شناسهٔ خبر: 49680667 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای شهر شیراز:

دولت رویکرد خوبی برای آغاز سال تحصیلی جدید در پیش گرفته است

شیراز-ایرنا- کارشناس مسائل فرهنگی و عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: رویکردی که دولت و آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در پیش گرفتند، سیاست کارآمد و درستی است که بر اساس آن بازگشایی مدارس به تدریج و به گونه‌ای صورت می‌گیرد که دانش‌آموزان و معلمان بتوانند بدون دغدغه سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

صاحب‌خبر -

سید ابراهیم حسینی سه‌شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: ما معتقد هستیم هیچ آموزشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد. در تمام دنیا اصل بر آموزش حضوری و برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری است و باید شرایطی فراهم کنیم تا آموزش‌ها به سمت حضوری شدن پیش برود.

قائم مقام پیشین اداره کل آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: اگر آموزش غیرحضوری و مجازی جواب می‌داد، کشورهای توسعه یافته که خودشان این تکنولوژی را ایجاد کردند، آموزش غیرحضوری را مبنای کار خود قرار می‌دادند. این در حالی است که بررسی‌ها در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که هنوز هم آموزش حضوری در اولویت نظام تعلیم و تربیت قرار دارد.

وی یادآور شد: آموزش مجازی حتی اگر فناوری‌های به روز در اختیار داشته باشیم، کیفیت آموزش حضوری را ندارد و نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد.

حسینی با تأکید بر اینکه ارتباط با همسالان در محیط مدرسه، موجب افزایش تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان و بالا رفتن اثربخشی آموزش‌ها می‌شود، گفت: آموزش اصلی در تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر شکل می‌گیرد. دانش‌آموزان در مدرسه با اصول زندگی اجتماعی و نحوه رفتار با همنوعان خود آشنا می‌شوند. حضور دانش‌آموزان در مدرسه و همنشینی آنها با یکدیگر ضرورتی انکارناپذیر است که زمینه لازم را برای کسب مهارت‌های فردی، اجتماعی و علمی فراهم می‌کند.

رئیس کمسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز بیان داشت: در حوزه تعلیم و تربیت کشور، هیچ‌کس تمایلی به آموزش غیرحضوری نداشت اما شیوع بیماری کووید ۱۹ در اواخر سال ۹۸ و شرایط اضطراری و حاد این بیماری موجب شد که سلامت دانش‌آموزان و معلمان در اولویت قرار بگیرد و آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری در مدارس شود.

حسینی با بیان اینکه تعطیلی مدارس تأثیرات نامطلوبی بر اهداف آموزشی و کیفیت یادگیری دانش‌آموزان داشته است، گفت: با ورود و گسترش کرونا، ارائه آموزش‌های مجازی و آنلاین به دانش‌آموزان در دستور کار قرار گرفت و دوره جدیدی از تجربه آموزش برای آموزگاران، دانش‌آموزان و اولیای آنها آغاز شد و ما می‌توانیم از تجربیاتی که در دوران کرونا کسب کردیم برای پیشبرد امور آموزشی در سال تحصیلی جدید بهره ببریم.

وی عنوان داشت: باز هم تأکید می کنم که مبنای کار در نظام آموزش و پرورش، آموزش حضوری است اما در حوزه آموزش در وهله اول می‌بایست سلامت معلم و دانش‌آموز را تضمین کنیم‌ و سپس با برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوتمان در حوزه آموزشی در رابطه با بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس تصمیم بگیرم.

حسینی بر لزوم توجه به همه جوانب آموزشی در برنامه شاد تأکید کرد و گفت: در آموزش و تربیت بایستی به همه جوانب پرداخته شود. آموزش و پرورش در دوران کرونا نباید رسالت اصلی خود را فراموش کند بلکه لازم است در ایام کرونایی نیز در کنار آموزش، برای سایر مسائل مانند تربیت دینی و فعالیتهای پرورشی نیز برنامه داشته باشد.

وی ادامه داد: از نظر من جای فعالیت‌های پرورشی در برنامه شاد خالی است و این نرم‌افزار با مشکلاتی روبه رو بود که امیدواریم تدابیر لازم برای رفع این مشکلات در نسخه جدید این برنامه لحاظ شود.

عضو شورای شهر شیراز، اظهار داشت: معلمان و اولیای دانش‌آموزان باید همه تلاش خود را به منظور ایجاد فضایی آرام و بدون استرس جهت آموزش دانش‌آموزان در سال جدید به کار گیرند. امیدواریم فرآیند واکسیناسیون نیز به سمتی پیش برود که مدارس بتوانند هرچه سریعتر فعالیتهای خود را به صورت حضوری آغاز کنند.

نظر شما