شناسهٔ خبر: 68258587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شکایت رسمی مسکو از آلمان در رابطه با تحقیقات درباره انفجارهای نورد استریم

ساجده محمودی

وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد مسکو به‌طور رسمی علیه آلمان در رابطه با تحقیق درباره بمب‌گذاری در خط لوله گاز نورد استریم شکایت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اولگ تیاپکین، مدیر دپارتمان اروپای وزارت امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک با اعلام این خبر گفت روسیه به دنبال بررسی نقش آلمان در اجرای تعهدات بین‌المللی خود در رابطه با مبارزه با تروریسم است.

وی ادامه داد: مقامات آلمانی یکی از عاملان حملات تروریستی در دریای بالتیک را که شهروند اوکراین است در لیست تحت تعقیب قرار داده‌اند. با استناد به این واقعیت که رسانه‌های آلمانی به مدت طولانی و به‌طور منظم این روایت را تبلیغ می‌کنند که این افراد با هیچ دولتی مرتبط نبوده‌اند، تحقیقات آلمان نیز بدون شناسایی دستور دهندگان واقعی بمب‌گذاری‌های نورد استریم بسته خواهد شد.

این مقام روس خاطرنشان کرد در واقع، آلمان اجازه خواهد داد تا عاملان بدون مجازات بمانند اما روسیه قصد ندارد این وضعیت را تحمل کند.

او افزود: ما این موضوع را مطرح کرده‌ایم که آلمان و سایر کشورهای آسیب دیده به تعهدات خود تحت کنوانسیون‌های ضد تروریستی سازمان ملل عمل کنند. ما به‌طور رسمی شکایات مربوطه را در این مورد به صورت دوجانبه، از جمله به برلین مطرح کرده‌ایم. ما به دنبال انجام مذاکرات بر مبنای مقررات بین‌المللی جاری هستیم. اقدامات بعدی ما به واکنش غرب بستگی دارد.

به گزارش اسپوتنیک، رسانه‌های آلمانی پیشتر گزارش داده بودند که دادستانی آلمان حکم بازداشت «ولودیمیر ز.» شهروند اوکراینی را در رابطه با انفجار خط لوله نورد استریم صادر کرده است. یکی از نشریات نیز عکس او را منتشر کرد که گمان می‌رود او یک غواص به نام «ولودیمیر ژوراولف» از کی‌یف باشد. همچنین گفته می‌شود که همدستان او یک زوج به نام‌های «سوتلانا و یوگنی اوسپنسکی» بودند.

روزنامه وال استریت ژورنال سپس گزارش داد تحقیقات آلمان در مورد انفجارهای نورد استریم روی والری زالوژنی، فرمانده کل سابق نیروهای مسلح اوکراین و دستیارانش متمرکز شده است. رسانه آمریکایی همچنین نوشت که ظاهراً سازمان سیا از ولودیمیر زلنسکی خواسته بود که دستور خرابکاری در خطوط لوله را لغو کند، اما زالوژنی از آن اطاعت نکرد.

انفجار در دو خط لوله گاز صادراتی روسیه به اروپا - نورد استریم و نورد استریم ۲ - در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ رخ داد. اپراتور نورد استریم گفت که تخریب این خطوط لوله گاز بی‌سابقه بوده و تخمین زمان تعمیر غیرممکن است. در همان زمان، آلمان، دانمارک و سوئد خرابکاری عمدی را رد نکردند.

سپس دادستانی کل روسیه پرونده‌ای را تحت عنوان یک اقدام تروریستی بین‌المللی آغاز کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت: روسیه بارها خواستار دریافت اطلاعات درباره انفجارهای نورد استریم شده اما هرگز آن را دریافت نکرده است.

انتهای پیام

نظر شما