شناسهٔ خبر: 49694980 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش:یزد با کمبود افزون بر پنج هزار کلاس درس روبروست

یزد - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: این نهاد با کمبود پنج هزار و ۵۵۰ کلاس درس مواجه است که ۲۴۰ مورد آن مربوط به مرکز استان و بیشترین کمبودهای فضای آموزشی هم مربوط به حاشیه شهرهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا محسن موحدی‌فرد،روز سه‌شنبه در نشست برخط (آنلاین) در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در چند سال اخیر حدود ۶ هزار واحد مسکونی از سوی انبوه سازان استان ساخته شد و در این مدت حتی یک مدرسه‌ هم احدادث نکردند در حالیکه  طبق قانون باید به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی یک باب فضای آموزشی در مجموع ۳۰ مدرسه باید ساخته می شد.

وی ادامه داد: همزمان با اول مهرماه سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰، ۲۸۵ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در ۲ هزار و ۱۷ مدرسه و در ۱۰ هزار و ۹۸۷ کلاس درس فعالیت آموزشی و پرورشی خود را آغاز می‌کنند.

موجدی فرد با اشاره به اینکه هم‌اکنون آموزش و پرورش استان با کمبود افزون بر چهار هزار معلم نیز روبروست ، تصریح کرد: برای سال تحصیلی جدید با استفاده از دانشجو معلمان، معلمان بازنشسته و خدمات خرید آموزشی نسبت به رفع کمبود معلم اقدام می‌شود تا مشکلی برای دانش‌آموزان به وجود نیاید.

 مدیرکل آموزش و پرورش یزد در بخشی از این نشست آنلاین به ثبت نام دانش‌آموزان هم اشاره کرد و یادآور شد : تاکنون سه هزار دانش‌آموز( هشت درصد) هنوز ثبت‌نام نکرده اند، امید می رود والدین این تعداد جمعیت دانش آموزی استان ظرف چند روز آینده نسبت به ثبت نام فرزندان خود اقدام کنند.

موحدی فرد با بیان اینکه تاکنون بر پایه آمارهای رسمی ۸۵ درصد معلمان استان علیه کرونا واکسینه شده‌اند، تاکید کرد: برآوردها نشان می دهد، احتمالا بسیاری از آنها همراه با گروه‌های سنی دیگر در طرح واکسیناسیون  شرکت کرده باشند به نظر می رسد، در مجموع ۹۵ درصد معلمان استان واکسینه شده باشند، با این احتساب ،چندان نگران انتقال بیماری از سوی معلمان و دانش‌آموزان در واحدهای آموزشی نیستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش:یزد با کمبود افزون بر پنج هزار کلاس درس روبروست

موحدی‌فرد یکی از چالش های حوزه آموزش‌های نظری استان را بیکاری دانش‌آموختگان این حوزه  ذکر کرد و گفت: در حال حاضر به طور میانگین ۳۹ درصد دانش‌آموزان استان به رشته‌های کار و دانش هدایت می‌شوند،این عدد باید در یک بازه‌ زمانی ۱۰ ساله به ۵۰ درصد برسد ، امید می رود این ایده سه سال آینده محقق شود.

وی در ادامه از تدوین شیوه‌نامه‌های بهداشتی جامع تحت عنوان «پروتکل ۰۶» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بازگشایی مدرسه ها خبر داد و یادآور شد: براساس این ابلاغیه وزارت بهداشت سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز ۲ تا ۲.۲۵ مترمربع  در هر کلاس درس در نظر گرفته شد و کلاس‌های درس ۳۵ نفری سال های قبل ، امسال برای ۱۵ دانش‌آموز طراحی شد.

این مسئول ابرازامیدواری کرد که با اجرای طرح واکسیناسیون همگانی علیه کرونا، شیوع پیک ششم این ویروس در فصل پاییز خفیف باشد تا آموزش و پرورش بتواند، مهرماه آموزش‌های ترکیبی شامل آموزش مجازی و حضوری را در مدرسه ها پیگیری کند و تا اوایل آبان‌ماه شاهد آموزش ۱۰۰ درصد حضوری دانش آموزان در واحدهای آموزشی استان باشیم.

موحدی‌فرد به موضوع معلمان حمایتی هم اشاره کرد و گفت: طبق قانون دیوان عدالت اداری در سال تحصیلی جاری دیگر مدرسه حمایتی وجود ندارد و  ۷۶۸ معلم حمایتی که در استان مشغول به تدریس بودند حدود ۲۰۰ نفر آنها تبدیل وضعیت شدند و مشکل شان  رفع شد و با پیشنهاد به نمایندگان مجلس و وزارت آموزش و پرورش انتظار می رود، مشکل آنها به صورت اساسی رفع شود.

وی با اشار به اینکه نخستین اصل در مقوله بازگشایی مدرسه ها  حفظ سلامت دانش‌آموزان است، خاطرنشان کرد: در عین حال وظیفه داریم ، خانواده‌ها در  برگزاری  کلاس‌های درس حضور قانع شوند و از اعضای انجمن‌ های اولیای مدارس خواسته شد در این رابطه به آموزش و پرورش کمک کنند.

این مسئول به ویژه برنامه‌های بازگشایی مدرسه ها اشاره کرد و افزود: مراسم مهر و مقاومت فردا (چهارشنبه ) با حضور مسئولان برگزار می‌شود ،روز پنجشنبه ورود شکوفه‌ها(پایه اولی‌ها) به مدرسه  است و شنبه هفته آینده نیز مراسم‌ زنگ مهر نواخته و سال جدید تحصیلی رسما آغاز می شود و گلبانگ نماز هم در وقت ظهر پیش بینی شد.

استان یزد با ۱۱ شهرستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند و از مجموع جمعیت روستایی حدود ۹ هزار نفر عشایر هستند که عمدتا در شهرستان ها ی خاتم و ابرکوه زندگی می کنند.

نظر شما