شناسهٔ خبر: 49709403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آموزش ترکیبی راهکار کاهش افت تحصیلی و کیفیت آموزشی

یزد- ایرنا - کرونا در ۲ سال اخیر خانه‌ها را به کلاس درس دانش آموزان تبدیل کرد، اگرچه با این رویکرد فرایند آموزش متوقف نشد اما بیش از گذشته خانواده‌ها را با مسائل آموزشی فرزندان درگیر کرد و کیفیت آموزش را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد.

صاحب‌خبر -

هر سال در آستانه سال تحصیلی جدید خانواده ها و دانش آموزان در تکاپوی تهیه لباس فرم مدرسه و نوشت افزار بودند اما در مهر سال ۹۹ و ۱۴۰۰ خبری از این شور و شوق نبود و نیست، بلکه اکنون دغدغه والدین سلامتی فرزندانشان و در امان ماندن از ابتلاء به ویروس کروناست. 

اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید برای بازگشایی مدارس تامین سلامت دانش آموزان، والدین و معلمان اعلام و در همین راستا دستورالعملی با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی مدارس به ادارات استان‌ها ابلاغ شده است و بازگشایی تدریجی مدارس، محور اصلی برنامه وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی ۱۴۰۱  - ۱۴۰۰  است.

دانش آموزان در ۱.۵ سال گذشته از طریق فضای مجازی، آموزش ها را فراگرفتند که به اعتقاد کارشناسان این نحوه آموزش به صورت کامل نتوانست جایگیزین آموزش حضوری شود و با برخی آسیب ها همراه بوده و موجب افت تحصیلی یا ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان شد. 

یزد در بین استان های مختلف کشور از نظر کیفیت آموزش زبانزد است و تداوم ۲۵ ساله کسب رتبه اول کشور در قبولی دانش آموزان این استان در کنکور سراسری، مبین کیفیت بالای آموزش در این استان است اما در دوسالی که شیوع کرونا باعث غیرحضوری شدن آموزش ها شده، تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل و آمار مردودشدگان استان یزد افزایش زیادی داشته است.

بیش از ۲۸۵ هزار نفر از جمعیت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان یزد را دانش آموزان تشکیل می دهند که  ۱۸ هزار فرهنگی تعلیم و تربیت آنان را برعهده دارد.

به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پروش در خصوص رویکرد این وزارتخانه برای بازگشایی مدارس اعلام کرده بود: سال تحصیلی جدید از روز شنبه سوم مهر با سه شعار «استمرار آموزش، ارتقای کیفیت و تضمین سلامت» آغاز می شود و تمام برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگشایی آرام، تدریجی و با اطمینان از سلامتی دانش‌آموزان و معلمان اندیشه شده است.

مدیران نواحی آموزش و پرورش استان یزد از ماه‌ها قبل با برگزاری جلسات مختلف، برنامه ریزی های لازم را برای بازگشایی مدارس به صورت حضوری و غیرحضوری در اولویت کار قرار دادند و اکنون مدارس این استان طبق دستورالعمل وزارت مدارس برای بازگشایی در اول مهر آماده است. 

به گفته مسوولان آموزش و پرورش استان یزد، کلاس های درس مدارس مناطق روستایی و عشایری به صورت حضوری برگزار می شود و آموزش در دیگر مدارس استان به صورت غیرحضوری و به صورت تدریجی با توجه به شرایط کرونا، از اول آبان آموزش های حضوری نیز آغاز می شود. 

آمادگی برای بازگشایی مدارس

استاندار یزد از تمامی مدیران مدرسه های استان خواست، برای بازگشایی واحدهای آموزشی به صورت حضوری و یا مجازی همزمان با نخستین روز مهرماه تمهیدات لازم را فراهم سازند و با توجه به شرایط کرونا آمادگی لازم را پیدا کنند. 

نگرانی از افت تحصیلی و کاهش کیفیت آموزش در یزد

محمدعلی طالبی بازگشایی مدرسه را فرصتی ارزشمند برای فرهنگ سازی در مسایل اجتماعی به ویژه در ارتباط با مباحت بهداشتی و موارد مرتبط با ویروس کرونا ذکر  کرد و از تلاش های مسئولان اداره کل آموزش و پرورش در زمینه تداوم آموزش در دوران کرونا قدردانی کرد. 

حفط سلامت دانش آموزان نخستین اصل در بازگشایی مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: همزمان با اول مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰، ۲۸۵ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در ۲ هزار و ۱۷ مدرسه و در قالب ۱۰ هزار و ۹۸۷ کلاس درس فعالیت آموزشی و پرورشی خود را آغاز می‌کنند. 

