شناسهٔ خبر: 49578836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

افشاگری جدید درباره خطر آخرین روزهای ترامپ

صاحب‌خبر -
بنفشه غلامی/ هشت ماه پس از خروج «دونالد ترامپ» از کاخ سفید، «باب وودوارد»، روزنامه‌نگار مشهور امریکایی که به دلیل نگارش کتاب‌هایش با رؤسای جمهوری امریکا و مقامات کاخ سفید ارتباط تنگاتنگی دارد، در جدیدترین کتابش فاش کرده است که رئیس جمهوری سابق امریکا تا چه حد می‌توانسته خطرناک باشد و این خطر هنوز هم وجود دارد.
به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، باب وودوارد و رابرت کاستا، خبرنگار واشنگتن پست این کتاب که عنوان «خطر» را برای آن برگزیده‌اند، بر اساس بیش از 200 مصاحبه با شاهدان دست اول کاخ سفید و پنتاگون تهیه و تدوین کرده و تصویری کامل و البته وحشتناک از آخرین روزهای حضور ترامپ درکاخ سفید ارائه داده‌اند. آنها در این کتاب شرح داده‌اند که چگونه جمهوریخواهان ارشد امریکا در آخرین ماه‌های حضور ترامپ در کاخ سفید، تلاش کردند خروج بی نقصی را برای او رقم بزنند و اجازه ندهند با اقداماتش، خود و حزب جمهوریخواه را به دردسر افکند. از همین رو «خطر» پر از صحنه‌هایی از عصبانیت و تماس‌های تلفنی هیجان زده مقامات و جمهوریخواهانی است که تلاش می‌کنند تا ضمن حفظ رابطه خود با ترامپ، وضعیت در کاخ سفید را بدتر از آنچه که هست، نکنند.
دستور ژنرال میلی برای نافرمانی از ترامپ
یکی از این افراد، ژنرال «مارک میلی» است، مردی که رئیس ستاد مشترک امریکا در دوره ترامپ بود و هنوز هم این سمت را در دست دارد. وودوارد و کاستا در کتاب خود نوشته‌اند که «مارک میلی» از حمله 6 ژانویه بشدت متأثر شده و مطمئن بود که ترامپ نیز دچار افت روحی شده است. او شاهد بود که ترامپ چگونه از فرط خشم بر سر مقامات فریاد می‌کشد و همگان را متهم به توطئه‌های انتخاباتی می‌کند.
روز 8 ژانویه یعنی تنها دو روز پس از حمله 6 ژانویه به کنگره امریکا، جلسه محرمانه‌ای در دفتر خود در پنتاگون برگزار کرد و به همراه عالی‌ترین فرماندهان خود اقدامات احتمالی ترامپ از جمله پرتاب موشک‌های هسته‌ای به سمت چین را مورد بررسی قرار داد. او در پایان این جلسه به فرماندهان خود دستور داد تا از هیچ کسی ولو شخص ریاست جمهوری امریکا (دونالد ترامپ) دستور نگیرند و اگر هم او دستوری برای هر حمله ای صادر کرد، از آن سرپیچی کرده و به وی آنچه را که به آنها دستور داده شده، اطلاع دهند تا درباره آن تصمیم بگیرد. او به آنها تأکید کرد: «مهم نیست این دستور چه باشد. هرچه که بود من باید در جریان آن قرار بگیرم.» او سپس رخ به رخ تک تک این فرماندهان ایستاد و از آنها خواست تأیید کنند که متوجه دستور او شده‌اند.
ترامپ دیوانه شده
بر اساس اطلاعاتی که وودوارد و کاستا در «خطر» ارائه کرده‌اند، نگرانی‌های میلی از شرایط تا آنجا پیش رفت که دو بار با همتای چینی خود تماس گرفت و به وی اطمینان داد که امریکا به چین حمله نخواهد کرد و اوضاع در امریکا کاملاً تحت کنترل است. اولین تماس او با «لی ژو چنگ» 4 روز قبل از انتخابات و دومین تماس وی 2 روز بعد از حمله به کنگره امریکا بود. او در تماس دوم به همتای چینی خود اطمینان داده بود، اگر بنا باشد حمله‌ای صورت گیرد، پیش از آن وی به او درباره آن اطلاع خواهد داد تا حمله غافلگیرانه نباشد. ژنرال میلی بلافاصله بعد از حمله 6 ژانویه به کنگره امریکا، تماسی هم از «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان دریافت کرد که مانند او نگران استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بود. پلوسی در این تماس با هیجان به او گفت: «می‌دانید که او دیوانه است. همیشه دیوانه بوده و کاری که دیروز انجام داد، سند دیگری از دیوانگی اوست.» و میلی پاسخ داد: «در همه چیز با شما موافقم.» و بعد تلاش کرد به او اطمینان خاطر دهد که اجازه ندهد ترامپ از سلاح‌های غیر متعارف امریکایی استفاده کند. او بعد از این تماس بود که تصمیم گرفت بیشتر از قبل کنترل اوضاع را در دست بگیرد پس با جینا ‌هاسپل، مدیر وقت سیا و پل ناکسون، مدیر آژانس امنیت ملی نیز تماس گرفت و از آنها نیز خواست مراقب همه چیز باشند. در این تماس‌ها ‌هاسپل نیز به میلی گفته بود: «ما در مسیر کودتای راستگرایان هستیم.»
ترامپ: خیانتکار باید مجازات شود
در پی انتشار برخی بخش‌های کتاب «خطر»، دونالد ترامپ به آن واکنش نشان داد. به گزارش «دیلی بیست»، ترامپ غروب سه‌شنبه، تلفن را برداشت به شماری از متحدان سیاسی و رسانه‌ای خود زنگ زد و از آنان خواست این هفته در تلویزیون اعلام کنند که ژنرال مارک میلی باید به دلیل خیانت دستگیر شود. و البته آنها نیز این درخواست را پذیرفتند و ترامپ در یکی از برنامه‌های ویدیویی وب سایت «نیوز مکس» حاضر شد و بعد از اینکه ژنرال میلی را رهبر شکست خورده بدترین عملیات خروج نظامیان امریکایی از یک کشور دیگر خواند، گفت: «اگر این چیزها حقیقت داشته باشد که البته باورش برایم سخت است که میلی با چین تماس گرفته باشد و به آنها درباره حمله احتمالی هشدار داده باشد، این یک خیانت است و باید مجازات شود.» در همین ارتباط سناتور مارکو روبیو نیز در نامه‌ای به جو بایدن، از او خواست میلی را بابت افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده درباره عملیات‌های نظامی امریکا برکنار کند. آلکساندر ویندمن، سرهنگ بازنشسته‌ای که در زمان استیضاح اول ترامپ در کنگره شهادت داد نیز گفت: «اگر این ادعاها درست باشند، میلی باید استعفا دهد. زیرا زنجیره فرماندهی را شکسته و اصل مقدس کنترل غیرنظامی بر ارتش را نقض کرده است.»
اما مقامات پنتاگون سخنان ترامپ و دیگرانی که معتقدند میلی از حد و حدود اختیارات خود عبور کرده را رد کرده‌اند. آنها در گفت‌وگو با «فاکس نیوز» تأکید کرده‌اند: «میلی فقط پروتکل‌ها را بازبینی کرده و پا را از زنجیره فرماندهی خود فراتر نگذاشته است.» ضمن اینکه به نوشته «سی‌ان‌ان» خود مارک میلی نیز معتقد است که این اقدامات تنها اقداماتی از سر حسن نیت بوده است تا امریکا یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخی خود را ایمن پشت سر بگذارد و دوره انتقالی بین ترامپ و بایدن با آرامش بیشتری سپری شود.
خطر ادامه‌دار ترامپ
با این حال از نظر بسیاری از تحلیلگران امریکایی، نکته مهمی که نباید در پس هیاهوی انتشار کتاب «خطر» که هفته آینده توزیع می‌شود فراموش کرد، این است که: خطر ترامپ هنوز هم ادامه دارد. به نوشته استفان کالینسون در سایت شبکه خبری «سی ان ان»، ترامپ در حال حاضر محبوب‌ترین نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا است. بنابراین افشاگری وودوارد و کاستا، یکی از جدی‌ترین هشدارهایی است که باید آن را شنید و به آن توجه کرد. دیگر باید تردیدی جدی نسبت به دوره چهار ساله دیگری از ریاست جمهوری احتمالی ترامپ داشت.

نظر شما