شناسهٔ خبر: 49528897 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هر شانه تخم مرغ ۵۰ هزار تومان

روزنامه جوان

قیمت هر شانه تخم مرغ که باید حدود ۳۳ هزار تومان باشد، روز گذشته به ۵۰ هزار تومان رسید، یکی می‌گوید رشد نرخ تخم‌مرغ ریشه در سیاست‌های غلط دولت روحانی و کشتار‌های بی‌رویه جوجه و مرغ‌های مولد به دلیل گرانی نهاده‌های دامی دارد و دیگری می‌گوید بهمن ماه سیل تخم‌مرغ به بازار می‌آید، اما عده‌ای معتقدند جوجه را اول پاییز می‌شمرند نه در میانه زمستان.

صاحب‌خبر -

قیمت هر شانه تخم مرغ که باید حدود ۳۳ هزار تومان باشد، روز گذشته به ۵۰ هزار تومان رسید، یکی می‌گوید رشد نرخ تخم‌مرغ ریشه در سیاست‌های غلط دولت روحانی و کشتار‌های بی‌رویه جوجه و مرغ‌های مولد به دلیل گرانی نهاده‌های دامی دارد و دیگری می‌گوید بهمن ماه سیل تخم‌مرغ به بازار می‌آید، اما عده‌ای معتقدند جوجه را اول پاییز می‌شمرند نه در میانه زمستان.
افزایش قیمت مواد غذایی به شکل بی‌سابقه‌ای کوچک کردن سفره مردم را هدف قرار داده‌است و واقعاً با این وضعیت بسیاری از خانوار‌ها به چه کنم، چه کنم افتاده‌اند، زیرا هر روز یک یا چند قلم کالا گران می‌شود و همه می‌گویند ماه‌های ابتدایی دولت‌ها در حقیقت آثار سیاست‌های اقتصادی دولت قبل ظهور می‌کند، رشد نرخ مواد غذایی و کالا و خدمات مرتبط با معیشت مردم آنقدر چشمگیر است که دیگر افت چند صد تومانی نرخ ارز به چشم مردم نمی‌آید و عوام می‌گویند افت نرخ ارز در شرایطی که تورم هر روز رشد می‌کند، چه فایده‌ای دارد.
برخی از کارشناسان می‌گویند کشتار‌های دام و طیور طی ماه‌های گذشته به دلیل رشد نرخ نهاده‌های تولید آثار خود را روی گرانی مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و مواد پروتئینی گذاشته و این روز‌ها با آثار کشتار‌های چندی پیش روبه‌رو شده‌ایم.
مواد غذایی طی هفته‌های اخیر رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته و حالا بعد از اینکه نرخ هر کیلو برنج به ۵۰ هزار تومان رسیده‌است، نرخ هر شانه تخم‌مرغ نیز به همین قیمت رسید و نکته جالب اینجاست که نرخ بازار ۱۷ هزار تومان از نرخ مصوب بالاتر می‌باشد.
قیمت تخم مرغ که طی هفته‌های اخیر روند صعودی گرفته و به شانه‌ای ۴۳ هزار تومان رسیده‌بود هم اکنون در بازار تهران از ۵۰ هزار تومان نیز عبور کرده‌است. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در واحد‌های مرغداری باید ۱۴ هزار تومان و در عمده‌فروشی‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان باشد؛ با در نظر گرفتن کرایه حمل به میادین میوه و تره‌بار، قیمت هر شانه تخم‌مرغ برای مصرف‌کنندگان نهایی ۲ کیلوگرمی باید ۳۴ هزار تومان باشد.
این نرخ‌های مصوب در حالی است که افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان تخم مرغ را بر آن داشته تا درخواست اصلاح (افزایش) نرخ مصوب را مطرح کنند. به عنوان مثال قیمت جوجه یک‌روزه تخمگذار به عنوان مهم‌ترین نهاده تولید تخم‌مرغ، به دو برابر نرخ مصوب رسیده‌است؛ یعنی در حالی که قیمت مصوب آن ۸ هزار تومان است قیمت در بازار به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان رسیده‌است و آنطور که تولیدکنندگان عنوان می‌کنند با همین قیمت نیز به سختی می‌توان جوجه پیدا کرد.
دومینوی تصمیمات غلط دولت دوازدهم
تولیدکنندگان تخم‌مرغ یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول را کشتار گسترده مرغ‌های تخمگذار طی ماه‌های گذشته به دلیل شرایط نامساعد تولید، عنوان می‌کنند و می‌گویند که دولت دوازدهم وقتی که قیمت بالا می‌رفت با اهرم زور و فشار سعی در سرکوب قیمت و تولید داشت، اما وقتی که قیمت افت می‌کرد و تولیدکننده در شرایط زیان قرار می‌گرفت، حاضر نبود نرخ را اصلاح کند.
مرور اتفاقات دو سال اخیر نشان می‌دهد که دولت دوازدهم کمترین موفقیتی در اجرای این سیاست و حمایت از تولیدکننده و مردم به عنوان مصرف‌کنندگان محصولات پروتئینی نداشت. سیاست‌های غلط دولت دوازدهم در حوزه نهاده‌های دامی شرایط را به گونه‌ای کرد که تولید به شدت در معرض تهدید قرار گرفت؛ به گونه‌ای که مرغداران به دلیل عدم دسترسی به نهاده اقدام به کشتار جوجه‌های یک‌روزه، یا کشتار مرغ‌های تخمگذار کردند و دامداران نیز جز کشتار دام‌های مولد خود راه چاره‌ای پیش روی خود ندیدند و کشتار دام‌های مولد، خطر حذف گله‌های دام و طیور کشور را به مرحله هشدار رساند.

نظر شما