شناسهٔ خبر: 49400115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سوریه هرگونه ارتباط و مذاکره با ترکیه را رد کرد

سوریه قاطعانه وجود هرگونه ارتباط و گفتگو با ترکیه به ویژه در زمینه «مبارزه با تروریسم» را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) امروز (سه شنبه) به نقل از یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه و مهاجران این کشور در این ارتباط گفت: در پی اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر وجود مذاکرات مستقیم با سوریه در مسائل امنیتی و مبارزه با تروریسم، جمهوری عربی سوریه وجود هر نوع ارتباط و گفتگو با نظام ترکیه به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم را با قاطعیت رد می‌کند.

این منبع سوری که به نام وی اشاره نشده، نظام ترکیه را به حمایت از تروریست متهم و اعلام کرد: در همه جا مشخص شده است که نظام حاکم در آنکارا، اصلی‌ترین حامی تروریسم است و ترکیه را مخزن افراط‌گرایی و تروریسم قرار داده است که تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان است و به طور آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم را نقض می‌کند.

پیشتر برخی از رسانه‌های عربی در اخباری تایید نشده توسط دمشق از مذاکره رئیس دستگاه اطلاعاتی سوریه با همتای ترکیه‌ای خود در حاشیه اجلاس همسایگان عراق با محوریت همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، خبر داده بودند.

در این پیوند، امروز (سه شنبه) نیز وزیر خارجه ترکیه در سخنانی گفت که هیچ مذاکرات سیاسی مستقیم بین آنکارا و دمشق وجود ندارد و مذاکرات کنونی بین دو طرف، مربوط به امنیت و مبارزه با تروریسم است.

به گزارش شبکه «المیادین»، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی «ان تی وی» تأکید کرد که مذاکرات با سوریه در سطح دستگاه‌های ویژه و اطلاعاتی در جریان است.

وی در توجیه حضور ترکیه در سوریه گفت: ما در سوریه هستیم، چون مرز‌های مشترک داریم و خطر تروریسم وجود دارد، بنابراین حق داریم که در سوریه حضور داشته باشیم.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد: ما از وحدت اراضی سوریه و ارائه کمک‌های بشردوستانه به این کشور حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه اظهار داشت که وجود آمریکا در سوریه به دلیل استفاده از میادین نفتی است و به همین دلیل ارتش ما در آنجا حضور خواهد داشت.

در حال حاضر بخش‌های عمده‌ای از سرزمین‌های استان‌های «الحسکه»، «دیرالزور» و «الرقه» (در شمال و شمال شرق سوریه) که دارای منابع نفت و انرژی می‌باشد، تحت اشغال «نیرو‌های دمکراتیک کردستان سوریه» است که مورد حمایت آمریکا قرار دارند.

همچنین آمریکایی‌ها در جنوب سوریه هم مرز با اردن و عراق سال‌ها است که یک پایگاه بزرگ به نام "التنف" ایجاد کرده‌اند که در آن تاکنون ده‌ها هزار تروریست آموزش دیده و پس از تجهیز، به مناطق مختلف سوریه برای اقدامات تروریستی اعزام شده‌اند و هم اکنون نیز آمریکایی‌ها پشتیبانی شمار زیادی از تروریست‌ها را از طریق همین پایگاه انجام می‌دهند.

دولت سوریه بار‌ها تأکید کرده است که این شبه‌نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و به حضور غیر قانونی آنان پایان خواهد داد.

برچسب‌ها:

نظر شما