شناسهٔ خبر: 49384768 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

جستاری درباره اقدامات اخیر بانک ایران زمین برای حراست از منابع طبیعی؛

فرهنگ سازی در محیط زیست ، بومی سازی حمایت از سرمایه های زمین

بشر متاسفانه بر خلاف دستیابی اش به پیشرفت های جدید در عرصه تکنولوژی و صنعت، در عرصه محیط زیست آن چنان پسرفت کرده که گویی چند سالی بیشتر نمی خواهد در روی زمین زیست کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین ؛ واقعیت آن است که زمین به عنوان تنها زیستگاه بشردر طول هزاران بلکه میلیون ها سال گذشته، آن چنان که در طول دو صده اخیر مورد بی مهری و هجمه بشر قرار گرفته، تخریب نشده و ارزش های بکر و بی نظیر خود را از دست نداده است.

بشر متاسفانه بر خلاف دستیابی اش به پیشرفت های جدید در عرصه تکنولوژی و صنعت، در عرصه محیط زیست آن چنان پسرفت کرده که گویی چند سالی بیشتر نمی خواهد در روی زمین زیست کند.

آلوده ساختن آب، قطع درختان، دست اندازی به جنگل ها و منابع طبیعی و آزرده ساختن حیوانات و تغییر زیست بوم آنان، استفاده بی رویه از ارزش های خدادادی ارزانی شده از سوی طبیعت به انسان، و دست و دل بازی در خرج کردن سرمایه اهدا شده به خلایق، چنان وضعیت رقت انگیزی برای محیط زیست در سراسر جهان پدید آورده که جبران آن نشدنی و غیر ممکن شده است.

از همین رو است که ضرورت حراست و حفاظت از محیط پیرامونی انسان در زمین، بر هر عقل سلیم و نفس سالمی عیان است.

این ضرورت نه تنها مختص دستگاه های متولی امر در کشورها که مسئولیت تمامی بشر در روی زمین است. وقتی تنها یک زمین داریم، مسئولیت ما برای جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر آن بیش از پیش خودنمایی می کند.

از همین رو است که یکی از عمده ترین ان جی او های فعال در کشورها از جمله کشور ما را گروه های خودجوش حامی محیط زیست تشکیل داده و البته اهتمام و دغدغه آنان، علاوه بر انجام برخی فعالیت های مقابله کننده با تهدیدات زیست محیطی، آگاهی بخشی عمومی نسبت به انجام وظیفه در خصوص حفظ و حراست از طبیعت و زمین بوده است.

در کشور ما هم یکی از عمده ترین نهادهایی که به صورت خود جوش و مسئولانه در این زمینه وارد شده و تلاش نموده تا با اختصاص منابع ، توجهات عموم مردم را به محیط پیرامونی و زیست آنان جلب نماید، بانک ایران زمین بوده است.

 این بانک در طول سالیان گذشته با راه اندازی کمپین های مختلف از جمله پویش های حمایت از محیط بانان، سربازان غیور طبیعت و نیز پویش حمایت از یوزپلنگ ایرانی سعی نموده تا سهم خود در عرصه اجتماعی و فرهنگی را در کنار فعالیت های اقتصادی خود ایفا نماید.

در همین راستا چندی قبل اعلام شدکه بانک ایران زمین به مناسبت روز ملی محیط‌بان و روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی اقدامات جدید و قابل ارائه ای انجام داده است.

از جمله این اقدامات ، تقدیر از خدمات و زحمات محیط بانان و نیز ارج نهادن به فعالیت های ایثارگرانه آنان در حفظ زمین و البته کمک به تلاش‌های مسؤولان پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بوده است. این در حالی است که به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی، ۹ شهریورماه هر سال به مناسبت نجات ماریتا، تنها توله بازمانده از واقعه دلخراش شهرستان بافق در سال 1373، به‌عنوان «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» نام‌گذاری شده است. در حقیقت روز ملی حفاظت از یوزپلنگ، نمادی برای حفظ و مراقبت بیشتر از این گوشت‌خوار در حال انقراض است. و بانک ایران زمین سعی کرده تا علاوه بر حمایت های رسمی و علنی از روند های مقابله کننده با انقراض این گونه اصیل جانوری،  با فرهنگ سازی در این خصوص در افکار عمومی ، لطمات انقراض حیات وحش و طبیعی به واسطه برخی اقدامات سود جویانه و منفعت طلبانه را منعکس نماید.

همچنین این بانک تلاش داشته تا با همکاری طیف گسترده‌ای از نهادهای شناخته‌شده بین‌المللی و داخلی مانند IUCN، سمن‌ها، علاقه‌مندان و متخصصان، جوامع محلی، ذی‌نفعان و مسؤولان اجرایی و قضایی؛ همچنین نمایندگان محترم مجلس هر چه بیشتر به بقای یوزهای کم تعداد کشور اهتمام نشان داده و ظرفیت رو به انقراض فعلی را به سامان برساند.

این تلاش ها البته در راستای بومی سازی فرهنگ محافظت از منابع ملی و کمک عمومی به مسئولان زیربط برای انجام اقدامات لازم در این زمینه صورت می گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما