شناسهٔ خبر: 49417435 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحولات بحرین

برگزاری تظاهرات ضد آل خلیفه در بحرین

تظاهرات اعتراض آمیزی دیشب در بحرین در پی شهادت جوان انقلابی

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از منامه ؛ تظاهرات اعتراض آمیزی دیشب در بحرین در پی شهادت جوان انقلابی"محمد علی ناس" برگزار شد.
نام رژیم آل خلیفه که از سال ۱۹۷۵ بر بحرین حکومت می‌کند همواره به عنوان یکی از ناقضان فاحش حقوق بشر در کنار عربستان سعودی ذکر می‌شود و نقطه مشترک این دو رژیم سرکوب شدید شیعیان در کشور‌های آنهاست.
<div id="video-display-embed-code_6954822"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3214984/6954822?width=350&height=250"></script></div>

طبق منطق قبیله‌ای نظام سیاسی در بحرین و نیز بر اساس واقعیت‌ها و آمار وارقام، شهروندان شیعه که یکی از مؤلفه‌های اصلی جامعه بحرین هستند، در معرض تبعیض سیستماتیک و محرومیت از جانب رژیم آل خلیفه قرار گرفته‌اند.
در حقیقت وضعیت تبعیض در بحرین برعکس سایر کشور‌ها است. سیاست‌ها و اقدامات مربوط به تبعیض و محرومیت در همه کشور‌ها معمولا در رابطه با اقلیت‌ها انجام می‌گیرد. اما تبعیض علیه شیعیان در بحرین درحالی صورت می‌گیرد که بیش از ۷۵ درصد جمعیت این کشور را گروه شیعی تشکیل می‌دهد.
از ۵۷۲ منصب عمومی و عالی، تنها ۱۰۱ منصب یعنی ۱۸% و از ۴۷ منصب عالی در حد وزیر و مدیر کل فقط ۱۰ منصب یعنی ۲۱% به شیعیان تعلق دارد. شیعیان در این نظام به هیچ وجه نمی‌توانند عهده دار مناصب عالی حکومتی مثل وزارت دفاع، خارجه، دادگستری و کشور شوند.
با وجود اینکه شیعیان اکثریت جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند، حضور کمرنگی در کابینه داشته و تحت حاکمیت اقلیت سنی قرار دارند. آن‌ها به شکل فزاینده‌ای خود را به لحاظ سیاسی در حاشیه و به لحاظ اجتماعی محروم احساس می‌کنند. حکومت آل خلیفه از هرگونه تحرک سیاسی، مشارکت و ایفای نقش آنان جلوگیری می‌کند. طی سال‌های گذشته هرگاه شیعیان تلاش کرده‌اند، از راه‌های مشروع، مسالمت‌آمیز و دموکراتیک، پوسته حکومتی تبعیض‌آمیز را بشکنند مورد سرکوب قرار گرفته‌اند.
دولت بحرین پس از وقایع فوریه ۲۰۱۱، چهره پزشکان و پرسنل پزشکی شیعه را در یک کمپین منظم در رسانه‌ها تحریف کرد. همچنین بسیاری از آن‌ها دستگیر و شکنجه و از کار خود اخراج شدند.

نظر شما