شناسهٔ خبر: 49691632 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آموزش غیرحضوری و فرصتی که در کرمان از دست نرفت

کرمان - ایرنا - غیرحضوری بودن مدارس طی دو سال گذشته هرچند مشکلات و پیامدهایی را برای برنامه‌ریزان، معلمان، دانش آموزان و حتی والدین به همراه داشت اما به نوعی خالی بودن فضاهای آموزشی، فرصتی نیز برای بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس ایجاد کرد؛ فرصتی که مدیران آموزشی در کرمان می گویند از دست نرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا آنطور که مدیران آموزش و پرورش در استان کرمان می‌گویند فرصت ۲ ساله حضور نداشتن دانش آموزان در مدارس قدرت مانور مناسبی را برای  مسئولان در انجام تعمیرات، بازسازی، ساخت مدارس جدید و البته تجهیز مدارس فراهم کرده است.

از آنجا که شهر کرمان یکی از پراکنده ترین مراکز استان های کشور است که با توجه به ساخت و سازهای غیراصولی، شکل گیری مناطق حاشیه ای و مهاجرت گسترده این شهر را با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه کرده، این مهم همواره از ضرورت ها به شمار می رفته است.

اما آغاز عملیات ساخت ۱۰ مجتمع آموزشی به همت خیران، بنگاه های اقتصادی و معادن استان با پیگیری اتاق بازرگانی طی ۲ سال اخیر برای دانش آموزان و آموزش و پرورش استان در زمینه تحصیل در فضای آموزشی مطلوب و استاندارد نویدبخش بوده است.

از مدرسه حیات طیبه چه خبر؟

طبق گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان پیگیری ساخت ۱۲۰ مدرسه در قالب ۷۲۰ کلاس درس اقدامی اثربخش و ماندگار از طرف اتاق بازرگانی کرمان است که ضمن شکل گیری الگویی موثر برای بنگاه های اقتصادی و معادن سراسر کشور، تا همیشه در ذهن دانش آموزان و فرهنگ دوستان دیار کریمان ماندگار خواهد بود.

احمد اسکندری نسب تاکید کرد: از آنجا که هدف اصلی سواد در دنیای امروز دانستن برای به کار بستن، به کار بستن برای بهتر زیستن و بهتر زیستن برای با هم زیستن است راه اندازی مدارس حیات طیبه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از سیاست های اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور به شمار می رود.

وی گفت: کلنگ احداث مدرسه حیات طیبه اتاق بازرگانی کرمان در سال ۱۳۹۰ به زمین زده شد اما بعد از حدود ۱۰ درصد پیشرفت بنا به دلایل مختلف بویژه کمبود منابع مالی روند ساخت آن متوقف شد.

اسکندی نسب توضیح داد: با پیگیری آموزش و پرورش و نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان و همکاری اتاق بازرگانی کرمان عملیات تکمیل این مجمع بی نظیر آموزشی بعد از هشت سال وقفه با پیش بینی و اختصاص اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان از فروردین ۹۸ آغاز شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کرمان تصریح کرد: این مجتمع بی نظیر آموزشی با زیربنای ۱۱ هزار و ۷۰۰ مترمربع شامل ۴۸ کلاس درس، سالن ورزشی،سالن آمفی تئاتر، آزمایشگاه، کتابخانه و مسجد ظرفیت پذیرش بیش از یکهزار دانش آموز را دارد.

اقدامی بی نظیر در کشور

وی گفت: با توجه به اهمیت مهارت آموزی به دانش آموزان و تاکید اتاق بازرگانی کرمان و پویش مهارت آموزی و آموزش مهارت های زندگی، علاوه بر تحصیل دانش آموزان پسر متوسطه دوره اول و مدارس  استعداد های درخشان شهر کرمان، در این مجتمع عظیم آموزشی اولین مرکز ملی پرورش استعداد های فنی و حرفه ای در استان با تجهیزات بروز کارگاهی راه اندازی شد که اقدامی بی نظیر در سطح کشور است.

