شناسهٔ خبر: 49491025 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مجوز مجلس به سازمان اسناد برای صدور سند حدنگار کشاورزی

منیرسادات سیدرضا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مجوز دادند که برای کلیه قطعات اراضی کشاورزی با هر مساحتی سند مفروض حدنگار با قید کاربری کشاورزی صادر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) و در ادامه بررسی طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی ، ماده ۱۲ این طرح را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجازه داده می شود در اجرای قانون جامع حدنگار برای کلیه قطعات اراضی کشاورزی که تا زمان تصویب این قانون دارای تصرفات مفروض بوده و منشاء آن تصرفات قانونی باشد با هر مساحتی سند مفروض حدنگار با قید کاربری کشاورزی صادر کند. 

پس از صدور سند مالکیت حدنگاری موضوع این ماده هرگونه افراض، تقسیم و تفکیک اراضی مذکور مشمول قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و ایجاد قطعات مناسب فنی- اقتصادی مصوب ۲۵ فروردین ۸۳ خواهد شد.

تبصره ۱- سازمان امور اراضی مکلف است ظرف یکسال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون کلیه سوابق لازم اعم از نقشه ها و مستندات مربوط به این ماده را در اختیار سازمان ثبت و اسناد و املاک قرار دهد.

تبصره ۲- چنانچه متصرفین قانونی اراضی کشاورزی ظرف دو سال از اجرای این قانون اقدام به مستندسازی و تشکیل پرونده از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک جهت صدور حدنگاری کنند از ۵۰ درصد حق الثبت معاف خواهند بود و بعد از انقضای مدت مذکور به ازای هر سال یک برابر تا حداکثر ۳ برابر حق الثبت اضافه دریافت خواهند شد.

تبصره ۳-  پس از گذشت زمان مقرر در تبصره ۲ این ماده ارائه هرگونه خدمات توسط وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های ذیربط منوط به سند حدنگاری کشاورزی توسط متقاضی است.

تبصره ۵- دستورالعمل این ماده و تبصره های ذیل آن و چگونگی دریافت هزینه های مربوط حداکثر ۳ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان ثبت اسناد و املاک با همکاری وزارتخانه های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی پس از تائید رئیس قوه قضائیه توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۴ این ماده نیز جهت بررسی بیشتر به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد.

انتهای پیام

نظر شما