شناسهٔ خبر: 49420563 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خبرهای کوتاه از میراث فرهنگی کردستان

سنندج - ایرنا - اعطای تسهیلات به طرح‌های گردشگری و صنایع‌ دستی روستایی، استفاده از ظرفیت‌های بسیج در زمینه حفاظت از آثار تاریخی و شرکت میراث فرهنگی استان در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی، خبرهای کوتاه از میراث فرهنگی کردستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان در جلسه‌ با مدیرعامل بنیاد علوی استان، از پرداخت تسهیلات کم‌بهره از محل اعتبارات بنیاد برکت به طرح‌های واجد شرایط گردشگری و صنایع دستی در سطح روستاهای استان کردستان خبر داد.

یعقوب گویلیان با اشاره به اینکه بنیاد علوی همواره در راستای رفع بخشی از محرومیت‌ها در کردستان پیشقدم بوده و ورود این بنیاد به حوزه گردشگری و صنایع‌ دستی روستایی جای تقدیر دارد، افزود: طرح‌های بخش گردشگری و صنایع‌دستی در روستاها جزء طرح‌های موفق در استان است و با حمایت بنیاد علوی رشد و توسعه بیشتری را در این حوزه‌ها شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: صنایع‌ دستی روستایی استان دارای پتانسیل‌های زیادی است و بانوان شاغل در این بخش از جمله توانمندترین و خلاق‌ترین افراد شاغل در این بخش هستند که نقش بسیار موثری در کارآفرینی و ایجاد اشتغال دارند.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان پرداخت تسهیلات کم‌بهره و با اقساط بلندمدت به طرح‌های گردشگری روستایی را مهم ارزیابی کرد و گفت: حمایت از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سایر طرح‌های گردشگری‌روستایی در راستای جذب گردشگران بیشتر به روستاهای استان بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به خسارت‌های مالی ناشی از ویروس کرونا به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده مابین وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بنیاد علوی مراحل پرداخت تسهیلات به طرح‌های واجد شرایط در استان باید سریعتر مهیا شود و امید است با پرداخت تسهیلات کم‌بهره توسط بنیاد علوی شاهد رونق بیشتر و دوباره طرح‌های روستایی در استان باشیم.

ظرفیت‌های بسیج در زمینه حفاظت از آثار تاریخی استفاده می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سنندج در جلسه‌ با معاون امور فرهنگی سپاه سنندج گفت: هماهنگی و برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های ناحیه مقاومت بسیج سپاه سنندج در راستای حفاظت از آثار و ابنیه‌های تاریخی صورت می‌گیرد.

خداداد مولودی افزود: توسعه همکاری‌ها مابین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ناحیه مقاومت بسیج سپاه سنندج برای حفاظت از آثار و ابنیه‌های تاریخی شهرستان ضروری است.

وی ادامه داد: توجه به اینکه گروه‌ها و اردوهای زیادی از اعضای بسیج برای بازدید از جاذبه‌ها به این شهرستان سفر می کنند لازم است بازدید آنها از آثار تاریخی تسهیل شود و در پسا کرونا نیز این موضوع بصورت کامل تر بررسی شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سنندج با اشاره به توان بالای ناحیه مقاومت بسیج سنندج در زمینه‌های مختلف عنوان کرد: این اداره برای همکاری در تمامی زمینه ها آماده همکاری با ناحیه مقاومت بسیج بوده و در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه تلاش خواهد کرد.

اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی کردستان در نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی شرکت می‌کند

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی کردستان در جلسه کمیسیون امنیت گردشگران خارجی که با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط برگزار شد، اظهار داشت: به منظور معرفی، تبلیغات و بازاریابی، جذب گردشگران خارجی و نمایش توانمندی‌های استان در تمامی حوزه‌های مربوطه این اداره کل با همکاری بخش خصوصی در نمایشگاه بین المللی اکسپو دبی حضور قوی و موثر خواهد داشت.

آرمان وطن‌دوست افزود: تعامل سازنده اداره‌ها و نهادهای عضو کمیسیون امنیت گردشگران و اداره کل‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲ استان کردستان و کرمانشاه در خصوص ایجاد امنیت پایدار برای حضور گردشگران خارجی در استان و منطقه جهانی هورامان امری ضروری است.

وی ادامه داد: غرب کشور به واسطه وجود جاذبه‌ها و آثاری که ثبت ‌جهانی شده از جمله بیستون، تخت‌ سلیمان و منطقه‌ هورامان در آینده و در پساکرونا مقصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد بر همین اساس لازم است برنامه‌ریزی لازم برای این منظور در سطح استان کردستان انجام شود.

وی نمایشگاه بین‌المللی اکسپو دبی را فرصتی مناسب برای معرفی و حضور همه جانبه استان برشمرد و گفت: سعی خواهد شد از تمامی توانمندی‌های استان به ویژه صنایع‌ دستی، جاذبه‌های مختلف، فرهنگ و تاریخ، حوزه کشاورزی و هتلداری برای معرفی در این نمایشگاه با همکاری بخش خصوصی و ادارات سطح استان استفاده شود.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

نظر شما