر است.

حمیدی ادامه داد: بنابراین مقایسه کیفی گندم وارداتی و تولید داخل در شرایط یکسان از نظر زمان برداشت تا مصرف باید انجام شود.

وی تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل پرداخت وجوه گندم، از زمانی که گندم کشاورز در سیلو یا در انبارهای عاملین خرید تخلیه می‌شود، پس از ارائه گزارش به بانک به سرعت از طریق سیستم بانکی وجه مورد نظر به صورت آنلاین به حساب کشاورز واریز می‌شود که این پروسه کمتر از یک روز طول خواهد کشید.

وی افزود: شرکت غله و خدمات بازرگانی به عنوان عامل خرید گندم در کشور انتخاب شده است و سازمان تعاونی روستایی نیز به عنوان مباشر در خرید گندم کشاورزان و روستاییان با این شرکت همکاری دارد.

وی بیان داشت: در استان قم برای اینکه تسهیلات لازم برای کشاورزان دیده شود و آنان بتوانند با کمترین هزینه گندم را تحویل دهند، همراه با سیلوی استان قم در ابتدای جاده اراک، مراکزمتعددی (تعاونی‌های روستایی) به عنوان مباشر خرید، نزدیک به مزارع تولید به عنوان عاملین خرید گندم انتخاب شده‌اند.

حمیدی ادامه داد: اکیپ‌های فنی از طرف سازمان جهاد کشاورزی در خصوص کنترل ریزش و نظارت بر برداشت گندم برای نظارت به مزارع اعزام می‌شوند و کشاورزان نیز باید اهتمام داشته باشند که نظارت بر برداشت کمباین و انتخاب کامیون‌های استاندارد با محفظه بار سالم جهت حمل، باعث کاهش ضایعات و ریزش محصول با ارزش گندم می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: کشاورزان گندم تولیدی خود را به صورت کامل به سیلوها تحویل دهند و مطمئن باشند که وجوه آنها در حداقل زمان ممکن پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما