شناسهٔ خبر: 49523697 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شبکه تلویزیونی العراقیه،

استقبال محافل عراقی از سفر الکاظمی به ایران

خبرگزاری صداوسیما

کارشناسان عراقی از سفر نخست وزیر این کشور به ایران و موضوعات مطرح شده در این سفر استقبال کردند و آن را سفری مهم دانستند.

صاحب‌خبر -

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی العراقیه، موضوعات مختلف و مهمی در دستورکار سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ایران وجود داشت که موضوعات آب و انرژی از جمله مهمترین آن‌ها به شمار می‌رود. ناظران هدف از این سفر را تکمیل نتایج کنفرانس اخبر بغداد و بازگرداندن آرامش به منطقه می‌دانند. برخی از نمایندگان نیز اعلام کردند عراق در حال بازگشت برای احیای جایگاه راهبردی خود در منطقه و بین کشور‌های همسایه است.

احمد عرام گزارشگر العراقیه با اشاره به مسائل حل نشده زیادی که بین ایران و عراق وجود دارد افزود: حل مشکل آب و انرژی بین دو کشور از جمله مهمترین موضوعات مد نظر مصطفی الکاظمی در دومین سفر خود به تهران و دیدار با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به شمار می‌رود. تقویت همکاری‌های مشترک و بررسی تحولات روابط ایران و عربستان سعودی که عراق به امید برقراری ثبات امنیتی و اقتصادی در منطقه، نقش مهمی در میانجیگری بین آن‌ها برداشته است از جمله دیگر موضوعات مهم این سفر به شمار می‌رود.

<div id="video-display-embed-code_6977112"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3219629/6977112?width=350&height=250"></script></div>

هالد عبدالاله رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه المستنصریه گفت: مسئله امنیت از جمله موضوعات مهم است، اما مسئله اقتصاد، آب، میدان‌های نفتی مشترک بین ایران و عراق و دیگر موضوعات نیز اهمیت زیادی دارند. روابط ایران و کشور‌های حوزه خلیج فارس و میانجیگری‌های عراق را نیز نباید از نظر دور داشت.

گزارشگر ادامه داد: نخست وزیر عراق امیدوار است مسائل منطقه‌ای و بین المللی قبل از انتخابات آینده عراق ساماندهی شود تا مسائل خارجی بر این انتخابات تاثیر نگذارد و این در حالیست که ایران حملات خود را علیه احزاب کردی ایرانی در شمال عراق افزایش داده است که ممکن است بر کردستان عراق و ثبات این منطقه تاثیرگذار باشد.

حسن شاکر نماینده پارلمان عراق گفت: اکنون عراق موقعیتی راهبردی دارد و در واقع این موقعیت واقعی عراق در منطقه و بین کشور‌های همسایه است. این سفر را موفقیت آمیز می‌دانیم، زیرا طولانی‌ترین مرز‌ها را با ایران داریم و روابط تاریخی خوبی بین ما وجود دارد.

گزارشگر افزود: سفر مصطفی الکاظمی و هیئت همراه وی به ایران با دیدار‌های دوجانبه بین وزرای دو کشور در حوزه‌های انرژی، منابع آب و مسائل دفاعی برای از میان برداشتن موانع پیش روی همکاری دو کشور در این مسائل همراه بود. روابط عراق و ایران به نشست‌ها و سفر‌های بیشتری نیاز دارد. مسائل زیادی بین دو کشور وجود دارد، به این امید که این سفر زمینه را برای سطوح دیگری از روابط دیپلماتیک بین دو کشور هموار کند.