شناسهٔ خبر: 49593257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در دیدار رئیس جمهور پاکستان در پایتخت تاجیکستان

تاکید رئیس جمهور کشورمان بر گسترش روابط با پاکستان

آقای رئیسی در دیدار با عمران خان همتای پاکستانی​‌اش خاطرنشان کرد ظرفیت‌های ارزشمندی برای گسترش مناسبات بین تهران و اسلام آباد وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از دوشنبه؛ آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، روابط ایران و پاکستان را با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی، فراتر از همسایگی توصیف کرد و گفت: نباید اجازه دهیم فتنه گری و شیطنت بیگانگان این روابط خوب را تحت تاثیر قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز پنجشنبه در سفر به تاجیکستان در دیدار عمران خان نخست وزیر پاکستان، با بیان اینکه ظرفیت‌های دست نخورده و ارزشمندی در دو کشور برای گسترش مناسبات وجود دارد، تاکید کرد: عزم جمهوری اسلامی ایران، ارتقای روابط و همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه با کشور‌های همسایه است و در این میان، پاکستان جایگاه خاصی دارد.

او با اشاره به مرز طولانی دو کشور و ظرفیت گسترش تعاملات اقتصادی در مناطق مرزی گفت: استقرار امنیت در مناطق مرزی می‌تواند ظرفیت‌های قابل توجه این مناطق برای تعاملات و تبادلات اقتصادی و تجاری را فعال و به شکوفایی آبادانی این مناطق نیز کمک کند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه گفتگوی خود با نخست وزیر پاکستان با قبول درخواست وی برای برگزاری نشست مشترک درباره تحولات افغانستان، افزود: باید تلاش کرد حکومتی در افغانستان شکل بگیرد که همه اقوام و گروه‌ها را در بر گرفته و برخاسته از اراده آحاد مردم این کشور باشد.

آقای رئیسی تصریح کرد: کلید حل مشکلات افغانستان، تشکیل حکومت فراگیر و جلوگیری از مداخلات بیگانگان در امور این کشور است.

وی تاکید کرد: سابقه ۲۰ سال حضور نیرو‌های آمریکایی و غربی در افغانستان هیچ نتیجه‌ای جز خرابی، آوارگی و کشتار بیش از ۳۵ هزار کودک و هزاران زن و مرد افغانستانی نداشت؛ و خروج نیرو‌های آمریکایی فرصتی تاریخی برای شکل گیری حکومتی مردمی در افغانستان و برقراری آرامش در این کشور و منطقه است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع سازنده و نگاه برادرانه جمهوری اسلامی ایران نسبت به پاکستان گفت: به دنبال گسترش همه جانبه روابط خود به ویژه در زمینه حمل و نقل با ایران هستیم و معتقدیم ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور تاثیرات مثبت منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت.

نخست وزیر پاکستان در ادامه با بیان اینکه افغانستان امن و آرام به نفع همه کشور‌های منطقه و جهان خواهد بود، اضافه کرد: چنانچه دولت فراگیر در افغانستان تشکیل نشود مشکلات این کشور تشدید می‌شود و زیان آن بیش از هر کشوری متوجه پاکستان و ایران خواهد بود.

عمران خان گفت: ایران و پاکستان باید برای عبور موفق افغانستان از مرحله دولت سازی و تشکیل حکومت فراگیر، با یکدیگر همکاری و تعامل نزدیک داشته باشند.

 

دیدار رئیس جمهور کشورمان با همتای ازبکستانی‌اش
آقای رئیسی رئیس جمهور کشورمان در دیدار با رئیس جمهور ازبکستان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت: سطح روابط اقتصادی دو کشور باید متناسب با روابط سیاسی ارتقاء یابد. (مشروح گزارش ...)

 

نظر شما