شناسهٔ خبر: 49579233 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پنتاگون پیونگ‌یانگ را متهم به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل کرد/ مارک میلی باید درباره اقدامات خود به رئیس جمهور گزارش دهد

سخنگوی پنتاگون با اشاره به شلیک موشک‌های کره شمالی، این امر را نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رسانه‌های آمریکایی، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در نشست خبری خود و در واکنش به آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی گفت: شلیک ۲ فروند موشک کوتاه‌برد توسط پیونگ‌یانگ، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به مسائل مطرح‌شده در کتاب جدیدی که پیرامون تماس‌های محرمانه مارک میلی، رئیس ستاد مشترک آمریکا با همتای چینی وی منتشر شده است، گفت: این موضوع جدید و عجیبی نیست که دستگاه‌ها در زمانی که مسئله توانمندی‌های بازدارنده استراتژیک مطرح می‌شود، به ارزیابی پروتکل‌های امنیتی بپردازند.

کربی با بیان اینکه این موضوع و تعامل رئیس ستاد مشترک نیز امری طبیعی محسوب می‌شود، در واکنش به اصرار برخی خبرنگاران مبنی بر ارائه جزئیات بیشتر درباره این کتاب گفت: من پیرامون حواشی و نقل قول‌های خاصی که در یک کتاب آمده است، اظهار نظر نخواهم کرد.

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد: رئیس ستاد مشترک درباره تماس‌های خارجی که داشته است باید به رئیس‌جمهور گزارش دهد و این موضوع کاملا وابسته به شرایط است.

وی با اشاره به درخواست‌های مطرح شده برای برکناری میلی نیز گفت: لوید آستین، وزیر دفاع اعتماد و اطمینان کاملی به ژنرال میلی و اقداماتی که بر عهده وی است، دارد.

کربی با بیان اینکه تماس میان رؤسای ستاد‌های مشترک کشور‌ها یک گفت‌وگوی کاملا هماهنگ‌شده با سران مملکت‌ها است، گفت: گزارش‌های مربوطه درباره این موضوع نیز ارائه خواهد شد.

سخنگوی پنتاگون همچنین از درخواست کمک نیروی پلیس کنگره از این نهاد بمنظور تأمین امنیت کنگره در روز برگزاری تظاهرات احتمالی گروه‌های افراطی و حامیان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور، خبر داد.

کتاب جدیدی در آمریکا به چاپ رسیده است که نشان می‌دهد مارک میلی در پی نگرانی از آغاز جنگی با چین در پی تنش‌زایی رئیس جمهور پیشین آمریکا، با همتای چینی خود تماس گرفته تا کاهش تنش انجام دهد.

ساعاتی پیش اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ در ساعت ۱۲:۳۸ و ۱۲:۴۳ دقیقه به وقت محلی، دو موشک از ساحل شرقی شبه جزیره کره پرتاب کرده است و کم‌تراز سه ساعت بعد، طبق اعلام وزارت دفاع کره جنوبی، این کشور نیز یک موشک بالستیک از زیردریایی سه‌هزار و ۷۰۰ تنی خود با نام «راکس دوسان آن چانگو» پرتاب کرد. این وزارت بدون اعلام جزئیات بیشتر تنها به ذکر این نکته که «موشک درست به هدف خود برخورد کرده» بسنده کرد.

همچنین منابع خبری طی روز‌های اخیر از برگزاری رژه نظامی شبانه کره‌شمالی خبر دادند که در پی آن تجهیزات نظامی جدید از جمله موشک‌های بالستیک این کشور به نمایش گذاشته شده بود.

توسعه تسلیحاتی کره جنوبی، از جمله توان موشکی آن اخیرا با توجه به تصمیم مقامات این کشور مبنی بر استقلال از آمریکا و رعایت جوانب احتیاط نسبت به کره شمالی سرعت بیشتری پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این راستا، ضمن محکوم کردن آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی مدعی شد که اینگونه اقدامات پیونگ‌یانگ با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مغایرت دارند.

وی در ادامه ادعا‌های خود گفت آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی برای همسایگان این کشور و همچنین جامعه جهانی نوعی تهدید به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، برخی از دیپلمات‌های غربی از نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی و جنوبی خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این دیپلمات‌ها نوشت: شورای امنیت سازمان مل یک نشست فوق العاده را بخاطر تحولات شبه جزیره کره که طی آن کره شمالی و جنوبی هردو موشک‌های بالستیکی را آزمایش کردند، به انجام می‌رساند.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما