شناسهٔ خبر: 49530162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

نصرالله: کشتی حامل سوخت ایران، وارد سوریه شد/ قدردان رهبری و دولت جمهوری اسلامی ایران هستیم

ابنا

دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به موضوع کشتی های حامل سوخت از ایران به لبنان گفت: ما در خصوص کشتی اول دو گزینه داشتیم؛ لبنان یا سوریه. برای اینکه برخی طرف ها دچار مشکل نشوند، تصمیم گرفتیم تا این کشتی به سوریه گسیل شود و موافقت اولیه برای میزبانی از این کشتی انجام شد. این نفتکش یکشنبه (دیروز) وارد بندر بانیاس شد و امروز محموله‌اش را تخلیه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ دبیرکل حزب الله لبنان امشب دوشنبه 22 شهریور 1400 پس از تشکیل کابینه لبنان، درباره تحولات این کشور و منطقه، سخنرانی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید حسن نصرالله» در آغاز سخنرانی به مسئله تشکیل کابینه لبنان پرداخت و گفت که حزب الله از این مسئله استقبال می‌کند و قدردانی تمام کسانی است که در این دستاورد نقش‌آفرینی کردند.

وی ادامه داد: از نخست وزیر «حسان دیاب» به خاطر بردباری، میهن پرستی و مسئولیت پذیری قدردانی می‌کنم و از وزیران بخاطر کارشان کمال تشکر را دارم.

آقای نصرالله افزود: اولویت های دولت کنونی باید نجات کشور از عمق فروپاشی، انجام اصلاحات و بهبود معیشت مردم باشد. خواهان این هستیم که بیانیه وزارتی به منظور کسب رای اعتماد و برون رفت کشور از بحران در سریعترین زمان صادر گردد. همه باید بدون صدور حکم زودهنگام، با دولت همبستگی و همکاری کنند و به آن زمان دهند.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع کشتی های حامل سوخت از ایران به لبنان اشاره کرد و گفت: ما در خصوص کشتی اول دو گزینه داشتیم؛ لبنان یا سوریه.

وی اظهار کرد: برای اینکه برخی طرف ها دچار مشکل نشوند، تصمیم گرفتیم تا این کشتی به سوریه گسیل شود و موافقت اولیه برای میزبانی از این کشتی انجام شد.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: این نفتکش یکشنبه (دیروز 21 شهریور 1400) وارد بندر بانیاس شد و امروز محموله‌اش را تخلیه کرد.

سید حسن نصرالله گفت: محموله کشتی اول، پنجشنبه این هفته وارد البقاع (در لبنان) خواهد شد و در مخازن مشخص شده در بعلبک انبار خواهد شد.

دبیرکل حزب الله در مورد جوسازی رسانه‌ای برخی از مخالفان این مسئله نیز افزود که حساب باز کردن‌های برخی که می‌گفتند که وعده ارسال کشتی‌های ایرانی صرفا مصرف رسانه‌ای است، فروپاشیده است.

وی تاکید کرد: رژیم اسرائیل در تنگنا قرار گرفته است و معادله بازدارنده آتی همین است که نفتکش اولی را حمایت کرد و اجازه داد به لبنان برسد.

دبیر کل حزب الله در ادامه گفت که حتی حساب کردن بر این مسئله که بین حزب الله و دولت لبنان سر قضیه ارسال نفتکش به این کشور مشکلی ایجاد خواهد شد، نیز ساقط شد.

وی درباره محموله کشتی نیز خاطرنشان کرد که این کشتی مازوت (نفت کوره) حمل می‌کرد و نفت کش دوم نیز طی چند روز آینده وارد بندر بانیاس خواهد شد.

دبیر کل حزب الله گفت: مقدمات اداری برای ارسال کشتی سوم حامل بنزین از ایران نیز انجام شده است... کشتی چهارم نیز حامل گازوئیل خواهد بود و بعدا فرستاده خواهد شد... دولت جدید، درباره کشتیهای بعدی تصمیم خواهد گرفت.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه حزب الله از رهگذر این کشتی ها در پی تجارت و سود نیست، بلکه به دنبال کاهش مشکلات مردم لبنان است، تأکید کرد: برآورد ما این است که برخی از نهادها یا طرفها هستند که احتمالا با خرید گازوئیل یا بنزین ایران، دچار مشکل می‌شدند... ولی فرآورده‌های نفتی متعلق به کل مردم لبنان است.

وی ادامه داد: درباره توزیع فرآورده‌های نفتی این گونه عمل می‌کنیم: از 16 سپتامبر تا 16 اکتبر، این فرآورده‌ها را به مدت یک ماه در اختیار نهادهای زیر قرار می‌دهیم: بیمارستانهای دولتی، خانه‌های سالمندان، مراکز نگهداری ایتام، مراکز نگهداری معلولان، شهرداریها، آتش‌نشانیها و صلیب سرخ لبنان.

سید حسن نصرالله گفت که باید از جمهوری اسلامی ایران به دلیل کمک به لبنان به ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت ایران تشکر و قدردانی کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: چهارشنبه این هفته یا  پنجشنبه قیمت نفت کوره اعلام خواهد شد و این قیمت کمتر از قیمت تمام شده خواهد بود؛ چرا که حزب الله به دنبال سود نیست.

وی گفت: فروش سوخت وارد شده از ایران با پول لبنان (لیره) صورت خواهد گرفت و حزب الله قصد دارد که بازار سیاه سوخت و طمع احتکار کنندگان را از بین ببرد.

او همچنین از دولت لبنان خواست که ارتش متولی و تضمین کننده امنیت تانکرهای سوخت و رسیدن مشتقات نفتی به لبنان شود.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: این حزب می‌توانست با ورود هر کشتی به بندر بانیاس اقدام به پوشش رسانه‌ای این حرکت کند که این کار را نکرد.

وی در چرایی این تصمیم افزود: ما این کار را نکردیم برای اینکه دوست نداشتیم کسی را تحریک کنیم و برای همین این کار را با کمترین پوشش رسانه‌ای انجام دادیم.

سید حسن نصرالله ارسال نفتکش‌ها را گشایشی جدید دانست و تصریح کرد: از برکتهای نفتکش‌ها آن است که دربهای جدیدی را به ویژه پس از اقدام مستقیم آمریکا گشود، قرار است سوخت برای برق برسد و جایگزین نفت عراق شود، از دولت عراق به خاطر تلاشش تشکر می‌کنیم.

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگر سخنرانی خود به مسئله فرار شش اسیر فلسطینی از زندان صهیونیستی «جلبوع» پرداخت و گفت: عملیات تونل آزاد، مفاهیم مهم و زیادی داشت. بیانگر میزان شجاعت، عزم و ابداع این قهرمانان بود... مهمترین معنای عملی این اقدام، اصرار [شهروند] فلسطینی بر آزادی است.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه مسئولیت حفظ جان دو اسیر باقی مانده از شش اسیری که از زندان گریخته بودند، بر عهده ملت فلسطین است و از اوجب واجبات به شمار می‌رود، تصریح کرد: شانزدهمین سالگرد آزادسازی نوار غزه، پیروزی بزرگی برای مقاومت و تأکید بر مفید بودن گزینه مقاومت است... آزادسازی نوار غزه باعث شد که [این منطقه] به یک پایگاه اصلی مقاومت و امیدی ملت فلسطین بدل شود.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره سالروز شهادت فرزندش هادی گفت: در این روز، خون نیروهای مقاومت ما با خون شهدای ارتش در هم آمیخت و این خود منجر به پیروزی شد.

وی در بخش پایانی سخنرانی خود به مسئله همکاری حزب الله و ارتش لبنان پرداخت و گفت که معادله طلایی «ارتش-ملت-مقاومت» تثبیت شده است و خود را در پیروزیهای سال 2000 و جنگ 33 روزه نشان داد و همچنان خود را نشان می‌دهد.

سید حسن نصرالله خطاب به آمریکاییها نیز تأکید کرد: تمامی محاسبات شما به هم ریخت و سیاستهایتان شکست خورد. همه توطئه‌هایتا نقش بر آب شد... شکست خواهید خوود و معادله طلایی که حافظ امنیت داخلی و مرزهای لبنان است، حفظ خواهد شد.

...........................
پایان پیام/ 268

نظر شما