شناسهٔ خبر: 49607232 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

امروز با تاریخ

صاحب‌خبر -

درگذشت شهریار
سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده  ۱۱ دی ۱۲۸۵  درگذشته  ۲۷ شهریور ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت تبریزی) شاعر ایرانی اهل تبریز بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی، شعر سروده‌است. وی در تبریز در خانواده‌ای بستان‌آبادی (روستای خُشگِناب بستان‌آباد) به دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد. ۲۷ شهریور را به واسطه  روز درگذشت او «روز شعر و ادب فارسی» نامیده‌اند. مهم‌ترین اثر شهریار منظومه  حیدربابایه سلام؛ (سلام به حیدربابا)، است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است.

جنگ کره و ژاپن
ژاپن از دير زمان درصد تصرف كره و از اين طريق تصرف قسمتي از خاك چين بود. كره تا دهه اول قرن بيستم از متحدان و وابستگان چين بود كه پس از پيروزي ژاپني ها بر روسيه در جنگ سالهاي 1904 ـ 1905 كره را هم متصرف شدند كه تا 1945 در كنترل آنها بود. كشتي هاي اختراعي درياسالار يي سون پوشش پولادين داشتند و به اين ترتيب كره اي ها نخستين كساني هستند كه زره دار دريايي ساختند و در جنگ از آن استفاده كردند و ژاپنی ها را شکست دادند.

لغو قرارداد1975 الجزایر توسط عراق
پیمان‌نامه ۱۹۷۵ الجزایر قراردادی میان کشورهای ایران و عراق با وساطت الجزایر است که خط مرزی ایران و عراق در آب‌های اروند رود را تعیین کرده‌است. از این رو این قرارداد به دلیل انتشار اعلامیه مشترک دو کشور در ۱۵ اسفند ۱۳۵۳ (۶ مارس ۱۹۷۵) در الجزیره که پیش‌زمینه  امضای پیمان‌نامه شد و میانجی‌گری مقامات الجزایر در تمام مراحل به پیمان الجزایر معروف شد، هرچند محل امضای تمام پیمان‌ها و پیوست‌ها و موافقتنامه‌های مرتبط در بغداد بوده‌است.دولت عراق در چنین روزی این قرارداد را لغو کرد تا زمینه حمله به ایران فراهم شود. پیمان الجزایر در زمان حکومت محمدرضاشاه پهلوی و احمد حسن البکر بسته شد. کمتر از شش سال بعد، جنگ ایران و عراق دومین جنگ طولانی قرن بیستم شروع شد.

سفر نخستین ایرانی به فضا
انوشه انصاری (زاده  ۲۱ شهریور ۱۳۴۵ در مشهد)، کاوشگر و رئیس انجمن گردانندگان شرکت فناوری ارتباط از راه دور است. انوشه انصاری، اولین زن گردشگر فضایی، اولین ایرانی‌تبار دومین فضانورد پارسی زبان پس از عبدالاحد مومند و اولین زن مسلمانی است که به فضا سفر کرده‌است. و چهارمین نفری است که هزینه سفر فضایی خود را پرداخت کرده‌است. در سال ۲۰۱۵ میلادی، جامعه ملّی فضای آمریکا جایزه  «پیشگام فضا» را به انصاری-نخستین زن گردشگر فضایی-اهدا کرد. او در سخنرانی خود در تداکس‌تهران جوانان، درباره‌ی رویای سفر فضا سخنرانی کرد.

خاطرات هاشمی
همه وقت امروز به خواندن گزارش‌ها و انجام كارهاي مانده از روزهاي سفر گذشت؛ به روز رساندم. شب به خانه آمدم. جمعي از بستگان، براي مراسم ازدواج ياسر جمع‏‌اند. با والده و همشيره طيبه، براي دعوت آنها به تهران، تلفني صحبت كردم.فائزه و فرشته هم از سفر آمده‌اند. محسن هم كه از كيش برگشته، براي مشورت در نشر بخشي از خاطرات در هفته دفاع آمد و گفت در كيش، چند پمپ بادي روي چا‌ه‌هايي نصب كرده‌اند و آب مي‌كشند؛ ارزان و جالب است. از سوريه، به قیمت هر دستگاه، هزار و پانصد دلار خريده‌اند.

نظر شما