شناسهٔ خبر: 49423020 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در میز اقتصادی مطرح شد؛

مجازات متخلفان شبکه توزیع کالا، باید درصدی از خسارت اجتماعی باشد

کارشناس اقتصادی گفت: به طور کلی مجازات نباید به صورت مقطوع باشد و باید به صورت درصدی از خسارت اجتماعی که به وجود آمده، باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شفیعی کارشناس اقتصاد در پاسخ به این پرسش که، چرا با وجود نهادهای مختلف نظارتی تخلفات در  شبکه توزیع وجود دارد؟، اظهار کرد: در حال حاضر قانون نظام سفید در حال ورود است و هیچ زمینه‌ای برای خود انتظامی دیده نشده است. هزینه جرم به لحاظ نقدی غیر قابل مقایسه با جرمی است که رخ داده و هزینه‌های غیر مستقیمی نیز مثل، ابطال پروانه دارد و از نظر من نباید مجازات‌ها به صورت مقطوع باشد، بلکه باید به صورت درصدی از خسارت اجتماعی که به وجود آمده، باشد. در این صورت تعداد دفعات جرم در مقابل خسارت به وجود آمده با اهمیت‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید

او بیان کرد: در سایر کشورها ابزارهایی برای مقابله با تخلف افراد به کار گرفته می شود، از جمله، تعیین نوع مالیات که قیمت فروش و هزینه‌های شرکت را در ابتدا و انتهای دوره مقایسه می‌کنند و در صورت تخلف با شرکت برخورد می شود.

کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که، صندوق‌های مکانیزه فروش تا چه حد می‌توانند مانع از تخلفات در شبکه عرضه شوند؟، گفت: صندوق های مکانیزه فروش ابزاری برای ارتباط بخشی به زیر حلقه ها و شاهرگ نظام توزیع هستند، ولی سامانه های اطلاع رسانی قیمتی و سامانه های رصد گردش کالا راه گشا هستند. پر کردن این سامانه ها نیاز به صندوق های مکانیزه فروش دارد.

او افزود: در کنار این ها سامانه های نظرسنجی راهکار دیگری هستند که ما به سمت خود انتظامی برویم و شرایط بازرسی فیزیکی که ممکن است با انواع خطا مواجه شود، کنار رود و هزینه های آن نیز به اقتصاد تحمیل نشود.

در حال تکمیل...

نظر شما