به گفته این مسئول این درحالی است که همچنین طی یک سال گذشته ۶۶۰ سرویس بهداشتی توسط سپاه پاسداران، ۲۱۸ مورد توسط آموزش و پرورش و ۲۳۲ چشمه توسط اداره کل نوسازی مدارس و در مجموع ۴۵۰ مورد چشمه سرویس بهداشتی در کرمان ساخته شده است.

هر روز ۲ کلاس درس، هر ماه ۲ مدرسه

اسکندری نسب در ادامه از رکورد زدن آموزش و پرورش کرمان طی سال گذشته در ساخت کلاس درس خبر می دهد و می گوید هر روز ۲ کلاس درس و هر ماه ۲ مدرسه در کرمان ساخته می شود.

آموزش غیرحضوری و فرصتی که در کرمان از دست نرفت

به گفته وی این کلاس های درس با حمایت خیران و مشارکت های مردمی در این استان احداث شده است.

اسکندی نسب تصریح کرد: در هشت سال اخیر پنج هزار و ۳۳۵ کلاس درس ساخته و تحویل آموزش و پرورش استان کرمان شده است و ۱۰ مدرسه نیمه تمام بازمانده از سال ۹۱ و ۹۲ در این استان نیز به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: حدود ۳۱۰ پروژه نیمه تمام آموزشی از ۲۰ سال قبل در کرمان بی سرانجام وجود داشته که طی چند سال اخیر با کمک خیران مدرسه ساز تعیین تکلیف شده است.

اسکندری نسب اظهار داشت: آموزش و پرورش کرمان از ظرفیت خیران در  تعمیر، تجهیز و ساخت فضاهای آموزشی استان بسیار خوب استفاده کرده و خیران کرمانی در حوزه مدرسه سازی خوش درخشیده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: طی سه سال گذشته تعداد ۲ هزار و۵۵۰ کلاس درس توسط بخش دولتی و غیردولتی (خیران) در این استان احداث شده و مورد بهره برداری قرار گرفته که از این تعداد یکهزار و ۵۸۰ کلاس توسط خیران و مابقی با اعتبارات دولتی ساخته شده است.

آموزش غیرحضوری و فرصتی که در کرمان از دست نرفت

بزودی ۹۵۰ کلاس درس بهره برداری می شود

وی اظهارداشت: بزودی ۹۵۰ کلاس درس نیز در استان کرمان به بهره برداری می رسد.

اسکندری نسب خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر سرانه فضای آموزشی استان  از ۴.۹ متر به ۵.۲۳ متر افزایش یافته که به میانگین کشوری رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد مدارس کرمان طی هشت سال اخیر توسط خیران ساخته شده است گفت: خیران نقش ارزنده ای در افزایش سرانه فضای آموزشی استان کرمان داشته و دارند.

اسکندری نسب بیان کرد: جذب مشارکت های مردمی در استان کرمان سال ۹۲ هفت میلیارد تومان بود که این رقم امسال به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

آموزش غیرحضوری و فرصتی که در کرمان از دست نرفت

حفظ سلامت دانش آموزان مهمترین مولفه در بازگشایی مدارس است

وی همچنین با اشاره به شرایط کرونایی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت دانش آموزان مهمترین مولفه در بازگشایی مدارس است تصریح کرد: حفظ سلامت دانش آموزان و معلمان و برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت از اصول اصلی بازگشایی مدارس در آموزش و پرورش کرمان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه نقشه راه بازگشایی مدارس به آموزشگاه ها ابلاغ و ارسال شده و آمادگی بازگشایی مدارس در این استان وجود دارد به شرایط آموزشی ۲ سال گذشته اشاره و بیان کرد: طی این مدت برنامه ریزی برای خارج نشدن دانش آموزان از چرخه آموزشی انجام و اعمال شد هر چند آموزش مجازی قادر به رساندن دانش آموزان به رشد حقیقی نخواهد بود.

