شناسهٔ خبر: 49271704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

روایت خسارات زیان‌بار زنگنه به صنعت نفت در دولت‌های خاتمی و روحانی!

یک نقد من این بوده که وزیر وقت نفت در دنیای هفت خواهران زندگی می‌کند در صورتی که آن دنیا عوض شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، غلامحسین حسن‌تاش کارشناس صنعت نفت گفت‌وگویی با روزنامه شرق انجام داده است که خلاصه آن را در ادامه می‌خوانید.

- بنده نامه‌ای را به جناب آقای خاتمی نوشتم که ناظر بر کل عملکرد وزیر نفت ایشان (زنگنه) بود. اینک ۱۸ سال از تاریخ آن نامه می‌گذرد و اتفاقا می‌توان قضاوت کرد که پیش‌بینی من در آن نامه چقدر درست بوده است. 

- اگر روزی بخواهند ایرادی از دوره خاتمی پیدا کنند، ضعیف‌ترین حلقه عملکرد ایشان در وزارت نفت (زنگنه) است. پرونده‌های ارتشای شرکت‌های توتال و استات‌اویل، پرونده زیان‌بار قرارداد کرسنت، پرونده زیان‌بار قرارداد صادرات گاز به پاکستان، طرح‌های زیان‌بار مایع‌سازی گاز طبیعی که فقط هزینه به کشور تحمیل کرده است و بسیاری موارد دیگر که می‌توان روی آن دست گذاشت و اغلب هنوز گریبان‌گیر کشور هستند. 

- خیلی‌ها (شرکت‌های غربی) هم عملا ما را فریب داده‌اند و به ما برای بعضی از همکاری‌های اقتصادی نزدیک شده‌اند که بعد بروند و از آمریکایی‌ها امتیاز بگیرند.  

- این درست نیست که شما همه توانایی‌های داخلی را سرکوب و تخطئه کنید که توجیه کنید که راهی جز آمدن غول‌های خارجی نیست که متأسفانه این کار می‌شد؛ در‌صورتی‌که خیلی از میادین هم قابل واگذاری به شرکت‌های داخلی یا ترکیبی از شرکت‌های داخلی و خارجی بود. این عمده نقدهای من است.

- درمورد IPC هم بحث من تکرار همان مسئله بود که نمی‌توان یک نوع قرارداد را برای همه میادین استاندارد کرد و همان‌قدر که استاندارد‌کردن بیع متقابل غلط بود، استاندارد کردن IPC غلط است. 

- به نظر من برای آقایان به هر دلیل صرف قرارداد بستن هدف بود یا لااقل عملکردشان این را نشان می‌دهد؛ بنابراین نه برنامه و نه اولویت‌هایشان مشخص بود و کلا تنها دنبال این بودند که قراردادی را طراحی کنند که به قول خودشان برای شرکت‌های بزرگ نفتی جذاب باشد. 

- درمورد IPC، من با اینکه همه‌ کارها و توسعه میادین را متوقف کنیم که قرارداد جذاب برای غول‌ها طراحی شود مخالف بودم ولی عملا این اتفاق افتاد و فرصت‌هایی را از دست دادیم. همه فعالیت‌های توسعه میادین متوقف به این شد که IPC طراحی شود. 

- یک نقد من این بوده که وزیر وقت نفت (زنگنه) در دنیای هفت خواهران نفتی زندگی می‌کند در صورتی که آن دنیا عوض شده است.

منبع: سایت خبری تحلیلی مشرق

انتهای پیام/

نظر شما