محسن موحدی فر با بیان اینکه نخستین اصل در بازگشایی مدرسه ها حفظ سلامت دانش‌آموزان است، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید برای برگزاری کلاس‌های درس به صرت حضوری اقناع شوند و از اعضای انجمن‌ های اولیای مدارس خواسته شد تا در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی در خصوص  ویژه برنامه‌های بازگشایی مدرسه ها افزود: پنجشنبه (فردا) روز ورود پایه اولی‌ها (روز شکوفه‌ها) به مدرسه  است که زنگ غنچه ها در مدارس نواخته می شود و در روز شنبه هفته آتی نیز با نواخته شدن زنگ مهر، سال جدید تحصیلی به صورت رسمی آغاز می شود. 

آموزش ترکیبی دروس از اول مهرماه

نگرانی از افت تحصیلی و کاهش کیفیت آموزش در یزد

موحدی فر از تدوین شیوه‌نامه‌های بهداشتی جامع با عنوان «پروتکل ۰۶» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بازگشایی مدرسه ها خبرداد و یادآور شد: براساس این ابلاغیه وزارت بهداشت سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز در هر کلاس درس را بین ۲ تا ۲.۲۵ مترمربع در نظر گرفته است و کلاس‌های درس ۳۵ نفری سال های قبل ، امسال برای ۱۵ دانش‌آموز طراحی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح واکسیناسیون همگانی علیه کرونا، پیک احتمالی ششم این ویروس در فصل پاییز خفیف باشد و آموزش و پرورش بتواند، از مهرماه آموزش‌های ترکیبی شامل آموزش مجازی و حضوری را در مدرسه ها پیگیری کند و تا اوایل آبان‌ماه آموزش با حضور همه دانش آموزان در واحدهای آموزشی تداوم یابد.

 کمبود بیش از پنج هزار کلاس و چهار هزار معلم در استان یزد

مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: در سال تحصیلی جاری با کمبود پنج هزار و ۵۵۰ کلاس درس مواجه هستم  که ۲۴۰ مورد آن مربوط به مرکز استان و بیشترین کمبودهای فضای آموزشی هم مربوط به حاشیه شهرهاست.

موحدی‌فرد افزود: در چند سال اخیر در استان حدود ۶ هزار واحد مسکونی از سوی انبوه سازان استان ساخته شده است اما در این مدت حتی یک باب مدرسه‌ نیز متناسب با توسعه ساخت و ساز مسکن، احدادث نشده است این در حالی است که طبق قانون باید به ازای ساخت هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک باب فضای آموزشی و در مجموع باید ۳۰ مدرسه در استان  ساخته می شد.

وی همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون آموزش و پرورش استان با کمبود افزون بر چهار هزار معلم نیز روبروست، تصریح کرد: برای سال تحصیلی جدید با استفاده از دانشجو معلمان، معلمان بازنشسته و خرید خدمات آموزشی برای جبران کمبود معلم اقدام شده تا مشکلی برای دانش‌آموزان به وجود نیاید.

 مدیرکل آموزش و پرورش یزد در خصوص ثبت نام در مدارس نیز یادآور شد : تاکنون سه هزار دانش‌آموز که معادل هشت درصد جمعیت دانش آموزشی استان است، هنوز ثبت‌نام نکرده اند، امید می رود والدین ظرف چند روز آینده نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام کنند.

موحدی فرد با بیان اینکه تاکنون بر پایه آمارهای رسمی ۸۵ درصد معلمان استان در مقابل کرونا واکسینه شده‌اند، تاکید کرد: برآوردها نشان می دهد، احتمالا بسیاری از آنها همراه با گروه‌های سنی دیگر در طرح واکسیناسیون  شرکت کرده باشند و به نظر می رسد، در مجموع ۹۵ درصد معلمان استان واکسینه شده باشند، بنابر این تا حدود زیادی نگرانی انتقال بیماری در واحدهای آموزشی کاهش یافته است.

تحصیل ۳۹ درصد دانش آموزان در هنرستان 

موحدی‌فرد یکی از چالش های حوزه آموزش‌های نظری استان را بیکاری دانش‌آموختگان این حوزه ذکر کرد و گفت: هم اکنون به طور میانگین ۳۹ درصد دانش‌آموزان استان به رشته‌های کار و دانش هدایت می‌شوند، این عدد باید در یک بازه‌ زمانی ۱۰ ساله به ۵۰ درصد برسد ، امید می رود این ایده در سه سال آینده محقق شود.

موحدی‌فرد در خصوص معلمان حمایتی نیز گفت: طبق قانون دیوان عدالت اداری در سال تحصیلی جاری دیگر مدرسه حمایتی وجود ندارد و از ۷۶۸ معلم حمایتی که در استان مشغول به تدریس بودند حدود ۲۰۰ نفر آنها تبدیل وضعیت شدند و مشکل آنان  رفع شد و با پیشنهاد به نمایندگان مجلس و وزارت آموزش و پرورش انتظار می رود، مشکل این قشر  به صورت اساسی رفع شود.

ثبت نام ۹۹ درصد دانش آموزان پایه اول

معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد هم گفت: اکنون ۹۹ درصد دانش آموزان لازم التعلیم پایه اول استان ثبت نام کردند که حدود ۲۹ هزار نفر می باشند.

