شناسهٔ خبر: 49407877 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصررسانه | لینک خبر

اخبار ستون

صاحب‌خبر - مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه: دولت از سال ۸۹ هیچ اتوبوسی به شهرداری تهران نداده است مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت: اتوبوسرانی تهران تا سال ۸۹ از دولت سهمیه اتوبوس دریافت کرده است. این سهمیه به تمام شهرداری های کشور پرداخت شده است. اما از سال ۸۹ به بعد اتوبوسی از طرف دولت به اتوبوسرانی های سراسر کشور ارائه نشده است. محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با شهروندانی که با ۱۸۸۸ تماس گرفته بودند، گفتگو کرد. او پس از این گفتگو در پاسخ به این سوال که چرا تعداد اتوبوس ها کم تعداد مسافران اتوبوسرانی زیاد است؟ تاکید کرد: چند اتفاق بد همزمان رخ داد. اتفاق اول پاندومی کرونا رخ داد و در اتوبوسرانی چیزی حدود ۶۷درصد کاهش مسافر روبرو شدیم. به تبع آن، اتوبوسرانی نیز ۶۷ درصد کاهش درآمد داشت. ترفع گفت: این کاهش درآمد در بخش اتوبوس های ملکی شهرداری تهران قابل تحمل است چون حقوق پرسنل را پرداخت می کند و در خطوط تندرو خدمات به صورت منظم ارائه می شود. اما همزمانی کاهش درآمد اتوبوسرانی که همزمان شده با تورم بالا، افزایش قیمت ارز و هزینه تعمیر و نگهداری بخش خصوصی را به شدت تحت فشار قرار داده است. او افزود: بسیاری از خطوط اتوبوسرانی که در اختیار بخش خصوصی است با توجه به اپیدمی کرونا مسافر کمی دارد و برای آنها صرفه اقتصادی ندارد. البته برنامه های حمایتی از بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده ایم. محمود ترفع با اشاره به دلیل تراکم مسافر در اتوبوس های بخش خصوصی، تاکید کرد: منقضی شدن تاریخ اعتبار مخازن گاز اتوبوس یکی از دلایل مهم تراکم مسافر است. حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس های گازسوز به دلیل انقضای مخازن گازسوز متوقف شده اند. خوشبختانه پیگیری های شهردار از موسسه ملی استاندارد، وزارت صمت، کارخانه های تولید کننده مخزن گاز و کارخانه های خودروساز ظرف ۱۵ روز گذشته به نتیجه رسید و امروز یک اتوبوس به کارخانه ایران خودرو دیزل و یک دستگاه اتوبوس به کارخانه شهاب خودرو تحویل داده می شود تا به صورت پایلوت، مخازن گاز نصب شده و استاندارد آن اخذ شود. خوشبختانه منابع مالی جهت تعویض مخازن گاز اتوبوس ها تخصیص یافته است و تا یکی دو ماه آینده مخازن گاز حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نصب خواهد شده و به چرخه خدمت وارد خواهد شد. براساس گواهی انجام ۲۰۰ دستگاه اتوبوس اول به همین ترتیب تا آخر سال مخازن گاز اتوبوس هایی که تاریخ آنها انقضا شده را ۲۰۰ دستگاه به ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ها را به چرخه خدمت برمی گردانیم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تاکید کرد: اتوبوسرانی تهران تا سال ۸۹ از دولت سهمیه اتوبوس دریافت کرده است. این سهمیه به تمام شهرداری های کشور پرداخت شده است. اما از سال ۸۹ به بعد اتوبوسی از طرف دولت به اتوبوسرانی های سراسر کشور ارائه نشده است. شهرداری ها با توجه به منابع مالی محدود، اتوبوس خریداری کرده اند. در تهران در طی این سالها (از سال ۸۹ به بعد) خطوط BRT راه اندازی شد. در مدت ۴ سال صورت گرفت صدور بیشترین تعداد پروانه ساخت و کمترین انحراف از ضوابط در منطقه ۱۵ شهردار منطقه ۱۵ گفت: حوزه شهرسازی منطقه ۱۵ طی چهار سال گذشته در تعداد صدور پروانه ساختمانی، درصد پلاک های تجمعی در ستاد بازآفرینی و نیز در میزان انحراف از ضوابط و مقررات ساخت، منطقه برتر تهران بوده است. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۵، وحیدرضا محمدی با اشاره به اینکه صدور پروانه ساخت و ساز مهم ترین نقش را در ارتقای کیفیت سکونت در مناطقی جنوبی شهر و دارای بافت فرسوده و ناکارآمد ایفا می کند، گفت: منطقه ۱۵ علی رغم کاهش میزان صدور پروانه در شهر تهران به دلیل رکود اقتصادی و کرونا موفق به کسب رتبه نخست در صدور تعداد پروانه ساختمانی شده است. او در ادامه به افزایش خدمات و تسهیلات برای تسریع نوسازی بافت های فرسوده در این مدت اشاره کرد وگفت: اقداماتی نظیر رسیدگی ویژه و خارج از نوبت به پرونده ها، وجود نمایندگان سازمان نوسازی شهر تهران در دفاتر توسعه محلی به منظور تسریع در روند امور و نیز بازدید های میدانی و خارج از نوبت شورای معماری برای تسریع پرونده ها انجام شد که از نتایج آن کسب رتبه نخست در نوسازی بافت فرسوده و ستاد باز آفرینی شهر طی سه سال اخیر بوده است. شهردار منطقه به بهسازی بافت های فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با تامین زیرساختهای فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این مدت به همت سازمان نوسازی شهر تهران ۴ پاتوق محله در بافت فرسوده احداث و تحویل شهروندان شده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران خبر داد : افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت قطعات یدکی تاکسی ها مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: از سال ۹۸ تاکنون قیمت تاکسی صد در صد افزایش یافته است. قیمت ملزومات یدکی خودرو نیز تا ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. شهروندان تهرانی مشکلات خود را در حوزه تاکسیرانی از طریق سامانه ۱۸۸۸ با محمد روشنی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در میان گذاشتند. محمد روشنی درباره موضوعاتی که مطرح شده، تاکید کرد: مهم ترین مشکلی که تاکسیرانان با آن روبرو هستند، افزایش قیمت خودرو است. در حال حاضر در نوسازی تاکسیرانی ۹۰میلیون با سود ۴ درصد اعطا می شود. اما متاسفانه قیمت تاکسی روز به روز افزایش می یابد. او افزود: از سال ۹۸ تاکنون قیمت تاکسی صد در صد افزایش یافته است. راننده تاکسی با وجود اپیدمی کرونا و مشکلات اقتصادی نمی توانند اقساط خودروها را پرداخت کنند. بارها خواهش کردیم که قیمت تاکسی ها را افزایش ندهند چرا که تاثیر بسزایی در سبد خانوار تاکسیرانان دارد. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: قیمت ملزومات یدکی خودرو نیز تا ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سازمان تاکسیرانی تهران نیز نمی تواند جهت پرداخت سوبسید یا یارانه جهت ملزومات اقدامی انجام دهد. محمد روشنی با اشاره به حمایت دولت از تاکسیرانان اظهار کرد: دولت می تواند با عدم افزایش قیمت خودرو و ایجاد مراکزی جهت فروش قطعات و لوازم یدکی خودرو به قیمت کمتر از تاکسیرانان حمایت کند. وزارت نفت نیز در خصوص اجرای ماده ۱۲ و تحویل خودروهای هیبریدی و ماشین های برقی می توانند حامی تاکسیرانان باشد.

نظر شما