شناسهٔ خبر: 48924248 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کمبود قرقبان، جدی‌ترین مشکل حفاظت از منابع طبیعی فارس/ ۲۰ هزار هکتار از مراتع در آتش سوخت

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس گفت: کمبود قرقبان، یکی از جدی‌ترین مشکلات حفاظت از منابع طبیعی استان و از عوامل گسترش حوادثی همچون آتش سوزی در جنگل‌ها است.

صاحب‌خبر -

عبدالحسن صمدنژاد مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: امسال طرح هنگ امداد طبیعت را با به کارگیری از ظرفیت بیش از ۶ هزار نیروی مردمی برای مشارکت در فعالیت‌های حفاظتی از منابع طبیعی در شهرستان‌های فارس آغاز کردیم.

او با تاکید بر اینکه در تامین تجهیزات مهار آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های استان دچار مشکل و کمبود هستیم، گفت: اگرچه تجهیزاتی همچون دمنده، آتش کوب و بیل امسال از طریق سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیرداری برای استان فراهم شده است، اما همچنان نیاز به تجهیزات بیشتری هستیم.

صمدنژاد ادامه داد: از ابتدای امسال ۴۱۴ فقره آتش سوزی مراتع استان فارس به وسعت ۲۰ هزار هکتار درگیر آتش سوزی شده اند که نیمی از این آتش سوزی‌ها مربوط به شهرستان فیروزآباد بوده است.

او شهرستان‌های بحرانی استان را فیروزآباد، ممسنی، رستم، شیراز، سپیدان، کازرون، کوه چنار، استهبان، پاسارگاد و ارسنجان نام برد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به دلایل آتش سوزی مراتع استان، گفت: دلیل بیشتر این آتش سوزی‌ها بی احتیاطی افراد بوده است.

او با بیان اینکه اگرچه افزایش دمای هوا و خشکی زمین و نبود بارش باران در پیش افتادن حریق موثر است، تاکید کرد: باید توجه داشت اکنون بیشترین موضوع مربوط به حریق مراتع و جنگل‌ها به بی احتیاطی افراد برمی گردد که بعد از روشن کردن آتش، اقدام به خاموشی آن نمی‌کنند و این موضوع  می‌تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

صمدنژاد اظهار کرد: از ابتدای امسال بیش از ۸۰۰ مصدوم در مراتع و آتش سوزی‌ها داشتیم که عمده آن‌ها از نیرو‌های منابع طبیعی استان بوده اند که در حوادث از ناحیه پا دچار شکستگی و سوختگی جزئی شدند.

او در ادامه از راه اندازی مجمع صندوق خیریه امداد طبیعت در استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و از خیران نیک اندیش خواست در زمینه تجهیزات مهار آتش ورود کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات حفاظت از منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: ۱۰ میلیون هکتار جنگل داریم که متاسفانه با کمبود قرقبان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی رو به رو هستیم.

او در ادامه از خرید یک فروند بالگرد امدادی از شرکت خصوصی برای اولین بار در کشور در استان فارس برای مهار آتش سوزی‌ها سخن گفت.

صمدنژاد در سخنانی دیگر به جان باختن تعدادی از همشهریان در آتش سوزی اخیر شهرستان فیروزآباد اشاره کرد و گفت: این حادثه که در ارتفاعات صعب العبور منطقه هایقر این شهرستان رخ داد با حضور به‌موقع نیرو‌های امدادی مهار شد که مجددا این آتش شعله‌ور به دلیل گرمای هوا و وزش باد شعله‌ور شد.

او ادامه داد: حریق سمت اقامتگاه مرتعداران آتش گرفته  بود و چهار تن از آن‌هایی که نیز برای مهار آتش رفته بودند در همان لحظات اولیه با آمدن گردباد جان خود را از دست دادند . 

انتهای پیام/ 

نظر شما