شناسهٔ خبر: 49603167 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

برنامه افزایش ۱.۷ میلیون بشکه ای تولید نفت ایران طی ماه‌های آینده

ایران قصد دارد به رغم ادامه تحریم‌های آمریکا، تولید روزانه نفت را از ۲.۱ میلیون بشکه فعلی به ۳.۸ میلیون طی ماه‌های آینده برساند و صادرات را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اویل پرایس، ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت دنیا را در اختیار دارد، قصد دارد به رغم ادامه تحریم‌های آمریکا، تولید نفت را از 2.1 میلیون بشکه در روز فعلی به 3.8 میلیون بشکه طی ماه‌های آینده برساند و صادرات را افزایش دهد که همگام با کاهش محدودیت‌های اوپک پلاس برای تولید در سال جاری میلادی خواهد بود.

بر اساس این گزارش،جواد اوجی وزیر نفت قول داده، اتفاقات خوبی در مورد فروش نفت در ماه‌های آینده خواهد افتاد.

رئیس جمهور جدید این امید را به وجود آورده که ایران به قرارداد هسته‌ای با آمریکا برسد که منجر به کاهش تحریم‌های انرژی و افزایش دوباره تولید و صادرات نفت می‌شود.

مذاکرات بین ایران و آمریکا درباره احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها علیه صنعت نفت و گاز از زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد سال جاری متوقف شد. ایران طی این مدت فعالیت هسته‌ای را افزایش داده و به دنبال جذب حمایت اقتصادی شرکای اصلی در زمینه انرژی یعنی چین و روسیه است.

ایران در ماه جاری با صادرات نفت به لبنان از طریق سوریه تحریم‌های آمریکا را نادیده گرفته و اعلام کرده، کمبود انرژی سوریه را با ارسال ماهانه 3 نفتکش تأمین می‌کند.

علاوه بر لبنان و سوریه، افغانستان هم تحت حاکمیت طالبان به واردات نفت از ایران وابسته است و صادرات سوخت از ماه گذشته از سر گرفته شد.

قیمت بنزین در افغانستان به 900 دلار در هر تن افزایش یافته و باعث شده، وابستگی به سوخت ایران را قبول کند. طالبان قرار است عوارض واردات سوخت از جمله بنزین ،دیزل و ال پی جی از ایران و سایر کشورهای همسایه را کاهش دهد.

طبق پیش بینی متخصصان، رقم واقعی صادرات ایران به افغانستان 650 هزار بشکه‌ در روز یعنی حدود 30 درصد هدف برنامه ریزی شده است.

ایران واسطه‌هایی دارد که از صادرات نفت آن به چین حمایت و در ازای آن کالاهای اساسی وارد می‌ کنند.

با توجه به اعلام برنامه ایران برای افزایش تولید در 2021 و افزایش فعالیت هسته‌ای، احیای قرارداد برجام کمرنگ‌تر شده است. البته اگر ایران می‌خواهد تجارت انرژی را را آزادانه انجام دهد و از آن سود ببرد، باید وابستگی به واسطه‌های صادرات نفت را کاهش دهد و تلاش کند با رفع تحریم‌ها اقتصاد نفتی را دوباره احیا کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما