شناسهٔ خبر: 49174938 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استاندار خراسان رضوی مطرح کرد:

سیاست های مقطعی برای کرونا تاثیر گذار نیست/ سرعت واکسیناسیون در سبزوار باید افزایش یابد

استاندار خراسان رضوی گفت: نیازمند بازنگری در محدویت های تعریف شده هستیم چرا که میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهرستان سبزوار با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت های لازم برای افزایش سرعت واکسیناسیون روزانه در سبزوار گفت: تقاضای افزایش سهمیه واکسن در استان صورت گرفته است و این مهم به زودی تحقق می‌یابد لذا لازم است برای تسریع در روند سرعت واکسیناسیون زیرساخت های مناسب برای افزایش تزریق روزانه در سبزوار فراهم شود. 

معتمدیان با بیان اینکه هم اکنون سرعت واکسیناسیون در خراسان رضوی بالاتر از میانگین کشوری است ادامه داد: ظرفیت تزریق ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در استان وجود دارد و امیدواریم با رویکرد جدید دولت در خصوص واردات و تولید هر چه سریع تر واکسن این امر محقق شود. 

 وی با بیان اینکه استان، بیمارستان های خود را به صورت معین در اختیار دیگر استان های همجوار قرار داده است افزود: حدود ۳۰ درصد از بیماران بستری شده در بیمارستان های مرکز استان از هموطنان استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی بوده‌اند.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با ذکر این نکته که در صورت نیاز، مراکز شبانه روزی و خدماتی رایگان به منظور تست گیری از مردم در شهرستان باید با جدیت بیشتری فعالیت کنند بیان کرد: سیاست های مقطعی تاثیر گذار نیست، برنامه های بهداشتی و درمانی باید تجدید نظر شوند. نیازمند بازنگری در محدویت های تعریف شده هستیم چرا که میانگین استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته و برای جلوگیری از این روند باید فاصله گیری اجتماعی و افزایش رعایت موارد بهداشتی نهادینه شده است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز با اشاره به این‌که تا کنون ۳۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان واکسینه شده اند گفت: با استقبال خوب گروه های هدف و مردم تا کنون ۳۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال شهرستان واکسینه شده اند که این مقدار از میانگین کشوری که حدود ۳۰ درصد است بیشتر می‌باشد. 

علیرضا مسلم افزود: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ۱۰ درصد جمعیت شهرستان یعنی ۴۷ هزار نفر از مجموع ۴۷۰ هزار نفر مورد تست گیری و آزمایش قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۲۱ درصد منجر به بستری و ۷۹  درصد به صورت سرپایی درمان شده‌اند، همچنین از تعداد کل تست‌های گرفته شده ۶۲ درصد تست منفی و ۳۸ درصد مورد مثبت داشته‌ایم و در نهایت تا کنون ۱۶۱ هزار دوز واکسن کرونا دریافت شده که حدود ۹۰ درصد از آن ترزیق شده است.

وی همچین با اشاره به این‌که در صورت اضطرار ناچار به استفاده از بیمارستان دوم هستیم ادامه داد: با توجه به اینکه میزان بستری و پذیرش بیماران از میانگین استانی بالاتر است ناچار هستیم در صورتی که میزان بستری‌ها از تعداد ۳۵۰ نفر در بیمارستان ویژه کرونا (واسعی) فراتر رود از بیمارستان دوم (امداد) استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با اشاره به این که برای تامین هر چه بیشتر واکسن، نیازمند مساعدت های استانداری هستیم گفت: روزانه ۶ هزار دوز واکسن در شهرستان ترزیق می‌شود که این میزان چیزی حدود ۱/۷درصد جمعیت هدف را شامل می‌شود که لازم است برای سرعت افزایش تزریق تعداد دوز بیشتری برای استفاده به شهرستان تعلق گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه با بیان اینکه موارد مثبت روزانه در پیک چهارم و پنجم نسبت به پیک سوم افزایش یافته است گفت: آمار فوتی‌ها در مرداد ماه نشان داد که برای کنترل آن نیازمند افزایش و تقویت مراکز سرپایی، بیماریابی بیشتر و تجهیز هر چه بیشتر بیمارستان ها هستیم لذا با وجود اینکه تعداد مبتلایان در پیک پنجم نسبت به اوج پیک سوم افزایشی بود توانستیم میزان فوتی های ناشی از کرونا را کنترل کنیم.

فاطمه نوده ادامه داد: در حال حاضر با افزایش بیماریابی، روند رو به افزایش مبتلایان را داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مهم ترین مرحله پیشگیری و درمانی هستیم عنوان کرد : استقبال گروه های مختلف مردمی جهت تزریق واکسن کرونا در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد اما برای تحقق آن نیازمند هستیم که واکسن های مختلف برای ترزیق دوز دوم به شهرستان ارسال ‌شود چرا که استقبال مردم از واکسن برکت بسیار قابل توجه بوده و برای تکمیل واکسیناسیون برای مثال نیازمند ۲۳ هزار دوز واکسن سینوفارم هستیم.

نظر شما