شناسهٔ خبر: 49581586 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

واکنش چین به توافق‌نامه امنیتی بریتانیا، آمریکا و استرالیا:

ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارید

مقام‌های پکن در واکنش به توافق‌نامه سه‌جانبه بریتانیا، آمریکا و استرالیا در تلاش برای مقابله با قدرت فزاینده چین، از این کشورها خواستند «ذهنیت جنگ سرد» را کنار بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، مقام‌های پکن در واکنش به توافق‌نامه سه‌جانبه بریتانیا، آمریکا و استرالیا در تلاش برای مقابله با قدرت فزاینده چین، از این کشورها خواستند «ذهنیت جنگ سرد» را کنار بگذارند.

سفارت چین در واشنگتن اعلام کرده است که بریتانیا، آمریکا و استرالیا باید «ذهنیت جنگ سرد و تعصبات عقیدتی را کنار بگذارند».

این شراکت به استرالیا امکان می‌دهد برای اولین بار زیردریایی هایی با نیروی محرکه هسته‌ای بسازد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا و «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی از شراکت امنیتی تازه میان خود خبر دادند.

در بیانیه آنها آمده است: «در اولین ابتکار تحت آکوس... ما به این هدف مشترک متعهدیم که از خواست استرالیا برای تجهیز نیروی دریایی‌اش به زیردریایی‌هایی با نیروی محرکه هسته‌ای حمایت کنیم».

این بیانیه می‌افزاید: «این توانایی مشوق ثبات در منطقه هند-آرام خواهد بود و در حمایت از ارزش‌ها و منافع مشترک ما به کار گرفته خواهد شد».

رهبران سه کشور گفتند که هدف آنها راه‌اندازی این توانایی برای استرالیا «در اولین زمان ممکن است» و افزودند: «استرالیا همچنان به برآورده کردن تمامی تعهداتش به عنوان یک کشور غیراتمی پایبند است».

آنها گفتند که این پیمان دفاعی همچنین بر توانایی‌های سایبری، هوش مصنوعی و «سایر قابلیت‌های زیردریایی» متمرکز است.

 

 

نظر شما