اسکندری نسب تصریح کرد: ایجاد فضای تعامل و یادگیری فقط در مدرسه ممکن می شود و مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت است؛ هر اتفاقی که در نظام کشور بخواد رقم بخورد جایگاه اصلی آن در مدرسه است.

وی افزود: بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری در وهله نخست ممکن است با آموزش مجازی همراه باشد اما در ادامه سال به صورت حضوری و با شرایط خاص امکان حضور دانش اموزان در کلاس های درس وجود دارد.

آموزش غیرحضوری و فرصتی که در کرمان از دست نرفت

جمعیت بالای دانش آموزی شهر کرمان

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: در زمینه تامین فضا، تجهیزات و امکانات آموزشی باید فضای مطلوبی برای دانش آموزان تدارک ببینیم و اولین چیزی که به دانش آموز، معلم و اولیای آنان روحیه می دهد فضای مناسب آموزشی است.

وی افزود: رعایت عدالت در آموزش نگاه و رویکردی است که همواره در آموزش و پرورش استان کرمان وجود داشته، تا حدی که حتی در مدارس حاشیه و شهرک های پرجمعیت شهر نیز مورد توجه قرار داشته و دارد.

اسکندری نسب گفت: جمعیت دانش آموزی شهر کرمان از برخی استان ها بیشتر است و این شرایط را در آموزش و پرورش ویژه می کند.

وی اظهار داشت: ۱۰ پروژه بزرگ آموزشی و بیش از ۳۰ کلاس درس در استان کرمان در دست احداث است و پروژه حیات طیبه بزودی در سه راه سیلو شهر کرمان افتتاح می شود.

اسکندری نسب به انجام واکسیناسیون فرهنگیان نیز اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد فرهنگیان استان کرمان نوبت اول و ۱۵ هزار نفر نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و واکسیناسیون دانش آموزان ۹ تا ۱۸ سال نیز از آغاز شده است.

وجود ۷۱۰ مدرسه زیر ۱۰ نفر در کرمان

 اسکندری نسب بیان کرد: ۷۱۰ مدرسه زیر ۱۰ نفر و ۲۵۶ مدرسه زیر پنج نفر در استان کرمان وجود دارد اما هیچکدام بدون معلم نیستند.

وی افزود: ۹۸ درصد دانش آموزان استان کرمان تاکنون در مدارس نام نویسی کرده اند و کتاب های درسی تا پایان هفته جاری بین دانش آموزان توزیع می شود.

کمبود معلم نداریم/زنگ مهر در تمام مدارس نواخته خواهد شد 

اسکندری نسب افزود: کرمان تنها استانی است که هزار و ۴۰۰ نیروی آموزشی آماده برای استفاده در سال آینده دارد و کمبود معلم ندارد.

وی تاکید کرد: شنبه سوم مهرماه، زنگ مهر در تمام مدارس استان کرمان نواخته می شود و این به معنی آغاز تعلیم و تربیت، نشاط و آموزش است لذا برخی تصور نکنند آموزش مجاری به معنی تعطیلی مدارس است.

تشکیل حضوری کلاس ها با اقناع افکار عمومی

اسکندی نسب افزود: حساسیت و اقناع افکار عمومی نسبت به ضرورت تعلیم و تربیت مهم است و اینکه افکار عمومی آماده و پروتکل ها در مدارس رعایت شود دغدغه ای در بازگشایی مدارس باقی نمی گذارد لذا با آمادگی افکار عمومی امکان انجام آموزش حضوری در مدارس فراهم می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه مدارس پرجمعیت استان در صورت برگزاری کلاس حضوری شیفت بندی می شوند تصریح کرد: تمام تصمیمات به شکل اقتضایی به مدارس واگذار شده است و تجارب سال قبل می تواند به ما کمک کند.

نسخه جدید شاد امکان گفت و گوی تصویری دارد

اسکندری نسب گفت: نسخه جدید شاد امکان گفت و گوی تصویری دارد و بزودی از این ظرفیت رونمایی می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما