شناسهٔ خبر: 68006034 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سدمعبر در پایتخت؛ عادت یا قانون‌شکنی

تهران بزرگ - ایرنا - مردم پایتخت زمان خروج از خانه با صحنه‌هایی عجیب مواجه می‌شوند، وسیله نقلیه یا موتورسیکلت‌هایی که جلوی درب پارکینگ یا پیاده‌روها پارک می‌کنند، یا دستفروشانی که بخش زیادی از خیابان‌ها را تصرف می‌کنند، انگار سدمعبر کردن یه واژه آشنا برای همه است و گوش شنوایی برای انجام ندادن این کار وجود ندارد، زندگی برای اینگونه افراد آسان است اما کار را برای مردم سخت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سدمعبر اگر چه در همه نقاط تهران مشاهده می‌شود اما در برخی مکان‌های شلوغ، خانه‌های نزدیک مراکز خرید و بیمارستان‌ها به نوعی معضل تبدیل شده، مشکلی که انگار حل‌شدنی نیست و هر روز باید جنجال‌هایی بین رانندگان این خودروها و مردمی که با این مشکل مواجه هستند، وجود داشته باشد. اگرچه پلیس هم برای سدمعبر جریمه‌هایی در نظر گرفته اما مردمی که تَن به این کارها می‌دهند اعتقادی به این جریمه‌ها هم ندارند. پیاده‌روها دیگر جایی برای عابران پیاده ندارد و در تسخیر مغازه‌داران، موتورسیکلت‌ها و خودروها است.

پلیس راهور به تازگی برای سدمعبر با وسایل نقلیه جریمه در نظر گرفته است، هر نوع توقف منجر به سدمعبر و یا اختلال در عبور و مرور مردم پایتخت، ۹۰ هزار تومان جریمه دارد، این تخلف در سایر شهرها و روستاها ۶۰ و ۳۰ هزار تومان جریمه خواهد داشت اما باید دید که این جریمه‌ها می‌توانند بازدارنده این نوع فعالیت باشد.

افرادی که سدمعبر را جزیی از فعالیت‌های روزانه خود می‌دانند و هر روز با یک نفر بر سر این موضوع درگیر هستند اما باز هم توقف مقابل درب پارکینگ دیگران و یا پیاده‌رو را برای مدت حتی کوتاهی حق قانونی خود می‌دانند.

بارها شاهد مشاجره همسایگان خود بخاطر توقف خودرویی مقابل درب پارکینگ شان بوده‌ایم، برخی افراد که توقف کوتاه خودرو را جز برنامه‌های روزانه خود دارند، این را برای خود حق می‌دانند و در برخی مواقع کوچه را برای همه ساکنان محله مشاع می‌دانند، چیزی که در منطق پذیرفته نیست اما به صورت ناعادلانه برخی افراد اقدام به این عمل قانون‌شکن می‌کنند، اقدامی که جز دردسر چیزی برای مردم آن مناطق، خیابان‌ یا کوچه‌ها ندارد.

سدمعبر در پایتخت؛ عادت یا قانون‌شکنی

انواع سدمعبر تخلف است

با وجود قوانین متعدد و عوامل بازدارنده اما بسیاری از رانندگان توقف در جاهای مختلف و به نوعی سدمعبر را حق خود می‌دانند حتی در مشاجره با مردم خود را محق می‌دانند، این در حالی است که معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفته است، تخلفات ساکن و دوبله در رصد پلیس است و از چشم ماموران راهور دور نمی‌ماند.

سرهنگ فیروز کشیر افزود: انواع سد معبر مانند دستفروشی، بساط‌گسترانی و یا چیدمان لوازم و وسایل توسط برخی مغازه‌داران مقابل محل کسب در پیاده‌روها تخلف است و همه این تخلفات و موارد مشابه برابر ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها سد معبر محسوب می‌شود و شهرداری ملزم به برخورد با آنها در سطح شهر است.

به گفته او، خودروها با سد معبر در معابر باعث بسته شدن راه دیگر شهروندان و خودروها می‌شوند که این هم از تخلفات رانندگی است.

وی ادامه داد: بیشترین تخلفات ساکن بیشتر در هسته مرکزی شهر، مراکز تجاری، محل‌های خرید و فروش شاهد هستیم که برخی از شهروندان این مهم را رعایت نکرده و با تخلفات دوبله و سد معبر به دور از چشم پلیس باعث برهم‌ زدن نظم عبور و مرور می‌شوند البته توسط تیم‌های گشتی پلیس راهور تهران بزرگ و یا از طریق دوربین‌های نظارتی سطح شهر رصد و با این تخلفات برخورد می‌شود.

