شناسهٔ خبر: 67300566 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تاکید یک مرجع تقلید عراقی بر اهمیت بزرگداشت عید غدیر

یک مرجع تقلید عراقی، در آستانه فرا رسیدن عید سعید غدیر، عید بزرگ ولایت، بزرگداشت آن را یک مسئله و وظیفه مهم قلمداد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، آیت الله محمد الیعقوبی بر اهمیت بزرگداشت عید غدیر تاکید کرد.

این مرجع تقلید عراقی،با تاکید بر اهمیت بزرگداشت عید سعید غدیر، آن را عاملی برای ترویج مکتب و سیره اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد محبت اهل بیت (ع) در یکایک سلول های شیعیان ریشه دوانده است و شیعیان با اقامه مراسم میلاد و عزاداری اهل بیت (ع) و زیارت امیرالمومنین (ع) در روز غدیر تلاش دارند تا اصول و سیره اهل بیت (ع) را حفظ و ترویج دهند.   

این مرجع تقلید با اشاره به آیه شریفه {ما أصابک من حسنة فمن الله و ما أصابک من سیئة فمن نفسک}، اظهار داشت: برخی گمان می کنند که بلا و مصیبت هایی که به آن مبتلا می شوند از سوی خداوند متعال است که این عقیده باطل باعث دوری از خداوند می شود، اما انسان مومن باید بداند که مصیبت هایی که به آنها مبتلا می شود به دلیل پیروی از هوای نفس و ارتکاب گناهان است و تمام نیکی هایی که به انسان می رسد از سوی خداوند متعال است زیرا او برای بندگان خود فقط خیر و سعادت را می خواهد و اوست که نسبت به بندگان شفیق و مهربان است پس باید محبت خداوند متعال را در دل انسان ها ایجاد کنیم و طبق روایات به جایگاه عظیمی برسیم.

آیت الله یعقوبی در ادامه با اشاره به مقایسه بین مومنان و ظالمان در قرآن کریم، اظهار داشت: مقایسه ای که قرآن کریم در این خصوص انجام می دهد می تواند انگیزه ای برای عمل به حق و قدم گذاشتتن در راه صلاح باشد و این امر سبک تربیتی تاثیرگزاری است. 

وی به موضوع هدایت اللهی پرداخت و گفت: هدایت بزرگی که خداوند متعال به بندگان خود ارزانی داشته به واسطه بعثت پیامبر گرامی اسلام است، هدایتی که رسول اکرم (ص) در ازای آن هیچ پاداشی از مسلمانان طلب نکرده است زیرا عمل او با اخلاص کامل برای خداوند متعال بوده است و وی تنها سعادت و رستگاری مسلمانان را طلب کرده است. 

این مرجع دینی شیعیان عراق سپس به شرح آیه {إلا المودة فی القربى} پرداخت و گفت: مودت همان محبت و میل به چیزی است و ودود یکی از نام های خداوند متعال است، البته بین حب و ود فرق وجود دارد، اما در خصوص قربی باید گفت که کلمه «قربی» با حرف «فی» آمده است که نشان دهنده ظرفیت است و  در این حالت شامل تعدادی از نزدیکان می شود نه همه آنان، زیرا نگفته «للقربی».

وی افزود: استفاده از کلمه مودت در آیه شریفه بیانگر این امر است که فطرت سالم و پاک مقتضی محبت اهل بیت (ع) و میل به سمت آنان است زیرا صفات جمال و کمال در آنان گرد آمده است.

وی در ادامه بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام در این موضوع از سایر پیامبران استثنا شده است و ایشان از مسلمانان اجری را طلب کرده اند که همان مودت به نزدیکان ایشان است و این امر البته موضوعی عاطفی نیست بلکه طرحی الهی در جهت ادامه رسالت و رهبری ربانی توسط نزدیکترین افراد به پیامبر اکرم (ص) است و روایات متواتری از فریقین نقل شده است که دلالت می کند مقصود از «القربی» در آیه کریمه «اهل بیت (ع)» هستند.

انتهای پیام/

نظر شما