شناسهٔ خبر: 49196233 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

صمدنژاد:

جانباختگان آتش سوزی هایقر فیروزآباد لقب فداکار خدمت می‌گیرند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: براساس قانون به چهار جانباخته حادثه آتش سوزی طبیعت تنگه هایقر فیروزآباد لقب فداکار خدمت داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالحسن صمدنژاد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با بیان اینکه برای بکار بردن رسمی واژه‌ها و القاب باید براساس یکسری قوانین و مقررات کشور عمل شود، گفت: ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰ در هیات دولت مصوب شده است به افرادی که در اینگونه حوادث جان خود را از دست می‌دهند لقب فداکار خدمت اعطا می‌شود.

او اضافه کرد: به کسانی که در زمان بحران بصورت داوطلبانه به یاری مسئولان و منابع طبیعی می‌شتابند و در این راه جان خود را از دست می‌دهند عنوان فداکار خدمت داده می‌شود.

براساس این مصوبه بازماندگان این افراد از مزایایی نیز بهره‌مند خواهند شد و این مقام در پاسخ به سوالی درباره اینکه مزایایی که به خانواده این جان باختگان اعطا می‌شود مانند خانواده شهداست یا خیر؟ گفت: بله، مزایایی تقریبا در حد و اندازه خانواده شهدا به بازماندگان جانباختگان حوادثی اینچنینی ازجمله اعطای مستمری، بیمه و ... داده می‌شود.

صمدنژاد عنوان کرد: از سال گذشته برای چنین افرادی بیمه بی نام نیز توسط سازمان جنگل‎ها و در پی آن منابع طبیعی استان فارس اخذ شده که به بازماندگان جانباختگان اینگونه حوادث به ازای هر فرد جانباخته ۸۰ میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

او اظهار داشت: اقدام دیگری که در استان فارس برای بازماندگان جانباختگان حادثه هایقر انجام شده این است که ۳ نفر از خانواده این افراد به انتخاب خودشان و براساس انجام گزینش بصورت شرکتی در منابع طبیعی استان فارس استخدام می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با بیان اینکه اداره کل امور عشایر فارس نیز مقداری علوفه برای دام در اختیار بازماندگان حادثه هایقر قرارداده، افزود: به دلیل سوختن اراضی منابع طبیعی و مراتع این منطقه همچنین از سوی جهاد کشاورزی استان نیز مقداری علوفه دام در اختیار عشایر این منطقه و بازماندگان قرار داده می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا بکاربردن عنوان شهید برای جانباختگان حادثه هایقر امکانپذیر است؟ گفت: قطعا از لحاظ معنوی هرکسی که در راه حفاظت از منابع طبیعی اقدام و جان خود را از دست داده است خداوند ثواب شهید را برای وی لحاظ می‌کند، اما از نظر حقوقی این گونه افراد فداکار خدمت محسوب می‌شوند.

صمدنژاد بیان کرد: از نظر حقوقی، اما عنوان شهید برای جانباختگان حوادث اینچنینی پیش بینی نشده است و از خردادماه امسال لقب فداکار خدمت برای اعطا به این قشر جانباختگان در هیات دولت مصوب شده است.

او با تشکر از خانواده جانباختگان آتش سوزی هایقر فیروزآباد گفت: در مراسم تشییع پیکر این فداکاران خدمت مسئولان ارشد کشوری ازجمله سازمان جنگل‌ها شرکت کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اشاره به بروز رخداد‌های اینچنینی بسیار و آتش سوزی طبیعت استان افزود: موارد متعددی از این حوادث به دلیل عامل انسانی رخ می‌دهد و این عاملین با جان مردم بازی می‌کنند که باید جلو بروز اینگونه حوادث ناگوار گرفته شود.

آتش ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ به جان طبیعت زیبای تنگه هایقر فیروزآباد افتاد و بعد از تلاش حدود ۴۸ ساعته ۱۳ مردادماه مهار شد، اما در این حادثه چهار نفر از مدافعان طبیعت از طایفه بهزادی جان باختند.

در این حادثه حامد، ناصر و رضا بهزادی برای دفاع از محیط زیست منطقه آسمانی شدند و چهارشنبه دوم شهریور ۱۴۰۰، مصدوم این رخداد جهانبخش بهزادی نیز بعد از تحمل ۲۰ روز مصدومیت و سوختگی به این مدافعان طبیعت پیوست.

منبع: ایرنا
انتهای پیام/

نظر شما