شناسهٔ خبر: 49591960 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش:

میزان باسوادی در آذربایجان‌شرقی پایین‌تر از میانگین کشوری است

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی گفت:با وجود اقدامات زیربنایی طی سال‌های اخیر، هنوز میزان باسوادی در این استان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،جعفر پاشایی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی روز پنجشنبه در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی استان  گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ شاخص باسوادی آذربایجان شرقی معادل ۹۲.۱ درصد و ۴ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری بود که این رقم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سال ۹۲ جهش یافته و در آخرین ارزیابی وزارت آموزش و پرورش تنها ۰.۲ درصد با میانگین کشوری فاصله داریم.

اوافزود: در سال جاری دو هدف عمده برای رسیدن به عددی بالاتر از میانگین کشوری در شاخص باسوادی و کیفیت بخشی به فرایند آموزش در دستور کار اداره کل آموزش و پرورش استان قرار گرفته است که با همدلی و هماهنگی مطلوب اعضای شورای پشتیبانی از نهضت سوادآموزی، به حصول این چشم‌انداز اطمینان داریم.

بدر شکوهی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه فعال کردن کلیه ظرفیت‌ها را برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در استان ضروری خواند و بر نقش کانونی و محوری تعلیم و تربیت در دستیابی به توسعه پایدار تاکید کرد و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و کنشگران مدنی در موضوع شناسایی افراد بی‌سواد و هدایت آن‌ها به مراکز آموزشی را یکی از ضرورت‌های ارتقای سطح سوادآموزی دانست.

او اظهار کرد: تهیه بانک اطلاعاتی از افراد لازم‌التعلیم استان که بتواند حتی در صورت مهاجرت و جابجایی آدرس، آموزشیاران نهضت را برای تحت پوشش قرار دادن آن‌ها یاری رساند باید در دستور کار نهضت سوادآموزی استان قرار گیرد.

اوبا اشاره به اینکه توجه ویژه به سوادآموزی و افزایش دسترسی به خدمات آموزشی، از دستاورد‌های گران‌سنگ انقلاب اسلامی است، افزود: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون شاخص باسوادی از حدود ۴۲ درصد به بالای ۹۶ درصد در سطح کشور رسیده است و کشورمان در این زمینه با بسیاری از کشور‌های پیشرفته و توسعه‌یافته برابری می‌کند.

صادقی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم گفت: در سال ۹۵ حدود ۱۴۱ هزار نفر در استان اظهار بی‌سوادی کرده بودند که در سایه اقدامات گسترده و زحمات کلیه دستگاه‌ها، ۴۱ هزار نفر طی سال‌های اخیر توانسته‌اند مدرک قبولی در آزمون‌های سوادآموزی دریافت کنند.

او افزود: یکی از مشکلات جدی برای ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی در سطح استان عدم مراجعه افراد باقی مانده به مراکز آموزشی و جابجایی و مهاجرت بخش قابل توجهی از این افراد است که شناسایی و ارائه خدمات آموزشی به آن‌ها را دشوار ساخته است.

انتهای پیام/

نظر شما