شناسهٔ خبر: 49563059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مارک میلی دور از چشم ترامپ با چینی‌ها تماس گرفته بود

علی مدنی

بر اساس محتوای یک کتاب جدید نوشته شده توسط باب وودوارد و رابرت کاستا، خبرنگاران واشنگتن پست، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در آخرین ماه‌های دولت دونالد ترامپ به حدی نگران سلامت روانی او بوده که تماسهای محرمانه‌ای با یک ژنرال ارشد چینی برقرار کرده تا به او اطمینان دهد آمریکا قرار نیست دست به حمله هسته‌ای علیه پکن بزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از یاهو نیوز، در این کتاب نوشته شده که میلی به ژنرال لی زوئوچنگ، چهار روز قبل از برگزاری انتخابات سال 2020 گفت: ژنرال لی من می‌خواهم به شما اطمینان دهم که دولت آمریکا باثبات است و همه چیز قرار است درست باشد. ما قرار نیست علیه شما دست به هیچ گونه حمله یا عملیاتی بزنیم.

به نوشته این کتاب برقراری این تماس ناشی از گزارشهای اطلاعاتی درباره نگرانی چین نسبت به حمله‌ای از سوی آمریکا با توجه به لفاظی‌های جنگ طلبانه ترامپ بوده است. میلی به نوشته این کتاب به همتای چینی‌اش گفت: ژنرال لی شما و من حالا پنج سال است که همدیگر را می‌شناسیم. اگر قرار باشد که ما حمله کنیم من قبل از موعد با شما تماس می‌گیرم. قرار نیست این حمله غافلگیر کننده باشد.

این افشاگری فوق‌العاده در قالب یک کتاب در آستانه انتشار به نام "خطر" مطرح شده است. این کتاب شامل متن یک تماس مربوط به هشتم ژانویه بین میلی و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نیز هست.

به نوشته این کتاب در این تماس پلوسی ضمن بحث با میلی بر سر تلاشهای ترامپ برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 که بعدا منجر به حمله هوادارانش در ششم ژاویه به کنگره به منظور جلوگیری از تایید نتیجه آرای کالج انتخاباتی شد، گفت: او دیوانه است. شما میدانید او دیوانه است. او دیوانه است و کاری که او دیروز انجام داد سند و مدرک دیگری درباره دیوانگی او است.

بر اساس متن این تماس، میلی گفت: من در مورد همه چیز با شما موافق هستم.

این کتاب همچنین دربردارنده جزئیات نشستی به تاریخ پنج ژانویه در دفتر بیضی کاخ سفید بین ترامپ و مایک پنس، معاونش در ریاست جمهوری است؛ مایک پنسی که به رئیس جمهور سابق اطلاع داد نمی‌تواند تصمیم او برای آنکه جلوی تایید نتیجه آرای کالج انتخاباتی در ششم ژانویه را بگیرد، اجرا کند.

طبق این کتاب ترامپ با شنیدن این خبر ناراحت شده و به پنس گفت: اگر تو این کار را نکنی من دیگر نمیخواهم دوست تو باشم. تو به ما خیانت کرده‌ای. من تو را به اینجا رساندم. تو هیچ چیز نبودی.

این در حالی است که افشای این رفتار میلی باعث تشدید انتقاد محافظه کاران بسیاری علیه او شده و بسیاری او را متهم به "خیانت" کرده و خواهان برکناری او و دستگیر کردنش و در ادامه محاکمه او به اتهام خیانت شده‌اند.

سناتور مارکو روبیو، در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از او خواسته "فورا ژنرال میلی را از بابت افشای اطلاعات طبقه بندی شده درباره عملیاتهای نظامی آمریکا برکنار کند".

همچنین ترامپ نیز در بیانیه‌ای ضمن حمله به میلی گفت که هرگز حمله به چین را در نظر نداشته است.

ترامپ در بیانیه خود نوشت: اگر این داستان ژنرال مارک میلی احمق درست باشد، پس فرض می‌گیرم با توجه به تعاملش با همتای چینی خود در پشت سر رئیس جمهور و اینکه به چین میگوید از قبل یک حمله را اطلاع میدهد، او به جرم خیانت محاکمه خواهد شد.

