شناسهٔ خبر: 4917200 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

الوقت:سودای تجزیه یمن شرط عربستان برای توقف تجاوزگری

تهران - ایرنا - پایگاه الوقت در گزارشی از موافقت عربستان با آتش بس در یمن به شرط تجزیه این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

الوقت نوشت: محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان در نخستین موضع گیری پس از کسب عنوان جدید حکومتی خود گفت: ریاض آماده اعلام آتش بس و توقف حمله به یمن است، مشروط بر اینکه استان حضرالموت در اختیار عربستان قرار گیرد.

وی با یادآوری اینکه عربستان تمامی زیرساخت ها و تاسیسات یمن را مورد هدف قرار داده و مرحله نخست حملات خود را به پایان رسانده است، از نیاز ریاض به دسترسی به دریای عرب به عنوان یکی از اهداف اصلی حمله نام برد و افزود: تجزیه یمن با الحاق استان حضرالموت به عربستان و اتصال این کشور به دریای عرب از طریق بندر المکلا شرط اصلی برای آغاز آتش بس و هر گونه مذاکره است.

گفته می شود عربستان از مدت ها قبل به دنبال اجرای این سیاست در یمن بوده و طرح احداث خط لوله نفت از طریق خاک یمن و استان حضرالموت و رساندن نفت خام از طریق بندر المکلا به آبهای آزاد و اقیانوس هند، از توافقات قبلی ریاض با دولت عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن بوده است.

اکنون که عربستان نتوانسته بر اراده ملت یمن پیروز شود و جنبش مردمی انصار الله را شکست دهد، درصدد تامین نیازهای خود برآمده و دنبال گرفتن امتیاز از ملت یمن است تا پس از آن بر سر میز مذاکره بنشیند.

الوقت نوشت:جنگی که با هدف مقدس دفاع از حرمین شریفین شروع و از کشورهای اسلامی دعوت شد تا در دفاع از کیان اسلامی همکاری کنند، اما به یک جنگ ژئوپولیتیکی و کشورگشایی نابخردانه تبدیل شده است.

براساس این گزارش، سخنان وزیر دفاع عربستان نشان می دهد آل سعود با فریب سران کشورهای عربی خصوصا عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر و پادشاه امارات متحده عربی از ظرفیت آنها برای تامین منافع سرزمین خود استفاده کرده است.

در همین حال، تجزیه یمن طبق اظهارات محمد بن سلمان، امنیت ملی عمان را مخدوش و تنگنای راهبردی برای این کشور ایجاد خواهد کرد.

خاورم**9109**1010

نظر شما