شناسهٔ خبر: 67442167 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

علی‌آبادی در مراسم روز صنعت و معدن عنوان کرد

۲۰ گزاره موثر در تعیین سرنوشت حوزه صنعت و معدن/ امتیازات خاص و غیرضروری باید حذف شود

فاطمه صنوبری

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن، ضمن اشاره به اولویت‌های روز صنعت و معدن کشور و تاکید بر صادرات به تشریح ٢٠ گزاره مهم و موثر که می‌تواند در سرنوشت ما تاثیرگذار باشد و تاکنون رویکرد وزارت صمت نیز بوده، پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بیست و هشتمین سالروز ملی صنعت و معدن، با حضور فعالان صنعتی و معدنی و همچنین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، رئیس هیأت عامل سازمان توسعه‌ و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، سازمان گسترش صنایع ایران (ایدرو)، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد و دیگر  نهادهای صنعتی و معدنی نظیر خانه صنعت و معدن  ایران و دیگر سازمان‌های صنعتی و معدنی و همچنین روسای اتاق بازرگانی ایران و تهران برگزار شد. 

پس از اظهارنظر چند فعال صنعتی و معدنی کشور، همانطور که وعده داده شده بود، بسته حمایتی خادم‌الرضا رونمایی شد.  

در ادامه‌ این مراسم، پس از آنکه «بسته خادم‌الرضا» رونمایی و  در اختیار نهادها و تشکل‌های صنعتی و معدنی قرار گرفت، عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- به‌ جای بیان عملکرد وزارت صمت طی مدت اخیر (طبق روال همیشگی مراسم‌های روز ملی صنعت و معدن) به تشریح ٢٠ گزاره مهم که رویکرد وزارت صمت قرار گرفته و در سرنوشت صنعت کشور تاثیری شگرف خواهد داشت، پرداخت.

وی در تشریح این ۲۰ گزاره مهم، اظهار کرد: نکته اول اشاره به رشد همزمان کیفیت و کمیت دارد؛ برای آنکه به این هدف دست پیدا کنیم، چاره این است که تولید را جذاب کنیم. راه‌های افزایش جذابیت تولید نیز بسیار است که مورد بررسی قرار گرفته و می‌توان در جلسه‌ای مفصل بدان پرداخت. مورد دوم است که بایستی با ارتقاء سطح فناوری صنایع کشور و دستیابی به فناورهای پیشرفته و راهبردی، با گسترش تحقیق و توسعه، ایجاد قدرت طراحی، تق. سیت همکاری مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی، صنعت کشور را به سمت صنعت دانش بنیان حرکت کنیم.  

علی‌آبادی ادامه داد: این مهم در قالب تعامل سازنده با مراکز پیشرفته علمی و صنعتی جهان، بهره گیری از مزیت‌های نسبی موجود و کشف و آفرینش مزیت‌های جدید نسبی و رقابتی، قابل حصول بوده و گزاره سوم به حساب می‌آید. در گام چهار، بایستی ضوابط بگونه‌ای باشد که مشوق‌ راه‌اندازی کنسرسیوم‌های صنعتی برای رسیدن به اقتصادی مطلوب و بنگاه‌های کارآمد، صورت گیرد. بدون تردید تا زمانیکه صنایع ما تعامل سازنده با مراکز علمی پیشرفته دنیا نداشته باشند، نمی‌توانند خود را روزآمد بدانند؛ بنابراین باید صنایع ایرانی را با دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی دنیا مرتبط کنیم که نیازمند تعامل گسترده با دنیا است.

وزیر صمت با بیان اینکه،   وقتی به صنایع مختلف مراجعه می‌کنیم، می‌گویند تولید ما ۱۰۰ درصد بومی شده است، به نظر شما این اتفاق درستی است؟ به اعتقاد بنده اگر  ۸۰ درصد خودرو را بسازیم اما موتور را نسازیم، حتی اگر موتور را بسازیم اما طراحی نکرده باشیم؛ تلاش ما کامل نیست. در این دوره سعی کردیم تا ریل‌گذاری را به گونه‌ای انجام دهیم تا با ارتقای سطح فناوری کشور به سطوح عالی هم‌تراز دنیا برسیم و با تحقیق و توسعه و اتکا به ظرفیت‌های علمی کشور به سمت یک صنعت دانش بنیان حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: در صورت تحقق این هدف، تردید نکنید که کیفیت هم تضمین خواهد شد و ارزش افزوده بالا خلق می‌شود، در این شرایط دیگر گلوگاه‌های آزاردهنده در تولید نخواهیم داشت و بازارهای جهانی به روی ما باز می‌شوند و نخبگان به‌ جای مهاجرت، در صنایع حضور پیدا می‌کنند. آن روز مرجع جهانی خواهیم بود و با نام تجاری خود، کالا را تولید و صادر می‌کنیم.