با این حال همه انتقادها از این گفتگوی میلی با همتای چینی‌اش از سمت محافظه کاران نبوده است. سرهنگ بازنشسته آلکساندر ویندمن که در زمان استیضاح اول ترامپ در کنگره شهادت داد، اظهار کرد: اگر این گزارشها درست باشند میلی باید استعفا دهد. او اختیار غیرنظامی را غصب کرد، زنجیره فرماندهی را شکست و اصل مقدس کنترل غیرنظامی بر ارتش را نقض کرد. این یک سابقه شدیدا خطرناک است. نمی‌تواند به سادگی از آن شانه خالی کنید.

به نوشته وودوارد و کاستا، پلوسی در تماس تلفنی‌اش با مارک میلی گفته بود که میخواهد بداند "چه تدابیر احتیاطی برای جلوگیری از اینکه یک رئیس جمهور بی ثبات درگیری نظامی راه بیندازد و یا به کدهای اجرای حمله دسترسی یافته و دستور به حمله هسته‌ای بدهد وجود دارد."

میلی به پلوسی گفت "تدابیر مهار زیادی در سیستم" به منظور جلوگیری از خودسر شدن ترامپ وجود دارد.

به نوشته واشنگتن پست، در کتاب آنها تصریح شده گفتگوهای میلی با لی و پلوسی سند و مدرکی درباره این باور که سلامت روانی ترامپ بعد از انتخابات نوامبر افول پیدا کرده، هستند. به گفته کارول لئونینگ و فیلیپ راکر، دو خبرنگار دیگر واشنگتن پست، میلی مکررا دروغهای ترامپ درباره انتخابات را محکوم کرده و حتی یک بار او را با آدولف هیتلر مقایسه کرده بود.

سی ان ان گزارش کرد، در کتاب "خطر" عنوان شد، میلی نگران بوده که ترامپ "واقعیت جایگزین خود را درباره تئوری‌های توطئه بی پایان در مورد انتخابات" ایجاد کند و نسبت به اینکه این رئیس جمهورسابق "خودسر شود" نگران بود.

میلی به کارمندان ارشدش گفته است: شما هرگز نمی‌دانید چه چیزی ماشه یک رئیس جمهور را می‌کشد.

به نوشته سی ان ان، میلی خواستار نشست مقامهای ارشد نظامی در پنتاگون در هشتم ژانویه با هدف بررسی فرآیند اقدام نظامی از جمله پرتاب تسلیحات هسته‌ای شد. او به مسئولان مرکز ملی فرماندهی نظامی آمریکا که به عنوان اتاق جنگ پنتاگون مطرح است دستور داده بود بدون مداخله او از هیچ کسی دستور نگیرند.

به نوشته سی ان ان، میلی به مقامها گفت: مهم نیست به شما چه چیزی گفته شود، شما از رویه پیروی می‌کنید. شما رویه را انجام می‌دهید. و من بخشی از این رویه هستم. او در ادامه به چشمهای هر افسری نگاه کرده و از آنها خواسته تا شفاها تایید کنند دستورات او را فهمیده‌اند.

محرک این اقدامات میلی گفتگوی تلفنی او در همان تاریخ هشتم ژانویه با پلوسی بوده است.

به نوشته واشنگتن پست میلی در هشتم ژانویه به ژنرال چینی گفته است: ما صد درصد پایدار هستیم. همه چیز خوب است. اما دموکرسی گاهی اوقات در هم و برهم می‌شود.

این نشریه همان روز گزارش کرد میلی با دریادار مسئول فرماندهی هند-اقیانوسیه در ارتش آمریکا تماس گرفته و به او توصیه کرده رزمایش نظامی این واحد فرماندهی را به تعویق بیندازد و او از این فرمان تبعیت کرده است.

ترامپ در بیانیه‌اش در واکنش به افشاگری این کتاب میلی را یک "رهبر شکست خورده که بدترین عملیات خروج از یک کشور در تاریخ آمریکا را مهندسی کرد" خواند.

انتهای پیام

نظر شما