شناسهٔ خبر: 49603662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

کامل شدن اضلاع «مربع قدرت شرق» با پیوستن ایران به شانگهای

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: با پیوستن رسمی ایران به سازمان همکاری شانگهای همه اضلاع «مربع قدرت شرق» کامل شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در توضیح اهمیت پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، گفت: در سازمان شانگ‌های کشور‌های مختلف آسیایی حضور دارند که تاکنون روسیه، چین و هند مهمترین آنها بودند و اکنون با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این سازمان ضلع چهارم «مربع قدرت شرق» کامل شد.

وی افزود: سه قدرت قبلی حاضر در سازمان شانگهای، به لحاظ اقتصادی و نظامی جایگاه بالایی در سطح جهانی دارند، اما پیوستن ایران به این سازمان به عنوان قدرت چهارم با توجه به موقعیت سوق الجیشی، ذخایر انرژی و بویژه اثرگذاری سیاسی و معنوی آن در جهان اسلام، به لحاظ راهبردی حائز اهمیت فراوان است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تشریح اهداف و ابعاد تعاملات موجود در سازمان شانگ‌های گفت: این سازمان بر خلاف نمونه غربی آن یعنی سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صرفا” یک پیمان نظامی و امنیتی نیست بلکه در طی زمان ابعاد مختلفی از همکاری در حوزه‌های مختلفی، چون اقتصادی، تجاری، فرهنگی، انرژی و نیز مقابله با تروریسم و قاچاق را شامل شده است.

وی ادامه داد: ایران اکنون عضو رسمی یک سازمان همکاری با بازاری حدودا” سه میلیارد نفری است که به لحاظ اقتصادی فرصتی کم نظیر برای ما به شمار می‌آید و باید برای بهره گیری از این فرصت، یک نقشه راه و برنامه راهبردی و بلندمدت تدوین کنیم.

موسوی بیان کرد: پیوستن رسمی ایران به سازمان شانگهای به رغم فشار‌ها و تهدید‌های متعدد رژیم ایالات متحده آمریکا نشان داد که عصر یکجانبه گرایی در روابط بین الملل به پایان آمده و شاهد شکل گیری نظم جدیدی در جهان هستیم که مربع قدرت شرق از بازیگران اصلی و تاثیرگذار آن به شمار می‌آید.

 

نظر شما