شناسهٔ خبر: 49202112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

یک گام رو به جلو در مسیر ثبت جهانی آسبادهای ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت:با امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی استان و پایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران یک گام رو به جلو در مسیر ثبت‌جهانی آسبادهای ایران برداشته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، سیدجواد موسوی در جلسه امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه با بیان این مطلب افزود:در حوزه میراث‌فرهنگی کشاورزی و گردشگری کشاورزی بیشتر به ابزارها توجه شده است، باید به فرهنگ و میراث‌کشاورزی توجه بیشتری شود، میراث کشاورزی فرصت توسعه گردشگری استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد:مقدماتی برای بهره‌مندی از این ظرفیت در قالب موزه گندم در شهر نشتیفان خواف فراهم شده است که  گردشگران و علاقه‌مندان را با بخشی از میراث کشاورزی آشنا می‌کند.

او با اشاره به برخی میراث‌کشاورزی استان تصریح کرد: پژوهش، مطالعه، ثبت و استفاده کاربردی از این میراث نیازمند همکاری همه‌جانبه همه دستگاه‌هاست و باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا از این میراث ازرشمند بهره برداری اقتصادی صورت گیرد.

موسوی درباره موضوع این تفاهم نامه اظهار کرد:همکاری و مشارکت در زمینه‌های علمی، پژوهشی، مشاوره‌ای و کارآفرینی در حوزه نفوذ آسبادهای به عنوان یک عنصر مهم درحوزه میراث‌کشاورزی و اهمیت پژوهش و معرفی و نقش عملکرد اجتماعی و اقتصادی گذشته آسبادها در منطقه خواف جزو موضوعات این تفاهم نامه است.

او ادامه داد:توجه به موضوع حفاظت کالبدی و ساختاری آسبادها و بهره‌برداری بهینه از این آثار و لزوم ساماندهی و نمایش استاندارد محتویات مرتبط با آسبادها (گندم و جو) به عنوان غلات‌های حیاتی و موثر در معیشت و زندگی مردم در قرون گذشته از دیگر موضوعات این تفاهم نامه است.

موسوی گفت: کمک و مشارکت در تهیه و تکمیل پرونده ثبت آسبادهای ایران در فهرست میراث جهانی در قالب این تفاهم نامه انجام خواهد شد.

هم‌چنین محمد رکنی مدیرپایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران در این جلسه گفت: «تاکنون در ایران 507 آسباد در استان‌های خراسان رضوی، خراسان‌ جنوبی، سیستان وبلوچستان، کرمان و یزد شناسایی شده که 329 آسباد موجود است.»

او ادامه داد:آسبادهایی که شماره موقت ثبت جهانی دریافت کرده، برای قرارگرفتن در فهرست جهانی باید مقرراتی را رعایت کنند که در این زمینه تلاش‌های مضاعفی در حوزه معاونت میراث‌فرهنگی  صورت گرفت و افرادی که دانشی در این زمینه داشتند به عنوان میراث زنده بشری ثبت ملی شدند.

رکنی افزود: «هم‌چنین حرفه‌های مرتبط با آسبادها از جمله درودگری و آهنگری را در کنار آسبادها مورد توجه قرار دادیم.»

او تصریح کرد:توجه به بستر شکل‌گیری این آثار تاریخی و جامعه محلی نیز در دستور کار قرار گرفته و به باغات و جوامع محلی توجه ویژه‌ای شده، به عنوان مثال نشتیفان به اکو موزه تبدیل شده است.

مدیرپایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران با اشاره به اجرای برنامه‌های مشترک با متولیان حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد:تاکنون تفاهم نامه‌هایی با بنیادمسکن، راه وشهرسازی، شرک برق، هواشناسی، سازمان زمین شناسی، آموزش و پرورش و شهرداری امضا شده است و باید تفاهم نامه‌های همکاری با دیگر دستگاه‌های مرتبط نیز به امضا برسد و حفاظت ازاین میراث فرهنگی ارزشمند در قالب برنامه‌ای فرادستگاهی پیگیری و به سرانجام برسد.

او به تهیه اطلس پراکندگی آسبادهای ایران، پراکندگی گندم و جو و میزان سطح زیر کشت اشاره کرد و گفت:اطلس خراسان رضوی تهیه شده و برای دیگر استان نیز باید تکمیل شود.

هم چنین رضا اقنوم رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در این جلسه به تاریخچه کشاورزی در جهان، ایران و خراسان اشاره و اظهارکرد:گندم به عنوان مادر غلات با مناطق مختلف استان سازگار شده و برفرهنگ مردم مناطق مختلف استان نیز تاثیرگذار بوده است.

او با بیان این که خراسان رضوی فرهنگی غنی در مصرف گندم دارد، ادامه داد:در موزه گندم که در آسبادهای نشتیفان راه‌اندازی شده، با مستندسازی بخشی از فرهنگ، آداب، رسوم و انواع گندم برای مخاطبان به نمایش گذاشته شده است.

نظر شما