شناسهٔ خبر: 49596637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آغاز بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های با حضور ایران

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های امروز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله رئیس جمهوری ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

در این اجلاس منطقه‌ای که با میزبانی تاجیکستان برگزار می‌شود، علاوه بر رئیس جمهوری تاجیکستان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت آنلاین در این نشست شرکت کرده اند.

بر اساس منابع خبری تاجیکستان، در این نشست نتایج اصلی فعالیت‌های سازمان همکاری شانگ‌های در ۲۰ سال گذشته، وضعیت و چشم انداز همکاری‌های چندجانبه درون سازمان در طول نشست سالگرد مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سران کشور‌ها در مورد موضوعات مختلفی از جمله همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر کرده و در مورد اقدامات مشترک در داخل سازمان همکاری شانگ‌های برای مقابله با پیامد‌های بحران ناشی از همه گیری جدید ویروس کرونا بحث خواهند کرد.

پس از اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های در دوشنبه، انتظار می‌رود سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های درباره روند پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کامل این سازمان و اعطای موقعیت شریک گفتگو به جمهوری عربی مصر، قطر و عربستان تصمیم گیری کنند.

سران کشور‌ها همچنین درباره دبیرکل جدید سازمان همکاری شانگ‌های و مدیر کمیته منطقه‌ای مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگ‌های تصمیم گیری خواهند کرد.

دیدار رهبران این گروه در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر افغانستان در حال انجام است. پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، مواضع کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در این مورد متفاوت است. چین و ازبکستان به دولت تحت رهبری طالبان علاقه نشان داده و از آن استقبال کرده‌اند. اما تاجیکستان به شدت با این دولت مخالف است و می‌گوید باید یک دولت جامع در کابل با مشارکت همه اقوام از جمله تاجیکان در افغانستان تشکیل شود.

سران سازمان همکاری شانگ‌های(SCO) برای نخستین بار نشست مشترکی نیز با سران پیمان امنیت جمعی (CSTO) در دوشنبه پایتخت تاجیکستان خواهند داشت.

رئیسی در نخستین سفر خارجی خود در جایگاه ریاست جمهوری، به دعوت رسمی«امام علی رحمان» همتای تاجیک خود و برای سخنرانی در این اجلاس، روز گذشته(پنجشنبه) در راس یک هیئت بلندپایه از مقام‌های سیاسی و اقتصادی کشورمان در تاجیکستان حضور یافته است.

رئیس جمهوری ایران علاوه بر حضور در این اجلاس، دیدار‌های دوجانبه‌ای هم با سران و روسای هیات‌های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های انجام داده است.

رئیسی، همچنین پس از اجلاس شانگ‌های به دعوت رسمی رییس جمهوری تاجیکستان، دیدار دو جانبه‌ای با همتای تاجیک خود خواهد داشت.

سازمان همکاری شانگ‌های ۲۰ سال پیش تأسیس شد. این سازمان سال ۲۰۰۱ میلادی با هدف مقابله با تروریسم و افراط گرایی و همکاری فزاینده اقتصادی ایجاد شد و جمهوری اسلامی ایران تاکنون یکی از اعضای ناظر آن بوده است.

نظر شما