شناسهٔ خبر: 49271217 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مذاکرات انگلیس با طالبان حول محور خروج امن باقیمانده‌ها در افغانستان

سپیده هاشمی

مقامات انگلیسی مذاکرات با طالبان را درباره خارج کردن شهروندان انگلیسی و متحدان از افغانستان آغاز کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، سایمون گاس، رئیس کمیته اطلاعات مشترک و نماینده ویژه انگلیس در این مذاکرات با نمایندگان ارشد طالبان در قطر دیدار کرد تا خروج امن افراد جا مانده در افغانستان به دنبال خروج نیروهای خارجی از افغانستان را تضمین کند.

افسران سرویس جاسوسی خارجی انگلیس موسوم به ام‌آی 6 نیز با نمایندگان طالبان دیدار کردند و ریچارد مور، رئیس این سازمان برای مذاکره با فرمانده ارتش پاکستان به اسلام‌آباد سفر کرد.

دفتر نخست وزیری انگلیس نیز انجام این مذاکرات گسترده با طالبان را تایید کرد.

یکی از منابع دولتی گفت: سایمون گاس، نماینده ویژه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در خروج از افغانستان به دوحه سفر کرده و با نمایندگان ارشد طالبان دیدار می‌کند تا بر اهمیت خروج امن اتباع انگلیسی و افغان‌هایی که طی 20 سال گذشته برای ما کار کرده‌اند، تاکید کند. 

منابع از ارائه جزئیات بیشتر در این باره امتناع کردند. اما وزرا صریحا تاکید کرده‌اند که پرداخت کمک‌های آتی و از مصادره درآمدن اموال و دارایی‌های افغانستان بستگی به تمایل طالبان برای تسهیل خروج امن و رعایت حقوق بشر دارد.

با این حال، با توجه به سوابق و تهدیدهای طالبان علیه مترجمان افغانی که با نیروهای اگلیسی کار می‌کردند، مذاکرات با طالبان احتمالا جنجالی خواهد بود.

این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرند که وزارت کشور انگلیس اعلام کرده که حدود 10 هزار آواره از افغانستان که جان خود را برای کمک به نیروهای انگلیسی به خطر انداخته‌اند برای مدت نامحدودی اجازه زندگی و کار در انگلیس را خواهند داشت. این مذاکرات که بیانگر لحظه‌ای مهم برای انگلیس است، پس از آن صورت گرفته است که دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که تعداد اتباع انگلیسی جا مانده در افغانستان چند صد نفر است. دولت لندن پیشنهاد داده است، اکنون که عملیات تخلیه نیروها و پرسنل از کابل پایان یافته، افراد واجد شرایط می‌توانند خود را به کشوری ثالث در همسایگی افغانستان برسانند و از آنجا به انگلیس سفر کنند.

دومینیک راب تاکید کرده که چنین سفرهایی می‌توانند یک چالش باشند.    

در همین حال، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ضمن دفاع از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مدعی است که این تخلیه یک "موفقیت فوق‌العاده" بوده است.

انتهای پیام

نظر شما