شناسهٔ خبر: 49523697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شبکه تلویزیونی العراقیه،

استقبال محافل عراقی از سفر الکاظمی به ایران

خبرگزاری صداوسیما

کارشناسان عراقی از سفر نخست وزیر این کشور به ایران و موضوعات مطرح شده در این سفر استقبال کردند و آن را سفری مهم دانستند.

صاحب‌خبر -

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، موضوعات مختلف و مهمی در دستورکار سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران وجود داشت که موضوعات آب و انرژی از جمله مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود. ناظران هدف از این سفر را تکمیل نتایج کنفرانس اخبر بغداد و بازگرداندن آرامش به منطقه می‌دانند. برخی از نمایندگان نیز اعلام کردند عراق در حال بازگشت برای احیای جایگاه راهبردی خود در منطقه و بین کشور‌های همسایه است.

احمد عرام گزارشگر العراقیه با اشاره به مسائل حل نشده زیادی که بین ایران و عراق وجود دارد افزود: حل مشکل آب و انرژی بین دو کشور از جمله مهمترین موضوعات مد نظر مصطفی الکاظمی در دومین سفر خود به تهران و دیدار با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به شمار می‌رود. تقویت همکاری‌های مشترک و بررسی تحولات روابط ایران و عربستان سعودی که عراق به امید برقراری ثبات امنیتی و اقتصادی در منطقه، نقش مهمی در میانجیگری بین آن‌ها برداشته است از جمله دیگر موضوعات مهم این سفر به شمار می‌رود.

<div id="video-display-embed-code_6977112"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3219629/6977112?width=350&height=250"></script></div>

هالد عبدالاله رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه المستنصریه گفت: مسئله امنیت از جمله موضوعات مهم است، اما مسئله اقتصاد، آب، میدان‌های نفتی مشترک بین ایران و عراق و دیگر موضوعات نیز اهمیت زیادی دارند. روابط ایران و کشور‌های حوزه خلیج فارس و میانجیگری‌های عراق را نیز نباید از نظر دور داشت.

گزارشگر ادامه داد: نخست وزیر عراق امیدوار است مسائل منطقه‌ای و بین المللی قبل از انتخابات آینده عراق ساماندهی شود تا مسائل خارجی بر این انتخابات تاثیر نگذارد و این در حالیست که ایران حملات خود را علیه احزاب کردی ایرانی در شمال عراق افزایش داده است که ممکن است بر کردستان عراق و ثبات این منطقه تاثیرگذار باشد.

حسن شاکر نماینده پارلمان عراق گفت: اکنون عراق موقعیتی راهبردی دارد و در واقع این موقعیت واقعی عراق در منطقه و بین کشور‌های همسایه است. این سفر را موفقیت آمیز می‌دانیم، زیرا طولانی‌ترین مرز‌ها را با ایران داریم و روابط تاریخی خوبی بین ما وجود دارد.

گزارشگر افزود: سفر مصطفی الکاظمی و هیئت همراه وی به ایران با دیدار‌های دوجانبه بین وزرای دو کشور در حوزه‌های انرژی، منابع آب و مسائل دفاعی برای از میان برداشتن موانع پیش روی همکاری دو کشور در این مسائل همراه بود. روابط عراق و ایران به نشست‌ها و سفر‌های بیشتری نیاز دارد. مسائل زیادی بین دو کشور وجود دارد، به این امید که این سفر زمینه را برای سطوح دیگری از روابط دیپلماتیک بین دو کشور هموار کند.

نظر شما