شناسهٔ خبر: 49214835 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

بانک مرکزی منتشر کرد

متوسط قیمت خانه در تهران ۳۱ میلیون تومان

صاحب‌خبر -

طبق اعلام بانک مرکزی، در مردادماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳‌.۱ و ۳۴ درصد افزایش‌یافته است.

افزایش معاملات مسکن
علاوه بر این، تعداد معاملات انجام‌شده در این ماه معادل ۵.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۸.۴ درصد افزایش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل ۳۹.۴ کاهش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۳.۲ درصد بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه در تهران
این در حالی است که در میان مناطق ۲۲ چانه شهر تهران بیش‌ترین قیمت هر متر خانه ۶۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۲۲.۲ درصدی در منطقه یک و ۴۷.۸ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند.
توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در مردادماه امسال نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۷.۲ درصد بیش‌ترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با ۱۵.۹ و ۱۲.۷ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد. از سوی دیگر در مرداد امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده بر اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی باارزش یک میلیاردتا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۸.۳ درصد بیش‌ترین سهم از معاملات انجام‌شده را داشته‌اند.

وضعیت اجاره خانه در تهران
همچنین، توزیع معاملات انجام‌شده مسکن بر اساس مناطق شهری در تهران حاکی از آن است که منطقه ۵ با ۱۶.۱ درصد از کل معاملات، بیش‌ترین سهم معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در مرداد امسال نشان‌دهنده رشدی معادل ۳۷.۸ و ۴۱.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

ارزان‌ترین خانه در تهران
اجاره یک خانه کوچک در محلات ارزان‌قیمت شهر تهران به‌طور میانگین نیازمند بیش از ۴۰ میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه حداقل یک‌میلیون تومانی است.
ارزان‌ترین‌ها برای خرید خانه از قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در مناطق پرند، پاکدشت و اندیشه قرار دارند و به‌عنوان‌مثال آپارتمان ۳۹ متری در فاز یک اندیشه، ساخت سال ۹۳ با قیمت ۲۹۰ میلیون خرید و فروش می‌شود، در پردیس نیز خانه ۱۰۰ متری نوساز با قیمت هر متر ۳ میلیون تومان با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. چنین گزینه‌هایی در بومهن، پاکدشت و رباط‌کریم نیز وجود دارد؛ خانه ۶۵ متری و ساخت سال ۹۳ در رباط‌کریم، خانه‌ای ۶۰ متری و ساخت سال ۱۳۸۶ در پاکدشت و همچنین خانه‌ای ۵۸ متری که ۱۰ سال از زمان ساخت آن می‌گذرد در بومهن، هر کدام به ترتیب ۲۶۰، ۲۸۰ و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بودند. جست‌وجو در میان آگهی‌های فروش خانه نشان داد که شهر پرند نیز گزینه‌های زیادی برای خرید خانه ارزان دارد و برای یک خانه ۶۰ متری نوساز با قیمت هر متر نزدیک به ۴ میلیون تومان، قیمت کل ۲۴۵ میلیون تومان ثبت‌شده بود.

 ارزان‌ترین محله‌های تهران
خانه‌ای ۵۳ متری در شهر قدس شهریار باسن بنا ۱۰ سال، ۳۹۰ میلیون تومان آگهی شده و در همین منطقه نیز خانه‌ای ۷۰ متری و ساخته‌شده در سال ۹۴ نیز ۴۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد. عباس‌آباد شهرری، فلاح و یافت‌آباد محله‌هایی در تهران هستند که در ۲ هفته گذشته آگهی مبنی بر فروش خانه با قیمت ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را به نام خود ثبت کرده‌اند و ارزان‌ترین خانه‌های شهر تهران برای خرید را در خود جای داده‌اند؛ به‌عنوان‌مثال خانه‌ای ۵۶ متری و سال ساخت ۹۳ در منطقه عباس‌آباد شهرری به قیمت ۳۳۶‌ میلیون تومان و در یافت‌آباد نیز خانه‌ای با متراژ ۶۰ متر که ۲۰ سال از عمر بنا می‌گذشت، به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان یعنی هر متر ۵‌ میلیون‌ و ۸۳۳ هزار تومان آگهی شده بود. محله عبدل‌آباد در منطقه ۱۹ نیز یکی از محله‌های ارزان تهران است و جست‌وجو در آگهی‌های فروش خانه نشان داد که خانه‌ای با عمر ۴ سال و متراژ ۷۰ متر با قیمت ۴۲۰ میلیون آگهی شده است. البته چنین گزینه‌ای در منطقه محله فلاح در منطقه ۱۷ و میدان امام حسین نیز وجود دارد و خانه‌ای ۴۰ متری که در سال ۸۵ ساخته‌شده است در هر دو منطقه به قیمت ۴۰۰ میلیون یعنی متری ۱۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. البته اکثر این خانه‌ها بدون احتساب وام مسکن برای زوج‌های جوان موردبررسی قرارگرفته‌اند و اگر زوجی بخواهد از وام ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن استفاده کند، می‌تواند در این محلات خانه‌ای با متراژ بزرگ‌تر و سال ساخت کمتر خریداری کند.

نظر شما