علی آبادی تصریح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر در صنعت خودرو ۳۷ شرکت خودروسازی داریم که خودروی اقتصادی تولید نمی‌کنند؛ برای تولید محصول اقتصادی باید کنسرسیوم صنعتی تشکیل داد تا به اندازه مطلوب اقتصادی برسیم و اگر دامنه، محدوده و مقیاس اقتصادی نباشد کالای ما رقابتی نخواهد بود. از سوی دیگر  تمامی عواملی که قیمت‌گذاری دستوری را رقم می‌زند، ناشی از رانت است؛ هیچیک از شرکت‌ها تاکنون از من وام ارزی نخواسته‌اند بلکه مطالبه وام ریالی دارند؛ چراکه در قبال وام ارزی باید ارز پس دهند اما به دلیل تورم بالا، وام ریالی برای شرکت‌ها جذاب‌تر است. بنابراین صنعت ما مولد و اقتصادی نیست.

امتیازات خاص و غیرضروری در صنعت باید حذف شود

وزیر صمت در بخش دیگری از ارائه این ۲۰ گزاره، به موضوع صادرات اشاره کرده و گفت: صادرات فتح الفتوح است؛ تا زمانی‌که شرکت‌ها صادرات نداشته باشند، با مقصد فاصله بسیاری دارند؛ بایستی با ابزارهای مختلف اعم از دیپلماسی، تشویقی و حتی تنبیهی شرکت‌ها را وادار به صادرات کنیم؛ اگر شرکتی نتواند کالا صادر کند، حتی می‌تواند مورد تنبیه قرارگیرد؛ به طور مثال تخصیص ارز آن قطع شود؛ ارز باید به کسی پرداخت شود که بتواند صادرات انجام دهد. محور همه امور بایستی صادرات باشد. همیشه تاکید کرده‌ایم که باید صنعت دانش‌بنیان صادرات‌محور باشیم.

مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیگر صحبت‌های خود بر توسعه معدن‌کاری، تاکید و اظهار کرد: سهم معدن در کشورمان مهم است و بایستی از تجهیزات و فناوری‌ها به‌روز استفاده شود. امروز فناوری‌ها به قدری پیشرفت کرده‌اند که بدون ضربه زدن به محیط زیست فعالیت می‌کنند، اما ما محیط زیست را نابود کرده‌ایم. اگر می‌خواهیم به طبیعت خود احترام بگذاریم باید فناوری‌ها را ارتقا داده و از تجهیزات به‌روز استفاده کنیم.

وی افزود: افزایش سهم صنعت و معدن در صادرات غیرنفتی برای ایجاد اشتغال و سهم حداکثری در تولید ناخالص اقدام راهبردی در بخش صنعت است؛ روزی که بتوانیم خدمات فنی و مهندسی خود را صادر کنیم، در قله خواهیم بودید؛ البته در برخی زمینه‌ها به این دستاورد رسیده‌ایم.

علی‌آبادی در تشریح دیگر گزاره‌ها، خاطرنشان کرد: بایستی امتیازات خاص و غیرضروری در صنعت حذف شود تا زمینه رشد جامع و همگانی فراهم شود. همچنین بایستی افزایش بهره‌وری عوامل تولید، به‌ویژه نیروی کار و سرمایه صورت پذیرد. همین نیروی انسانی می‌تواند به مثابه یکی از مهمترین نقاط ضعف صنعت باشد. استفاده از سرمایه و نیروی انسانی، درست نیست و این باعث شده که نیروی انسانی بهره‌وری نداشته باشد.

وزیر صمت ضمن تاکید بر اینکه این‌ها ریشه‌های اصلی مشکلات کشور هستند، بر نقش تشکل‌های تخصصی تاکید کرده و ادامه داد: توسعه تشکل‌های تخصصی و افزایش نقش آنها در تصمیم‌سازی با نهادینه‌سازی داوری‌های تخصصی و حرفه‌ای، لازمه‌ توسعه همه‌جانبه صنعتی است. انسجام و تعادل منطقه‌ای در کشور، از طریق حمایت و ایجاد زیرساخت‌ها و زیربناها و برقراری مشوق‌های مناسب با رغایت اصول آمایش سرزمینی، از اصول توسعه پایدار است.

وی بر ایجاد خوشه‌های صنعتی از طریق تقویت صنایع کوچک و متوسط و برقراری پیوند آن‌ها با صنایع بزرگ به منظور هم‌افزایی صنعت، اشاره و تصریح کرد: ارتقا توان رقابتی، لازمه‌ بکارگیری تمام توان کشور است.

انتهای پیام

نظر شما