نگرانی از افت تحصیلی و کاهش کیفیت آموزش در یزد

سعیده بهادرزاده استقبال والدین برای برای ثبت نام در پایه اول تحصیلی را در سال جاری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته تعدادی از خانواده به دلیل ترس از کرونا از ثبت نام فرزندان خود در این پایه اجتناب کردند.

یک هزار و پانصد دانش آموز ابتدایی از تحصیل بازماندند

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته حدود یکهزار و ۵۰۰ دانش آموز دوره ابتدایی تحصیل را رها کردند، افزود: اداره کل آموزش وپرورش امسال در این راستا نسبت به شناسایی و جذب آنها به تحصیل اقدام کرد و حتی به منازل آنان برای تشویق این دانش آموزان به تداوم آموزش مراجعه شد. 

موحدی فر اظهار داشت : در این زمینه حدود یکهزار و ۳۰۰ نفر آنها شناسایی و برای ادامه تحصیل ثبت نام کردند و حدود ۲۰۰ نفر آنها به علت اینکه آدرس منزل تغییر کرده بود یا به استان دیگر مهاجرت کردند، اطلاعاتی از آنها وجود ندارد. 

بهادرزاده خاطر نشان کرد: همچنان شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل به صورت هفتگی درکل استان ادامه دارد تا برای بازگشت آنان به مدرسه اقدام  شود . 

آموزش حضوری نوآموزان پیش دبستانی منوط به تصمیم ستاد کرونا

وی از ثبت نام ۶ هزار نو آموز پیش دبستانی در استان خبرداد و گفت: باتوجه به شرایط دوره کودکی اولویت آموزش وپرورش در مهدهای کودک و دوره پیش دبستانی ،آموزش حضوری است ولی تصمیمات قطعی در این زمینه منوط به تصمیمات ستاد کروناست.
بهادرزاده با بیان اینکه برخی از مراکز پیش دبستانی به علت کرونا در سال گذشته تعطیل شد، گفت: امسال شیفت بعد از ظهر برخی مدارس به مراکز پیش دبستانی که در سال گذشته تعطیل شدند واگذار شده تامحدودیتی برای ثبت نام نباشد.

وی اظهار داشت : ثبت نام درپیش دبستانی اجباری نیست اما تجربه نشان داده که نوآموزانی که در این دوره شرکت نکردند نسبت به دیگر نوآموزان در یادگیری با مشکلات بیشتری روبه رو می شوند و در سال گذشته پوشش کمی دوره پیش دبستانی در استان یزد بالای ۹۰ درصد بود که امسال امیدواریم به پوشش صد درصدی برسد . 

این مسوول در خصوص کمبود معلم دوره ابتدایی گفت: در این زمینه از دانشجو معلمان، بازنشسته ها و نیروهای حق التدریس کمک گرفته شده تا در اول مهر کلاسی بدون معلمی نباشد. 

وی افزود: هر سال با رشد ۲ تا سه درصد دانش آموزان به دلیل مهاجر پذیر بودن استان روبرو هستیم و به همین دلیل با کمبود فضای آموزشی و معلم روبرو می شویم. 

بهادرزاده خاطرنشان کرد: در مناطق روستایی و عشایری  که تراکم کلاس ها ۱۵ نفر و کمتر است، آموزش به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی از اول مهر انجام می شود.

بازگشایی مدارس به صورت حضوری، تدریجی انجام می شود 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان یزد هم گفت: دستورالعمل فعالیت‌های آموزشی و تربیتی از سوی وزارت ابلاغ شده است که در این دستورالعمل شرایط برگزاری کلاس ها به صورت حضوری و غیرحضوری کاملا مشخص شده است. 

سیدعلی کار آموز با بیان اینکه این دستورالعمل سیاست اصلی در سال تحصیلی جدید برای آموزش و پرورش است، افزود:حفظ سلامت دانش آموزان، معلمان و والدین اولویت اصلی در بازگشایی مدارس است و فعالیت مدارس در مهرماه عمدتا غیرحضوری و به تدریج به صورت حضوری انجام می شود. 

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جدید آموزش دانش آموزان مدارس کم جمعیت روستایی و عشایری با توجه به محدویت دسترسی به سایر روش های غیرحضوری با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری برگزار می شود. 

کارگاه‌های عملی هنرستان حضوری است

کارآموز افزود: همچنین آموزش در کارگاه های عملی هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش استان به صورت حضوری برگزار می شود و تعطیلی مطلق مدارس یک منطقه یا کل استان منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا است.

افزون بر ۲۸۵ هزار دانش آموز که حدود یک چهارم جمعیت استان یزد را تشکیل می دهند،  از هفته آتی سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می کنند که هنوز سایه سنگین کرونا بر آموزش حضوری سایه افکنده است.

نظر شما