شناسهٔ خبر: 49206428 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احتمال بازنگری در تصمیم افزایش تولید در نشست آتی اوپک پلاس

تهران – ایرنا – وزیر نفت کویت روز یکشنبه اعلام کرد مساله افزایش تولید نفت که ماه گذشته از سوی اعضای اوپک پلاس مورد توافق قرار گرفت، ممکن است در نشست آتی این گروه که ۱ سپتامبر (۱۰ شهریور) برگزار می‌شود، مورد بازنگری قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانی چون روسیه که در مجموع به اوپک پلاس شناخته می شوند، روز چهارشنبه تشکیل جلسه می دهند تا در مورد توافق های قبلی پیرامون افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت برای چند ماه آینده بحث و تبادل نظر کنند.

«محمد عبداللطیف الفارس» وزیر نفت کویت به رویترز گفت: بازارها روند کندی می یابند.

وی افزود: از زمان آغاز موج چهارم کووید –۱۹ در برخی مناطق، باید مراقب باشیم و این افزایش تولید را مورد بازنگری قرار دهیم. همچنین ممکن است افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز متوقف شود.

الفارس گفت که اقتصاد کشورهای شرق آسیا و چین همچنان تحت تاثیر کووید – ۱۹ است و از اینرو باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از اوپک و متحدانش خواسته است برای مقابله با افزایش قیمت بنزین که از نظر آنها تهدیدی برای بهبود اقتصاد جهانی است، تولید نفت را افزایش دهند.

کاخ سفید بر این باور است که توافق اوپک پلاس برای افزایش تولید تا روزانه ۴۰۰ هزار بشکه از ماه جاری (اوت) تا ۲۰۲۲ برای این دوره حساس بهبود اقتصاد جهان، اصلا کافی نیست.  

بهای سوخت خودرو در سال جاری (۲۰۲۱) در آمریکا هم زمان با افزایش تقاضای برای فرآورده های نفتی بالا رفته است. میانگین بهای بنزین در طول سال گذشته تا نزدیک به یک دلار افزایش یافت، اما میزان افزایش بهای سوخت در ماه می (اردیبهشت)  برای نخستین بار از ۲۰۱۴ به این سو از سه دلار گذشت.  

بهای نفت خام شاخص آمریکا وست تگزاس اینترمیدیت در آوریل ۲۰۲۰ در پی کاهش شدید تقاضا برای فرآورده های نفتی به علت همه گیری، برای نخستین بار وارد دامنه منفی شد.  

الفارس در مورد درخواست آمریکا گفت که اعضای اوپک پلاس نظرات متفاوتی در مورد این مساله دارند.

وی افزود: جلساتی با کشورهای عضو اوپک به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در حال برگزاری است و تاکنون دیدگاه های متفاوتی در مورد نحوه مدیریت این مساله وجود دارد.

سال گذشته زمانی که تقاضای انرژی به دلیل محدودیت های سفر و قرنطینه های ملی برای جلوگیری از شیوع کووید – ۱۹ کاهش یافت، اوپک پلاس ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز کاهش تولید را ثبت کرد که برابر با ۱۰ درصد تقاضای جهانی بود.

برچسب‌ها:

نظر شما