سدمعبر در پایتخت؛ عادت یا قانون‌شکنی

قوانین مرتبط با سدمعبر

برابر ماده ۱۶۳ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، توقف در پیاده‌روها و گذرگاه‌های پیاده، توقف در ورودی و خروجی اتومبیل‌رو ساختمان‌ها، مقابل مراکز ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵ و مراکز فوریت‌ها، در ۱۵ متری شیرهای آب آتش‌نشانی و شیرهای منصوب به این موضوع، در ۱۵ متری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی ممنوع است.

در بند ۱۱ ماده ۱۶۳ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت بیان شده که در خیابان‌هایی که پیاده‌رو آنها قابل عبور نبوده و پیاده‌ها مجبور هستند از سطح سواره‌رو عبور کنند حتی اگر آنجا تابلوی مطلقا ممنوع نداشته باشد هیچ خودرویی حق توقف در آن محل را ندارد یعنی آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی محل را امن می‌کند که سد معبر نباید انجام شود تا عابر پیاده بتواند از آن بخش استفاده کند.

سدمعبر در پایتخت؛ عادت یا قانون‌شکنی

اقدامات پلیس با مشاهده هرگونه سدمعبر

پلیس در مواجه با سد معبر در مرحله اول برخورد با اعمال قانون را انجام می‌دهد اما در صورتی که سدمعبر منجر به راه‌بندان شود خودرو توقیف و به توقفگاه و پارکینگ هدایت می‌شود که در نهایت آن فرد برای ترخیص خودرو باید مراحلی را طی کند که به سد معبر نمی‌ارزد.

با توجه به اینکه سد معبر به معنای مانع شدن از تردد عامه مردم است، در قانون شهرداری‌ها و آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به این موضوع اشاره شده اما سد معبرهایی همچون دستفروشی، بساط‌گسترانی و چیدمان لوازم برخی از مغازه‌داران در جلوی محل کاسبی خود در پیاده‌روها به عنوان انواع سدمعبر محسوب می‌شود که به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداری تخلف سد معبر آنها محرز است و شهرداری‌ها باید با این نوع از سد معبر برخورد کنند.

براساس قوانین موجود سد معبر به عنوان تخلفات ساکن محسوب می‌شود زیرا این نوع تخلفات باعث سد معبر و جلوگیری از تردد شهروندان می‌شوند بنابراین اگر وسیله نقلیه را در جایی پارک شود که تابلوها و علایم راهنمایی و رانندگی پوشانده شود این نوع پارک کردن نیز تخلف به شمار می‌رود.

سدمعبر در پایتخت؛ عادت یا قانون‌شکنی

۶۰ درصد سد معبر در تهران مربوط به واحدهای صنفی است

خیابان‌ها و کوچه‌های شهر تهران به واسطه تعداد زیاد مراکز خرید و تجمع بسیاری از واحدهای صنفی مملو از تخلفات این چنینی در حوزه سدمعبر است با وجود عوامل بازدارنده، قوانین موجود و اقدامات پلیس راهور و شهرداری تهران اما بسیاری از مردم توقف در پیاده‌روها و خیابان‌ها را به عنوان حق خود می‌دانند.

اما غافل از آن هستند که هر فردی حقی دارد و دیگری حق تضییع آن را ندارد اما بسیاری از رانندگان، دستفروشان و بساط‌گستران این حق را از دیگران گرفته و به نوعی زندگی را برای دیگران تلخ می‌کنند تا شاید بتوانند فعالیت‌ها روزمره خود را به بهترین شیوه اما با آزار و اذیت مردم انجام دهند.

مدیرعامل شرکت صنایع و مشاغل شهر تهران نیز درباره وضعیت سدمعبر در پایتخت گفت: بیش از ۶۰ درصد سد معبر در تهران به واحدهای صنفی باز می‌گردد البته در بین دستفروشان افرادی هستند که نیاز به توجه دارند با این وجود ۲۰ نقطه بحرانی دستفروشی در سطح شهر وجود دارد که ۱۲ مورد رفع شد.

سعید بیگی تاکید کرد: در موضوع ساماندهی دستفروش‌ها و بساط‌گستران چند بازار جدید در مناطقی که بیشترین ازدحام را داشته از جمله تجریش، شوش و صابونیان ایجاد شده که تاثیر بسزایی در کاهش سد معبر و همچنین کسب و کار دستفروشان واقعی داشته است.

با وجود همه اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران برای جلوگیری از دستفروشی و بساط‌گسترانی و برخورد قانونی از سوی پلیس راهور تهران بزرگ اما هنوز افرادی هستند که توقف خودرو در ورودی و خروجی ساختمان‌ها و پهن کردن بساط در پیاده‌روها به عنوان موانع تردد مردم را حق خود می‌دانند.

نظر شما