شناسهٔ خبر: 49594018 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چند راهکار ساده خواب آرام و دلنشین

راهکار‌های ساده یک خواب آرام و دلنشین را بدانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، متخصصان در انگلیس، توصیه‌های مؤثر جهت یک خواب آرام در طول شب داشته‌اند.

 

 
هیچ‌چیز به اندازه یک خواب آرام و دلنشین در طول شب برای سلامت بدن مفید نیست. با این حال، متأسفانه نزدیک به ۵۰ درصد مردم از اختلالات و مشکلات خواب رنج می‌برند. تحقیقات در انگلیس نشان داده‌اند که تنها ۵۳ درصد زنان و ۵۶ درصد مردان در طول شب به میزان کافی می‌خوابند.
 
یافته‌های وحشتناک‌تر تأیید می‌کنند که ۱۰ درصد مردان و ۱۳ درصد زنان، کمتر از ۵ ساعت در طول شب می‌توانند بخوابند. این موضوع باعث می‌شود این افراد، روز بعد، از تمرکز نداشتن، خستگی و خواب‌آلودگی، رنج ببرند. از این‌رو، توجه به خواب آرام داشتن، بسیار ضروری است.
 
حقیقت این است که خواب مناسب، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث بهبود عملکرد جسمی و ذهنی می‌شود.
 
ساده‌ترین توصیه‌ها جهت خواب آرام داشتن در طول شب را بدانید:
 
۱- پیش از به بستر رفتن، زمانی را به آرامش ذهنی اختصاص دهید. از انجام کار‌های هیجان‌انگیز، مانند مسابقه فوتبال دیدن، پیش از خواب، خودداری کنید. (البته اگر می‌توانید!) به‌طور معمول، ۳۰ دقیقه پیش از به بستر رفتن، کار‌های آرامش‌بخش، مانند کتاب خواندن و گوش دادن به موسیقی بدون کلام را انجام دهید.
 
۲- از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین در طول شب، خودداری کنید. بسیاری از مردم نمی‌دانند که اثر کافئین، ۸ ساعت در خون باقی می‌ماند. از این‌رو، بهتر است از ساعت ۴ بعد از ظهر، از نوشیدن قهوه خودداری کنید.
 
۳- در محیط کاملاً تاریک بخوابید. حقیقت این است که شما هیچ دوستی بهتر از تاریکی در زمان خواب ندارید. از چراغ خواب (برای بزرگسالان) استفاده نکنید و اگر نمی‌توانید اتاق را به‌طور کامل تاریک نگه دارید، از چشم‌بند بهره بگیرید.
 
۴- سعی کنید جهت به بستر رفتن یا از خواب برخاستن، یک برنامه مشخص و روزانه داشته باشید. این کار باعث می‌شود که ساعت بدن شما به یک زمان مشخص خوابیدن، عادت کند.
 
۵- در چرت زدن روزانه، زیاده‌روی نکنید. به هر میزان که شما در طول روز بیشتر بخوابید، در طول شب سخت‌تر خوابتان خواهد برد. اگر بعد از ظهر احساس خستگی می‌کنید، بهتر است یک چرت کوتاه (۳۰ دقیقه‌ای) بزنید.
 
۶- تحرک کافی داشته باشید. ورزش کردن، حتی ۱۰ دقیقه در طول روز می‌تواند باعث خواب آرام در شب شود. اگر زمانی که به بستر می‌روید، به میزان کافی خسته نیستید، نشان‌دهنده آن است که فعالیت روزانه کمی دارید.
 
۷- از ترکیبات طبیعی، جهت کمک به خواب بهره بگیرید. روغن گیاه شاهدانه به حل مشکل بی‌خوابی کمک می‌کند. این روغن، آرامش ذهن و جسم را به ارمغان می‌آورد. بهتر است از این روغن، یک ساعت پیش از خواب استفاده کنید.
 
منبع: اکسپرس
 

برچسب‌ها:

نظر شما